لزوم تزریق واکسن کرونا در دانش‌آموزان ۶ تا ۱۸ سال/اینترنت «شاد» تا پایان سال رایگان است

تزریق قطعی واکسن کرونا دانش‌آموزان شش تا ۱۸ سال، فقدان نظارت بر نرخ‌های سرویس مدارس، ثبت‌نام ۹۵ درصدی محصلین در مدارس، میزبانی از ۱.۵ میلیون کلاس اولی در روز شکوفه‌ها، افزایش ۴۰ درصدی جمعیت دانش‌آموزان افغان و کاهش کیفیت آموزش با رشد تراکم کلاس‌ها را در بسته خبری آموزش و پرورش ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با تأکید بر اینکه همه دانش‌آموزان شش تا ۱۸ سال حتماً واکسن کرونا را تزریق کنند، اظهار کرد: با راه‌اندازی سامانه‌ای در همه مدارس استان تهران وضعیت سلامتی دانش‌آموزان در دوران کرونا رصد خواهد شد.

وی درباره وضعیت واکسیناسیون دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید، افزود: برای واکسیناسیون در تهران با همکاری آموزش و پرورش دو مقطع را انتخاب کردیم که با میزبانی آموزش و پرورش استان و شهر تهران در دور اول رکورد خیلی خوبی به‌دست آمد؛ به طوری که در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال در دز اول به پوشش ۹۲.۵ درصد و در دز دوم برای این گروه سنی به حدود ۸۴ درصد رسیدیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران ادامه داد: با توجه به اینکه پوشش خوبی صورت گرفت آمادگی کاملی داریم در زمان باقیمانده تا سال تحصیلی جدید در صورتی که آموزش و پرورش اعلام نیاز کند در استان تهران به سمتی برویم که پوشش کاملی برای کارکنان، معلمان و دانش‌آموزانی که به هر دلیلی با نقصان واکسیناسیون روبرو هستند اقداماتی انجام دهیم.

وی افزود: مطالعات جهانی هم همگی تاکید بر ایمن بودن و اثر بخشی واکسیناسیون کووید ۱۹ در گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال دارد. در تهران هنوز در گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال مثل سایر نقاط کشور آمار نسبتاً پایین است. با توجه به اینکه بخشی از دانش‌آموزان ما در گروه سنی ۶ تا ۱۸ سال قرار می‌گیرند از اولیا درخواست داریم برای انجام واکسیناسیون آنها اقدام کنند.

زالی تصریح کرد: منابع غنی جهانی امروز به صورت مستند و معتبر موجود است. شاید اگر چند ماه قبل با ابهاماتی روبرو بودیم، امروز این ابهامات برطرف شده و واکسیناسیون گروه سنی ۶ تا ۱۲ سال را مجاز، معتبر، ایمن و کارا تلقی می‌کنند؛ بنابراین اگر به هر دلیلی دانش‌آموزی در این گروه سنی اقدام به واکسیناسیون نکرده توصیه کارشناسی بنده این است که واکسیناسیون را انجام دهد.

وی گفت: در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال پوشش مطلوب‌تری در دز اول و دوم داشتیم اما در سنین شش تا ۱۲ سال نیاز به همکاری بیشتر والدین و اولیای مدارس داریم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران خاطرنشان کرد: امسال با همکاری آموزش و پرورش در سطح استان تهران یک سامانه طراحی شده است و با اتصال به همه مدارس استان تهران تلاش داریم تا دانش‌آموزانی که با علائم سندرمیک مانند لرز، گلودرد مواجه می‌شوند به سرعت به این سامانه متصل شده و با دخالت کارشناسان بهداشتی هر منطقه اقدامات لازم اجرا شود.

وی گفت: آمادگی کامل داریم تا با همکاری با آموزش و پرورش استان و شهر تهران نسبت به پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزان اقدام کرده و آموزش لازم را ارائه دهیم.

زالی افزود: برای اینکه فرایند این سامانه عملیاتی شود اعلام کردیم مدارس در استان تهران که حدود ۷۵۰۰ مدرسه است به این سامانه اتصال پیدا کنند تا در هر مدرسه که لازم باشد مراقبین و کارشناسان سلامت در مدرسه مورد نظر حضور پیدا کرده و مشاوره بهداشتی و پزشکی لازم را ارائه دهند.

