دیدار دبیر ستاد حقوق بشر با گزارشگر ویژه اقدامات قهری یک‌جانبه

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موضوع جبران خسارت ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه، گفت: جبران خسارت، از جمله آثار مسئولیت بین‌المللی است. شاید تحقق آن در ابتدا امری دشوار باشد، اما بحث حقوقی پیرامون آن باید شکل بگیرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مدیریت ارتباطات و معاونت امور بین‌الملل قوه قضائیه و ستاد حقوق بشر، کاظم غریب‌آبادی در دیدار با گزارش‌گر ویژه بررسی آثار منفی اقدامات قهری یک‌جانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر در ژنو طی جریان اجلاس ۵۱ شورای حقوق بشر سازمان ملل در خصوص لزوم تلاش برای افزایش آگاهی عمومی در زمینه آثار مخرب تحریم‌های یکجانبه، اظهار کرد: تحریم‌های یک‌جانبه، مصداق جنایت علیه بشریت است و می‌تواند موجبات مسئولیت بین‌المللی دولت‌های واضع و مجری را فراهم آورد.

وی با اشاره به موضوع جبران خسارت ناشی از تحریم‌های یک‌جانبه، تصریح کرد: جبران خسارت، از جمله آثار مسئولیت بین‌المللی است. شاید تحقق آن در ابتدا امری دشوار باشد، اما بحث حقوقی پیرامون آن باید شکل بگیرد.

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران ضمن استقبال از برنامه گزارشگر ویژه برای بازدید از سایر کشورها، خطاب به وی، گفت: بازدیدتان از هر کشور تحت تحریم، می‌تواند دریچه‌های جدیدی از ابعاد ناشناخته آثار منفی اقدامات قهری یکجانبه بر بهره‌مندی از حق‌های بشری را به نمایش بگذارد.

گزارشگر ویژه نیز ضمن تشکر از همکاری کامل ایران با وی برای انجام بازدیدی مؤثر و دقیق، اظهار کرد: نقش جامعه آکادمیک در شکل‌دهی و ترویج ادبیات حوزه تحریم‌های یک‌جانبه، به ویژه در زمینه غیرقانونی بودن و مشروعیت نداشتن آنها، مورد تاکید است.

وی ادامه داد: پرداختن به پرونده‌های فردی برای شروع عملیات مسئولیت‌پذیر کردن واضعان و مجریان تحریم‌های یک‌جانبه مهم است.

کد خبر 605285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.