استقبال باشکوه جمعیت ۲۰ میلیونی از اربعین امسال/ سنت حسنه‌ای که جابر انصاری پایه‌گذاری کرد

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به استقبال باشکوه جمعیت ۲۰ میلیونی از زیارت اربعین گفت: بیش از هزار و ۳۰۰ سال پیش جابربن عبدالله انصاری پایه‌گذار زیارت اربعین شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کوچک‌زاده ظهر امروز -جمعه، بیست‌وپنجم شهریورماه- در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اظهار کرد: امام حسن عسگری (ع) پنج علامت را برای شیعه معرفی می‌کند، نخست اینکه در شبانه روز ۵۱ رکعت نماز می‌خواند که ۱۷ رکعت یومیه و ۳۴ رکعت نماز نافله است.

وی دومین نشانه مؤمن را زیارت اربعین دانست و افزود: خواندن زیارتنامه اربعین که از امام سجاد (ع) به ما رسیده است، برای مؤمن بسیار اهمیت دارد، همچنین رفتن به زیارت کربلا نیز نیز زیارت اربعین به شمار می‌آید، کاری که جابربن عبدالله انصاری انجام داد و پایه‌گذار این سنت حسنه شد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان با اشاره به استقبال باشکوه جمعیت ۲۰ میلیونی از زیارت اربعین خاطرنشان کرد: سومین علامت مؤمن در دست راست کردن انگشتری است برخلاف عمروعاص که با دست چپ کردن انگشتری معاویه را به حکومت منصوب کرد، دست راست برای کارهای خوب مثل قرآن را در دست گرفتن و غذا خوردن است.

وی علامت چهارم پیشانی را برای خدا به خاک مالیدن و سجده کردن عنوان کرد و گفت: بیش از هزار و ۳۰۰ سال پیش جابربن عبدالله انصاری پایه‌گذار زیارت اربعین شد، اما برای نیامدن به کربلا همراه امام حسین (ع) عذر شرعی داشت، زیرا نابینا بود، اما وقتی خبر شهادت امام حسین (ع) به او رسید، بسیار ناراحت شد و با وجود خفقان بن زیاد، بیش از هزار کیلومتر مسافت را طی کرد تا به کوفه و کربلا رسید.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی کوچک‌زاده ادامه داد: در روایت از پیامبر (ص) به جابر سفارش شده که قبر امام حسین (ع) را زیارت کند و در روایت دیگری آمده کسی که سنت خوبی را پایه‌گذاری کند از ثواب آن بهره‌مند می‌شود، همان‌گونه که جابر انصاری سنت اربعین را پایه‌گذاری کرد و هر سال پررنگ‌تر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به پایه‌گذاری حوزه علمیه نجف اشرف به وسیله شیخ طوسی افزود: مرحوم حائری یزدی نیز پایگاه حوزه قم را در اختناق رضاخانی تأسیس کرد که از حوزه نجف نیز پیشی گرفته است همچنین امام خمینی (ره) پایه گذار جمهوری اسلامی شد که علاوه بر ماندگاری شخصیت او در تاریخ، از ثواب ترویج حکومت اسلام ناب محمدی در جهان بهره‌مند می‌شود.

کد خبر 605636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.