وی اظهار کرد: نسبت به روزهای آغازین روز به روز اتصالات و همکاری بیشتری نسبت به متصل شدن مدارس استان تهران به این سامانه داریم؛ ضمن اینکه به بخشی از مدارس که هنوز به این سامانه متصل نشدند توصیه داریم اتصال پیدا کنند تا در صورت وجود مواردی بین دانش‌آموزان، اقدامات لازم صورت گیرد.

اینترنت «شاد» تا پایان سال رایگان است / شاد نباید تعطیل شود

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش‌، درباره جایگاه و چگونگی استفاده از شبکه شاد در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: شاد، شبکه منحصربه فردی است. راه اندازی شاد، کار خوبی بود به گونه‌ای که می‌توان آن را در سطح جهانی هم معرفی کرده و به نمایش گذاشت.

وی افزود: شبکه‌ای که بتواند روزانه ۱۱ میلیون نفر را پذیرا باشد، شبکه‌ای گسترده و قدرتمند است و این آمار بالایی است و گاهی پهنای باند بالاتری نسبت به پیام‌رسان‌های معروف دنیا را به خود اختصاص می‌داد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شاد، نقایصی داشت که به مدیر مجموعه فنی شاد منتقل کردیم و به تدریج برطرف شدند که یکی از آنها ایجاد کلاس مجازی بود که به قابلیت‌های شاد افزوده شد گفت: مخصوصاً برای خارج از کشور و مناطقی که دسترسی کمتری به آموزش باکیفیت دارند باید از این شبکه به صورت مکمل آموزش استفاده شود.

نوری تاکید کرد که شاد نباید تعطیل شود. بچه‌های ما باید در این زیست بوم هم حضور داشته باشند. باید فرزندانمان را متناسب با زمان تربیت کنیم. بچه‌ها با این فضا زودتر سازگاری پیدا می‌کنند و می‌توانند آموزش‌های مکمل را از آنجا دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه شاد خودش پیام رسان اختصاصی و مهمتر از آن، یک موتور جست و جوی پاک و اختصاصی تحت عنوان «شادبین» دارد گفت: شادبین موتور جست و جوی بسیار خوبی است و اطلاعات دسته بندی شده کامل بر اساس نیاز دانش‌آموز در اختیار قرار می‌دهد؛ به جز مواردی که برای دانش‌آموز مضر هستند، مابقی اطلاعات را نشان می‌دهد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و پرورش شبکه‌ای را در اختیار دارد که هم کلاس مجازی دارد، هم پیام رسان اختصاصی و هم موتور جست و جوی ایمن. شاد، یک پیام‌رسان جامع است؛ البته ممکن است پهنای باند کم باشد یا دسترسی به گوشی و دستگاه وجود نداشته نباشد که باید آن را به‌تدریج جبران کنیم. سال گذشته نیز تعدادی تبلت میان دانش‌آموزان کم‌برخوردار توزیع شد و امسال هم این کار را با خیرین ادامه می‌دهیم.

نوری درباره هزینه استفاده از اینترنت در شبکه شاد نیز گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که با وزارت ارتباطات داشتیم قرار بوده اینترنت شاد تا پایان برنامه ششم توسعه، یعنی تا پایان سال ۱۴۰۱ رایگان باشد که با وزیر ارتباطات و معاون اول رئیس جمهور در این باره صحبت کردیم که به آن عمل شود.

فقدان نظارت بر نرخ‌های سرویس مدارس / افزایش ۲۵ درصدی نرخ‌ها

محمدرضا ولیزاده رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت نرخ سرویس مدارس گفت: مؤلفه‌های مختلفی بر نحوه تعیین نرخ خدمات حمل و نقل دانش آموزان تأثیرگذار است و نرخ نامه ابلاغی شورای شهر تحت تأثیر عواملی همچون مسافت مسیر، ورود به محدوده طرح ترافیک و رفت و آمد در ساعات اوج ترافیک قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: سال ۹۸ آخرین سال ارائه آموزش حضوری بود و اینگونه نیست که در سال ۱۴۰۱ به نرخ اعلامی شورای شهر در سال ۹۸، ۲۵ درصد اضافه شود بلکه باید سه سال رشد در بخش نرخ نامه مورد توجه باشد. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کشور و راه در ساماندهی سرویس مدارس وظایفی را بر عهده دارند.

رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش افزود: وزارت کشور وظیفه ساماندهی حمل و نقل درون شهری، وزارت راه وظیفه ساماندهی حمل و نقل برون‌شهری و روستایی و آموزش و پرورش وظیفه تسهیل‌گری و برقراری ارتباط میان پیمانکار، والدین و مدیران مدارس را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه براساس آئین‌نامه اجرایی مدارس، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری، اقدام و نظارت درباره حمل و نقل و لباس فرم دانش آموزان بر عهده انجمن اولیا و مربیان با هماهنگی شورای مدرسه است، تصریح کرد: ادارات کل آموزش و پرورش باید کارگروه‌هایی را برای تعیین نرخ‌های متعادل سرویس مدارس تشکیل دهند و این نرخ مبتنی بر خدمات پیمانکار باشد و هزینه اضافه به والدین تحمیل نشود.

ولیزاده بیان کرد: گاهی خانواده‌ها با برخی رانندگان خارج از مدرسه وارد مذاکره می‌شوند تا خدمات ارزانتری دریافت کنند، در اینجا نظارتی ندایم و نمی‌توانیم وضعیت را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه عدم نظارت بر نرخ نامه سرویس مدارس یکی از دغدغه‌ها است، گفت: حداقل انتظار این است در خودروی حمل و نقل دانش‌آموزان اتفاق ضدتربیتی رخ ندهد و رفت و آمد ایمن دانش‌آموزان به لحاظ جسمی و روانی اهمیت بسیاری دارد.

رئیس اداره توسعه انجمن‌های اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره سامانه سپند تصریح کرد: این سامانه توسط وزارت کشور ایجاد و این امکان را به خانواده‌ها می‌دهد تا در پایان هر روز نمره ارزیابی به راننده بدهند و میزان رضایت خود را از عملکرد اعلام کنند.

وی گفت: اگر خانواده‌ها از سرویس مدارس شکایت دارند می‌توانند در سامانه shekayat.medu.ir شکایت را ثبت کنند و در نهایت انجمن اولیا و مربیان منطقه مسئول پیگیری است.

دوم مهر آغاز سال تحصیلی / ۹۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام کردند

محمدمهدی کاظمی معاون وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تمهید مقدمات برای آغاز سال تحصیلی جدید گفت: تا به امروز بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند و کلاس‌بندی‌ها در حال انجام است.

وی درباره آغاز سال تحصیلی جدید و پیش‌بینی مقدمات اظهار کرد: آغاز سال تحصیلی روز شنبه دوم مهر خواهد بود و تمهید مقدمات به استان‌ها تفویض اختیار شده است، همچنین کارگروه‌های مختلف از جمله ساماندهی فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و کتاب‌های درسی در ستاد وزارت آموزش و پرورش فعال شده است.

معاون وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال ثبت‌نام دانش‌آموزان زودتر انجام شد، برخی سال‌ها تا پایان مهرماه نیز شاهد ثبت‌نام دانش‌آموزان بودیم، تا به امروز بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام کرده‌اند و کلاس‌بندی‌ها در حال انجام است، ساماندهی نیروی انسانی نیز بر همین اساس انجام می‌شود.

وی درباره نقل و انتقال معلمان تصریح کرد: نقل و انتقالات تا پایان مردادماه سازماندهی و در سامانه ثبت شد تا صدور ابلاغ معلمان سریع‌تر انجام شود. در بحث فضای مدارس با مشارکت خیران در مناطقی که با کمبود مدرسه مواجه هستیم بیش از ۱۰ هزار کلاس درس تا قبل از آغاز سال تحصیلی افتتاح خواهد شد.

