۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
آینده کیهانی

نخستین هدفی که در پروژه‌های فضایی اعمال می‌شود و شاید مهم‌ترین هدفی که بشر دنبال می‌کند، استفاده از منابع و معادنی است که در سیارک‌ها، اقمار و سیارات دیگر منظومه‌شمسی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رؤیای دیدن سیاره زمین از خارج از جو و قدم گذاشتن به فضای بیکران برای تمام افراد لذت بخش است؛ هر فردی در زندگی قطعاً دوست دارد به فضا سفر کند و آن حالت خلأ و به دور از جاذبه را تجربه کند. طی گذشت سالیان زیاد و تحقیق و توسعه علم دانشمندان راهکاری یافته‌اند که طی آن انسان‌های معمولی که آموزشی در رابطه با فضانوردی ندیده‌اند نیز می‌توانند به فضا سفر کنند و این موضوع با عنوان سفرهای توریستی به فضا شناخته می‌شود. یکی از اهداف کشورهای پیشرفته، توسعه صنعت فضایی است که این کار با افزایش سفرهای فضایی، اکتشاف سیارات دیگر و برنامه‌ریزی بلندمدت انجام می‌شود.

اکتشاف معادن سیارات دیگر؛ اولویت صنایع فضایی

عمران مرادی، پژوهشگر علوم فضایی در رابطه با اهداف آینده صنعت هوافضا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برای شناخت آینده صنایع فضایی باید دیدگاهی کلان نسبت به وقایع داشته‌باشیم که بر این اساس می‌توانیم با بررسی گذشته، آینده کیهان را بررسی کنیم.

وی می‌افزاید: در گذشته اگر به دانشمندان بزرگ و منجمان و اخترشناسان برتری مانند ابن‌سینا، گالیله و کوپرنیک می‌گفتیم که انسان‌ها در آینده می‌توانند به کره ماه یا سیاره مریخ سفر و حتی زندگی کنند، عموماً باور نمی‌کردند.

این پژوهشگر علوم فضایی تاکید می‌کند: در گذشته سفر به کره ماه بسیار عجیب بود، اما امروزه بشر علاوه بر اینکه به ماه و مریخ سفر کرده به‌دنبال رفتن به خارج از منظومه شمسی است و به‌نوعی دیدگاه و نوع نگاه انسان به جهان دچار دگرگونی شده است.

وی در همین رابطه ادامه می‌دهد: امروزه تقریباً هیچ مانعی برای پیشرفت انسان وجود ندارد و انسان‌ها معتقدند که در آینده دستاوردهای بزرگی کسب می‌کنند، اما واقعیت این است که معیارهای واقعی در این زمینه وجود دارد.

مرادی تصریح می‌کند: انسان دیدگاه جدیدی نسبت به جهان کسب کرده است، اما معیارهای واقعی در این راستا وجود دارد که باعث می‌شود رفتار و نگرش انسان‌ها منطقی‌تر باشد؛ البته در سطح حرفه‌ای منطق کاملاً برقرار است.

وی می‌افزاید: امروزه مرزهای فکری بشر در تمام ابعاد علمی و به‌خصوص صنایع فضایی بسیار گسترده شده است و انسان‌ها به مسائل بسیار بزرگی فکر می‌کنند. در گذشته سفر به ماه عجیب بود، اما با قدم گذاشتن نخستین انسان به فضا مباحثی مانند تسخیر فضا مطرح شد و عملاً سفر به سیارات دیگر برای انسان‌ها عملی شد.

این پژوهشگر علوم فضایی اشاره می‌کند: درحال‌حاضر دیدگاه انسان نسبت به مسائل تبدیل به انتظار شده است و عملاً امروزه بشر از خود انتظار دارد که به کره ماه و سیاره مریخ سفر کند، اما در گذشته این انتظار وجود نداشت.

وی در رابطه با اهداف صنایع فضایی می‌گوید: روند پیشرفت تکنولوژی و پروژه‌های فضایی کنونی پیرامون سه هدف اصلی استفاده از منابع فضایی، مهاجرت انسان به فضا و شناخت کیهان تدوین می‌شود.

مرادی تصریح می‌کند: نخستین هدفی که در پروژه‌های فضایی اعمال می‌شود و شاید مهم‌ترین هدفی که بشر دنبال می‌کند، استفاده از منابع و معادنی است که در سیاراک‌ها، اقمار و سیارات دیگر منظومه‌شمسی وجود دارد.

