شهدا؛ قهرمانان ناشناخته در عرصه بین‌الملل

خارج کردن شهدا و قهرمانان این سرزمین از پوسته ملی و معرفی آنها در عرصه بین‌الملل از موضوعاتی است که هنوز جایگاهی در برنامه‌ریزی مسئولان ما نداشته و در تمام سال‌های بعد از پایان دفاع مقدس تلاشی برای جهانی شدن شهدا صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدیمی‌ها تکیه شهدا و جوان‌ترها گلستان شهدا می‌نامندش، سرزمینی هم‌جوار با آرامستان تخت‌فولاد که بهترین فرزندان این مرزوبوم را در آغوش کشیده است. در منتهی‌الیه خیابانی که سجاد نامیده می‌شود و نرسیده به میدانی کوچک معروف به فلکه فرودگاه، عطری به مشام می‌رسد که هر آدمی را به این باور می‌رساند که اینجا زمستان، تابستان و پاییز ندارد و تمام فصل‌هایش بهار است. قرعه این سرزمین به نام قهرمانانی خورده است که نامی بزرگ و جاودانه از خود در تاریخ این دیار به جای گذاشته‌اند. قهرمانانی که پیشوند شهید جلوی اسمشان حاکی از رشادت‌ها و پایمردی‌های آنها در دفاع از این خاک است، اما برای جهانیان ناشناخته مانده‌اند.

آوازه طلایه‌داران دفاع مقدس به گوش گردشگران خارجی نخورده است

مینا سعیدی، از خادمان شهدا و فارغ‌التحصیل رشته گردشگری است. به خاطر رشته تحصیلی با تعدادی از گردشگران خارجی که به اصفهان سفر کرده‌اند، ارتباط برقرار کرده است؛ ارتباطی که تلاش کرده است آن را به قهرمانان این سرزمین وصل کند.

او با گلایه از اینکه هنوز مقدماتی برای اطلاع‌رسانی به گردشگران خارجی در گلستان شهدا فراهم نشده است، می‌گوید: اگر فلان گردشگر یا فعال رسانه‌ای خارجی مسیرش به این طرف‌ها افتاد و پا به گلستان شهدا گذاشت، هرگز سر در نمی‌آورد که اینجا کجا است و این آدم‌ها چه می‌کرده‌اند، حق هم دارد، چرا که هیچ نوشتار یا صوتی به زبانی غیر از زبان فارسی نمی‌توانی ببینی.

سعیدی با بیان اینکه تنها از شهدا به فارسی گفته‌ایم و فارسی شنیده‌ایم، ایرانی روایت و ایرانی برداشت کرده‌ایم، می‌افزاید: همیشه این موضوع برایم سوال است که چرا هیچ‌وقت نخواسته‌ایم همت را بین‌المللی بدانیم و ببینیم، یا باکری را، چمران را یا آوینی را و گرنه چه‌طور می‌شود طلایه‌داران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران به عنوان یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های قرن که دو برابر جنگ جهانی اول و ۱.۵ برابر جنگ دوم به طول انجامید، ناشناس مانده‌اند و آوازه آنها به گوش گردشگران خارجی نخورده است.

او ادامه می‌دهد: کشورهایی مانند ژاپن، ویتنام، آلمان و لهستان هر کدام برنامه ویژه‌ای برای روایت جنگ‌های خود تدارک دیده‌اند و هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر جهان برای تماشای آن گرد می‌آورند، اما در کشور ما برنامه‌ای برای معرفی قهرمانان این سرزمین به گردشگران تا به حال وجود نداشته است.

سعیدی می‌گوید: ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که گردشگران خارجی که به اصفهان سفر می‌کنند، همان‌گونه که بی‌تاب ملاقات پل‌ها، کاخ‌ها و میدان‌هایش هستند، مشتاق حضور در سرزمینی باشند که اسطوره‌های این سرزمین را در خود جای داده است.