کاظمی ادامه داد: با حمایت دولت حدود ۲ هزار میلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کارگاهی خریداری شد که ۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به هنرستان‌ها است و تا پایان شهریور بخش عمده آن خریداری و توزیع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۵۰ میلیون جلد کتاب درسی تولید می‌شود، گفت: کتاب‌های درسی طبق وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان در استان‌ها توزیع شده است و توسط مدارس در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به رشد جمعیت دانش‌آموزان کلاس اول دبستان اظهار کرد: جمعیت دانش‌آموزی به لحاظ موالید افزایش نداشته است اما با توجه به اینکه در شرایط کرونا تعدادی از دانش‌آموزان به مدرسه نیامدند اکنون بازخواهند گشت و بخشی از افزایش جمعیت به این دلیل است و امسال میزبان ۱۶ میلیون دانش‌آموز خواهیم بود.

وی در خصوص وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان در دوره‌های تحصیلی مختلف افزود: در تمام پایه‌های تحصیلی در مقایسه با سال گذشته روند رو به رشدی داریم و اکنون بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس ثبت‌نام کرده‌اند و طبیعی است در پایه‌های ورودی مانند اول ابتدایی، هفتم و دهم قدری عقب‌تر باشیم در پایه دهم بحث انتخاب رشته را داریم و پیچیده‌ترین وضعیت ثبت‌نام در این پایه تحصیلی است.

کاظمی درباره کمبود معلم نیز خاطرنشان کرد: در بحث کمبود معلم با مشکل خاصی مواجه نیستیم و با تدابیری از جمله جذب ۳۴ هزار نفر در آزمون استخدامی، ورود فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به مدارس و اضافه تدریس معلمان شاغل و تدریس بازنشستگان کمبود معلم را جبران کرده‌ایم در برخی استان‌ها به دلیل نقل و انتقالات ممکن است کمبود معلم بیشتر باشد که با ساعات حق‌التدریس معلمان موجود جبران خواهد شد.

میزبانی از ۱.۵ میلیون کلاس اولی در روز شکوفه‌ها / والدین با فرزندان خود مدرسه‌گردی کنند

معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی با اشاره به افزایش تعداد دانش‌آموز ابتدایی در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: امسال حدود ۹ میلیون دانش‌آموز ابتدایی و ۱.۵ میلیون کلاس اولی داریم.

معاون آموزش ابتدایی در یک برنامه تلویزیونی، درباره آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان ابتدایی و به‌ویژه کلاس اولی‌ها اظهار کرد: تا روز گذشته ۸ میلیون ۷۰۴ و ۳۲۱ نفر دانش‌آموز در دوره ابتدایی ثبت‌نام کردند که از این تعداد یک میلیون و ۴۹۱ و ۹۰۷ نفر کلاس اولی هستند.

وی ادامه داد: این آمار نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و حدود ۹ میلیون دانش‌آموز ابتدایی امسال در مدارس داریم. امسال جشن شکوفه‌ها به دلیل دو سال غیبت کرونایی مورد توجه ویژه است و به والدین توصیه می‌کنیم که زمانی را با فرزند کلاس اولی خود مدرسه‌گردی کند.

نجفی پازوکی افزود: به دلیل همزمانی روز شکوفه‌ها و ایام ماه صفر فضای مدرسه به فضای مردمی تبدیل شود، هرچقدر دانش‌آموز با مدرسه ارتباط بیشتری داشته باشد، احساس امنیت بیشتری کرده و چه بهتر است موکب‌هایی روز شکوفه‌ها در مدارس شکل گیرند. معلم کلاس اول در طول سال تحصیلی هرچه آموزش را متناسب با سبک زندگی دانش‌آموزان پیش ببرد، آموزش تأثیرگذاری بیشتری دارد.

وی بیان کرد: طراحی برنامه آموزشی برای معلمان داشتیم که به کمک آن بسته آموزشی، وضعیت آموزشی دانش‌آموزان ارتقا یابد، در کتاب فارسی دانش‌آموزان اول ابتدایی حجم محتوای خواندنی کمتر است؛ بنابراین با آموزش هر نشانه یک کتاب داستانی متناسب با آن نشانه برای دانش‌آموزان در نظر گرفته می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه دوره ابتدایی دوره شایستگی‌های عمومی است، تصریح کرد: برای سال تحصیلی پیش‌رو و متناسب با تربیت تمام ساحتی چند برنامه مانند شایستگی ارتباطی، فناوری و تفکر در دستور کار است.

