۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۰
امشب شاهد مقارنه ماه و مریخ باشید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: موقعیت مقارنه فرصت خوبی است تا سیاره مریخ که با رنگ قرمز در آسمان ما می‌درخشد را در کنار تنها قمر زمین تماشا کنید.

فاضل بیژنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه شنبه _بیست‌وششم شهریورماه_ سیاره نپتون در آسمان در مقابل خورشید قرار می‌گیرد، اظهار کرد: این سیاره که به خاطر رنگ آبی‌اش، به اسم خدای دریاها در اساطیر رومی، معروف است در صورت فلکی دلو قرار دارد و بیشتر شب قابل مشاهده است و نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد. البته به طور مشخص، بین ساعات ۲۰:۳۸ تا ۰۵:۰۰ قابل رصد است.

وی افزود: طی شب‌های آینده، نپتون هر شب چهار دقیقه زودتر به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و به تدریج و بعد از گذشت چند ماه از آسمان صبحگاهی به آسمان عصر منتقل می‌شود. سیاره نپتون در موقعیت مقابله، در فاصله 28.91 AU قرار دارد و قطر زاویه‌ای آن ۲.۴ ثانیه قوسی است و با قدر ۷.۸ می‌درخشد. نپتون سومین سیاره سنگین منظومه شمسی و هشتمین و دورترین سیاره از خورشید است. از آنجایی که فاصله زمین و نپتون از هم زیاد است این سیاره را با چشم غیرمسلح نمی‌توان دید، پس برای رصد این سیاره باید از ابزار اپتیکی کمک بگیرید.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: جالب است بدانید که دوره مداری سیاره نپتون، یا مدت زمانی که طول می‌کشد یک دور به دور خورشید بچرخد، ۱۶۴.۷۹ سال زمین است. به همین دلیل از وقتی که این سیاره کشف شد (۲۳ سپتامبر ۱۸۴۶ میلادی) فقط یک‌بار به دور خورشید چرخیده است.

مقارنه ماه و مریخ

وی تصریح کرد: شنبه –بیست‌وششم شهریور- ماه ۲۱ روزه ساعت ۰۶:۱۳ در فاز کوژ ماه کاهنده با ۵۳ درصد روشنایی که البته تقریباً نیمه روشن در آسمان دیده می‌شود، با جدایی زاویه‌ای سه درجه و ۳۶ دقیقه قوسی از شمال سیاره مریخ عبور می‌کند. در واقع ماه و سیاره سرخ مریخ، در موقعیت همنشینی در آسمان ما قرار دارند. از موقعیت رصدخانه لارستان، این دو جرم نیمه شب ساعت ۲۳:۵۲ طلوع می‌کنند و قابل مشاهده خواهند بود سپس ساعت ۰۶:۲۲ در فاصله ۸۳ درجه‌ای افق جنوبی در آسمان محو می‌شوند. قدر ماه منفی ۱۲.۰ و مریخ منفی ۰.۴ است و هر دو در صورت فلکی ثور خواهند بود. موقعیت مقارنه فرصت خوبی است تا سیاره مریخ که با رنگ قرمز در آسمان ما می‌درخشد را در کنار تنها قمر زمین تماشا کنید.

کد خبر 605719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.