جدیدترین عکس جیمزوب دانش نجوم را تکمیل کرد

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: تصویری که تلسکوپ فضایی جیمزوب از ستاره WR140 منتشر کرد، دانش منجمان را نسبت به مرگ ستارگان تکمیل کرد و اطلاعاتی جدید پیرامون ستارگان دوتایی ارائه داد؛ درواقع این ستاره یکی از سوژه‌های مهم جیمزوب به‌شمار می‌رود.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علت ایجاد شدن حلقه‌های ستاره WR140 اظهار کرد: رصد ستاره WR140 مشاهده حلقه‌های آن باعث شد که دانش منجمان پیرامون مرگ و فروپاشی ستارگان تکمیل شود.

وی افزود: می‌دانستیم که ستارگان وقتی به مراحل آخر عمرشان می‌رسند و دچار فروپاشی می‌شوند، هیدروژن از دست می‌دهند و ازآنجاکه این عنصر به عنوان سوخت ستاره شناخته می‌شود، حائز اهمیت است.

این پژوهشگر علوم فضایی ادامه داد: هنگامی که هیدروژن ستارگان از بین می‌رود، نیروی درونی ناشی از همجوشی هسته‌ای که از فروپاشی ستاره جلوگیری می‌کند نیز از بین خواهد رفت و در این هنگام ستاره دچار فروپاشی می‌شود.

وی تاکید کرد: هنگامی که ستاره فرو می‌ریزد و منقبض می‌شود، به موجب این روند ستاره از هیدروژن‌سوزی وارد مرحله هلیوم‌سوزی خواهد شد. در این مرحله فشار بسیار زیادی به پوسته ستاره تحمیل می‌شود که این فشار باعث جدا شدن پوسته به صورت لایه-لایه خواهد شد.

مرادی اشاره کرد: این روند برای ستاره WR140 به‌طور مرتب رخ‌داده و باعث به‌وجود آمدن حلقه‌هایی در اطراف این ستاره شده است. فاصله هر دو حلقه این ستاره حدود ۱۵۰ برابر شعاع منظومه‌شمسی (۱۵۰ برابر فاصله خورشید تا نپتون) است.

وی در رابطه با علت نیم‌دایره بودن حلقه‌های ستاره WR140 گفت: یکی از سوالاتی که در هنگام رصد این ستاره مطرح شد، این بود که چرا حلقه‌های اطراف ستاره نیم‌دایره است.

این پژوهشگر علوم فضایی تصریح کرد: در پاسخ به این پرسش باید گفت که این ستاره دارای جفتی است که در اطراف آن حرکت می‌کند و برخی اوقات این دو ستاره به یکدیگر نزدیک می‌شوند. در این هنگام ستاره جفت بخشی از حلقه را از بین برده و موجب نیم‌دایره شدن حلقه‌های WR140 شده است.

وی تاکید کرد: تصویری که تلسکوپ فضایی جیمزوب از ستاره WR140 منتشر کرد، دانش منجمان را نسبت به مرگ ستارگان تکمیل کرد و اطلاعاتی جدید پیرامون ستارگان دوتایی ارائه داد؛ درواقع این ستاره یکی از سوژه‌های مهم جیمزوب به‌شمار می‌رود.

کد خبر 605071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.