وی با اشاره به زیست بوم جدید ناشی از کرونا گفت: معلم می‌تواند در این فضا با طراحی مناسب و بهره‌مندی از فناوری‌های جدید، آموزش به دانش‌آموزان را دنبال کند.

نجفی پازوکی اظهار کرد: تجهیز کلاس‌ها به کتابخانه کلاسی در پیشبرد مهارت تفکر مؤثر است بنابراین برنامه داریم تا متناسب با هر پایه تحصیلی و با بهره‌مندی از ظرفیت کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان این برنامه امسال اجرایی شود.

افزایش ۴۰ درصدی جمعیت دانش‌آموزان افغان / برخی مهاجران برگه حمایت تحصیلی نگرفته‌اند

مهدی فیاضی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور با بیان اینکه ۴۰ درصد به جمعیت دانش‌آموزان افغان در ایران اضافه شده است، گفت: برخی از مهاجران اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکرده و حتی برگه حمایت تحصیلی را نگرفته‌اند.

وی درباره برخی چالش‌های ایجاد شده در ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس اظهار کرد: باتوجه به دستور طلایی مقام معظم رهبری، همه دانش‌آموزان مهاجر افغان قانونی و غیرقانونی که در کشور ما حضور دارند، باید میزبانی شوند و تسهیلات عمومی را دریافت کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: وزارت آموزش و پرورش براساس بیانات مقام معظم رهبری، خود را موظف به ارائه خدمات به دانش آموزان اتباع می‌داند اما مشکل ایجاد شده به افزایش ۴۰ درصدی دانش‌آموزان افغانستان در یک مقطع زمانی چند ماهه برمی‌گردد.

وی ادامه داد: سالانه معمولاً حدود ۵۰۰ هزار دانش‌آموز افغان در مدارس داشتیم که به دلیل استقرار حاکمیت جدید در افغانستان، موج جدیدی از مهاجرت رخ داد و در مدت چند ماه، ۴۰ درصد به تعداد دانش‌آموزان افغان مهاجر در ایران اضافه شد که ما را غافلگیر کرد.

فیاضی خاطرنشان کرد: در واقع جمعیت نیم میلیون نفری دانش‌آموزان افغانستانی به حدود ۸۰۰ هزار نفر رسیده است همچنین برخی از آنها اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند؛ بنابراین آمار دقیقی از آنها و تراکم جمعیتی در برخی از مناطق نداریم.

وی اضافه کرد: برخی از مهاجران افغان در طرح جامع آمارگیری شرکت نکرده‌اند و این موضوع باعث شده در برخی مناطق، ازدحام و تراکم بسیار افغان‌ها را داشته باشیم که ظرفیت پذیرش ندارند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: باید برای این تعداد دانش‌آموز در نزدیک‌ترین مکان ممکن جایابی صورت گیرد؛ برخی از مهاجران افغان حتی برگه حمایت تحصیلی را هم نمی‌گیرند و به طور مستقیم به مدارس مراجعه می‌کنند که موجب ایجاد چالش می‌شود.

وی افزود: در حوزه آموزش و پرورش آمادگی استقبال از دانش‌آموزان افغان را داریم اما اولیا باید محل اسکان خود را در حاشیه کلان شهرها نگذارند. اکنون ظرفیت در استان‌های قم، شهرستان‌های تهران و خراسان رضوی اشباع شده است.

فیاضی ادامه داد: در نتیجه آمایش سرزمینی مهاجران افغان، حضور در سامانه آمارگیری و دریافت برگه حمایت تحصیلی از وزارت کشور در جایابی این افراد کمک می‌کند و باید دقت شود که ۴۰ درصد در چند ماه به این ظرفیت اضافه شده است، درحالی که خود آنها هم تلاش نکردند که آمار دقیقی از خود ارائه دهند.

وی اظهار کرد: با این حال، سازمان نوسازی مدارس در جاهایی که تراکم جمعیت افغانستانی‌ها بالا است، طرح‌های ناتمام را با سرعت بیشتر تمام می‌کند تا اینکه ظرفیت فیزیکی رخ دهد و امکان حضور دانش آموزان در مدارس فراهم شود؛ این در حالیست که پیمانکار باید چند ماه بعد مدارس را تحویل می‌داد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور درباره مدارس مخصوص دانش‌آموزان اتباع افزود: مدارس اتباع غیردولتی است و برخی از سرمایه‌گذاران و خیران اتباع که تعداد محدودی هستند، تمایل به ساخت مدارس غیردولتی اتباع دارند.