این خادم شهدا با بیان اینکه هنوز خبری از دستگاه‌های سخن‌گویی که قرار بود در گلستان شهدا نصب شود تا به صورت صوتی راهنمای مردم باشد، نیست، می‌افزاید: انتظار می‌رود مسئولان بنیاد شهید و اداره کل میراث فرهنگی اصفهان این امر را در دستور کار خود قرار بدهند و اجازه ندهند تاریخ روشن این سرزمین به فراموشی سپرده شود.

چرا برای جهانی شدن قهرمانان این خاک کاری صورت نگرفته است؟

سیدصالح ایمانی، پژوهشگر دفاع مقدس با بیان اینکه شهدا اسطوره‌های ما هستند و باید در سطح جهانی معرفی شوند، می‌گوید: اگر فردوسی زنده بود، تابلوی داستانش به جای رستم و سهراب، رزمندگان و شهدای ملت ایران بود.

او با تاکید بر اینکه قهرمانان ساختگی و توخالی غربی دروغین هستند، می‌افزاید: غرب از اسطوره‌های خیالی خود بت ساخته و آنها را به انیمیشن، فیلم، بازی و عکس تبدیل کرده است.

ایمانی با بیان اینکه تاکنون تلاشی نکرده‌ایم تا قهرمانان خود را به مردم جهان معرفی کنیم، می‌گوید: در موتور جست‌وجویی مثل گوگل که حافظه‌اش جهانی را تأمین اطلاعاتی می‌کند، هیچ نشانی از مردانی نیست که سرنوشت جبهه‌ها، سنگرها، نفرات، نفرها و نفربرهای ایران با صدای پشت بی‌سیم آنها رقم می‌خورد.

این پژوهشگر دفاع مقدس می‌افزاید: باید از نهادهای مسئول در این زمینه مانند بنیاد شهید پرسید که برای جهانی شدن قهرمانان این خاک چرا تاکنون کاری انجام نشده یا اگر انجام شده است، چرا نتیجه‌ای نداشته است.

تشکیل قرارگاه فرهنگی در گلزار شهدا در بحث توریسم مؤثر واقع می‌شود

مسعود احمدی‌نیا، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان اینکه ناشناخته ماندن قهرمان دفاع مقدس واقعیت غیرقابل انکاری است، می‌گوید: در ۴۰ سال گذشته فرصت‌های زیادی را که می‌توانسته‌ایم کاری انجام دهیم از دست داده‌ایم و قبول داریم که در معرفی سرداران بزرگ این مرزوبوم کم‌کاری صورت گرفته است.

او با بیان اینکه در تشکیل قرارگاه فرهنگی در گلستان شهدا به نگاه برون‌مرزی نیز توجه ویژه‌ای شده است، می‌افزاید: شکل‌گیری قرارگاه می‌تواند در بحث توریست مؤثر واقع شود و همه دستگاه‌ها باید برای این موضوع مهم، پای کار بیایند.

احمدی‌نیا ادامه می‌دهد: تا پیش از شکل‌گیری جبهه مقاومت، فرهنگ جهاد و شهادت برای بسیاری از مردم جهان مجهول بود، اما با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر افتاد و به خصوص شهادت حاج‌قاسم، آمادگی لازم برای روشنگری در این زمینه فراهم شده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان با بیان اینکه استکبار جهانی فکر می‌کرد که با شهادت سردار سلیمانی کار تمام می‌شود، اما نمی‌دانست که تازه شروع می‌شود، می‌گوید: کاری که ما سال‌های سال باید برای آن هزینه می‌کردیم و زمان از دست می‌دادیم، آنها سرعت دادند و می‌بینیم هم‌اکنون در عرصه جهانی هر روز یک سری اتفاقات جدیدی در حال شکل‌گیری است و زمانی که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم منشأ این بیداری، خون پاک شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم است.

کد خبر 605001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.