وی می‌افزاید: در اجرام دیگر منظومه‌شمسی عناصر بسیار گران‌بهایی می‌تواند وجود داشته‌باشد و نخستین انسانی که بتواند به این منابع دست‌یابد از ثروت بسیاری برخوردار خواهد شد؛ درواقع منابع موجود در فضا مانند نفت بسیار حائز اهمیت است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه می‌دهد: اولویت نخست استخراج و استفاده از منابع و معادن فضایی است و به‌دست‌آوردن این معادن برای انسان‌ها بسیار حائز اهمیت است؛ درواقع این مسئله می‌تواند سود بسیاری برای صنایع دولتی و خصوصی ایجاد کند.

وی در همین رابطه اشاره می‌کند: هدف دومی که در حوزه صنایع فضایی دنبال می‌شود، زندگی انسان در فضا است؛ درواقع بشر در نظر دارد که بتواند با توجه به شرایط بدی که در سیاره زمین وجود دارد، پتانسیلی برای مهاجرت به فضا ایجاد کند.

مرادی تصریح می‌کند: با توجه به شرایط و مشکلاتی که در سیاره زمین وجود دارد، انسان‌ها ناگزیر هستند که به فضا مهاجرت کنند به همین دلیل سکونت انسان در فضا از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ البته این هدف شاید به آینده دورتری موکول شود، زیرا مدیریت شرایط اولویت بیشتری دارد.

وی تاکید می‌کند: یکی دیگر از دلایلی که انسان قصد دارد به فضا مهاجرت کند، وجود روحیه جستجوگر در آن است و انسان‌ها همواره نیاز دارند که قلمرو خود را گسترش دهد.

این پژوهشگر علوم فضایی در رابطه با سومین هدف حوزه هوافضا می‌گوید: یکی از انتظاراتی که بشریت از صنایع فضایی دارد، این است که بتواند با استفاده از آن شناخت خود از کیهان را گسترش دهد و بسیاری از پروژه‌های فضایی نیز صرفاً به دلیل شناخت آفرینش و بررسی وجود حیات بی‌گانه در کیهان دنبال می‌شود.

سفر به مریخ؛ آینده صنعت فضا

علیرضا بیات، کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها در رابطه با آینده صنعت هوافضا به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روند رشد تکنولوژی به‌قدری سریع است که قطعاً طی ۱۰ سال آینده سفر به مریخ را در پیش خواهیم داشت.

وی اشاره می‌کند: برای سفر به مریخ مسائل بسیاری حائز اهمیت است که مهم‌ترین آن تأمین اکسیژن برای تنفس انسان‌ها و بازگشت به زمین است زیرا برای خروج از جو مریخ، فضاپیماها نیازمند اکسیژن خواهد بود.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها ادامه می‌دهد: در همین راستا یکی از تکنولوژی‌های جدید ناسا دستگاهی تحت عنوان «ماکسی» است که در مریخ‌نورد استقامت قرار گرفته و قادر است مانند یک درخت کوچک اکسیژن ایجاد کند.

وی تصریح می‌کند: حدود ۹۵ درصد جو مریخ از دی‌اکسیدکربن تشکیل شده است و ماکسی نیز می‌تواند از همین طریق اکسیژن تولید کند. با تکنولوژی‌هایی که در آینده شکل می‌گیرد نیز خواهیم توانست اکسیژن را در مریخ به مایع تبدیل کرده و برای سوخت موشک استفاده کنیم.

بیات می‌افزاید: یکی از دلایلی که سفر به مریخ تحت عنوان سفری بدون بازگشت محسوب می‌شود، نبود اکسیژن است زیرا برای خروج از گرانش یک کره نیاز به سرعت اولیه بسیاری داریم که برای دست‌یابی به این سرعت وجود سوخت و اکسیژن لازم است.

وی تاکید می‌کند: قاعدتاً سفر به مریخ و تکنولوژی‌های مورد نیاز آن جزو فناوری‌های آینده صنعت هوافضا محسوب می‌شود. از جمله تکنولوژی‌های دیگری که انتظار می‌رود در آینده شاهد رشد آن‌ها باشیم، ایستگاه‌های فضایی تجاری است.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها تصریح می‌کند: ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال ۲۰۳۰ از مدار خارج می‌شود و ایستگاه‌های فضایی تجاری که توسط شرکت‌های خصوصی مدیریت می‌شود جایگزین آن خواهد شد، علاوه بر آن بسیاری از کشورها از جمله روسیه به‌دنبال استقرار ایستگاه فضایی انحصاری خود هستند.

کد خبر 605903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.