وی افزود: برای راه‌اندازی مدارس اتباع باید از مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور مجوز بگیرند و تحت نظارت‌های اداره کل استانی و شورای سازمان مشارکت مردمی باشند و درخواست ما این است که مدارس خودگردان افغان حتماً این مسیر را پیش گیرند.

کیفیت آموزش با افزایش تراکم کلاس‌ها کاهش یافته است

صادق ستاری‌فرد معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در خصوص مشکلات فضای آموزشی و تربیتی، اظهار کرد: افزایش تراکم در کلاس‌ها و مدارس به ویژه در کلان شهرها هم عدالت آموزشی را خدشه‌دار کرده و هم کیفیت آموزش را پایین آورده است.

وی در نهمین اجلاس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه در کلان شهرها علاوه بر تراکم مدارس و کلاس‌ها، خروج معلمان از این شهرها مطرح است، اظهار کرد: به این دلیل که معلمان نمی‌توانند هزینه زندگی خود را تأمین کنند باید در اصلاح قوانین اسکان فرهنگیان اقدامات جدی صورت گیرد.

معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش افزود: معلمی که در منطقه یک تهران تدریس و در حاشیه شهر زندگی می‌کند، نمی‌تواند دانش‌آموز را به خوبی تربیت کند بنابراین در اصلاح قوانین باید فکری به حال اسکان معلمان کرد. از این رو شورای عالی استان‌ها می‌تواند در توزیع عادلانه امکانات و سرانه‌های آموزشی و اصلاح قوانین کشور کمک کند.

وی با یادآوری اینکه بسیاری از مراکز آموزشی در حال تخریب و بخش زیادی از آن نیازمند بازسازی و بهسازی است، ادامه داد: در روستاها مدارسی راه اندازی شد اما چون تحولات جمعیتی رصد نشد، اکنون این مدارس خالی هستند که البته باید در ایجاد فضای آموزشی ۵۰ سال آینده را دید که این مسئله را باید مدیریت شهری پیش بینی کند و به آموزش و پرورش مشورت دهد.

ستاری فرد خاطرنشان کرد: در کلان شهرها باید منتظر سه شیفت شدن مدارس باشیم. مدرسه فقط مکان آموزش درس نیست، بلکه محل تربیت دانش‌آموزان است. مدرسه‌ای که چند ماه از سال تعطیل است، نمی‌تواند محل تربیت باشد.

وی تصریح کرد: از سویی شهرداری‌ها به طور مستقل به ایجاد فضاهای فرهنگی و آموزشی اقدام می‌کنند و از سوی دیگر آموزش و پرورش هم همین کار را انجام می‌دهد که در واقع این موضوع هم‌افزایی نیست، از این رو می‌توان از این ظرفیت‌ها استفاده کرد بدون اینکه هزینه‌های زیادی داشته باشد.

معاون سلامت و تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش آسیب‌های اجتماعی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جامعه دانست و اضافه کرد: باید با فرهنگ‌سازی و ایجاد بستر شاد و جذاب برای کودکان این آسیب‌ها را کاهش داد.

وی به مشکل اضافه وزن دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: امروز به ازای هر سه نفر دانش‌آموز یک دانش‌آموز اضافه وزن دارد و در چشم‌انداز ۱۴۲۰ از هر چهار نفر ایرانی یک نفر پیر خواهند بود و از هر چهار نفر یک نفر باید کار کند تا کشور اداره شود، اگر امروز مساله اول کشور جوانی جمعیت است، بازهم به سلامت جامعه می‌گردد.

ستاری فرد به معضل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و افزود: امروز میزان دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل به یک میلیون نفر می‌رسد. اگر می‌خواهیم آینده کشور را تضمین کنیم باید به آموزش و پرورش کشور به عنوان مهم‌ترین نهاد آموزش کشور توجه کنیم.

کد خبر 605518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.