راهکار شهر چکی در مدیریت زباله‌های «گاسترو»

پس از یک پروژه آزمایشی موفقیت‌آمیز شش ماهه، شهر هرادک کرالووه چک خدمات جمع‌آوری انتخابی زباله‌های «گاسترو» را گسترش می‌دهد. این شهر در آینده مکان‌های بیشتری را فراهم خواهد آورد که در آن‌ها زباله‌های آشپزخانه را می‌توان به صورت انتخابی و ایمن ذخیره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ضایعات گاسترو یا ضایعات آشپزخانه نوعی زباله زیستی از خانواده‌ها، رستوران‌ها، غذاخوری‌ها و اماکن خرده‌فروشی یا کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی است که شامل باقی‌مانده غذا، گوشت، استخوان‌های کوچک، محصولات لبنی یا حتی مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته بدون بسته‌بندی می‌شود و با زباله‌های زیستی مرتبط با فضای سبز مانند قلمه‌ها، برگ‌ها و شاخه‌ها متفاوت است.

ابتدا در این شهر یک پروژه آزمایشی شش ماهه موفقیت‌آمیز در دو خیابان اجرا شد که به خانوارها و شرکت‌ها فرصت جمع‌آوری ۱.۷ تن زباله‌های گاسترو را می‌داد. به همین دلیل، مسئولان با مشاهده نتایج مثبت، از جمع‌آوری گسترده‌تر زباله‌های زیست‌تخریب‌پذیر در آینده خبر دادند.

با این حال، مشخص شد که مردم به خوبی بین دسته‌بندی زباله‌های زیستی گیاهی و ضایعات گاسترو تفاوت قائل نمی‌شوند. بنابراین، در آینده امکان دسته‌بندی آنها در مکان‌های انتخابی در ظروف قهوه‌ای با مکانیسم‌های بسته شدن ایمن وجود خواهد داشت.

راهکار شهر چکی در مدیریت زباله‌های «گاسترو»

اگر شورای شهر تصویب کند، ۲۰۵ کانتینر جدید برای زباله‌های زیست‌تخریب‌پذیر در زمستان امسال در سراسر شهر توزیع می‌شود. این ظروف مجهز به مهر و موم زیر درب و مکانیزم اهرمی خواهند بود تا شهروندان نگران بو یا آفات نباشند.

یک دستورالعمل اروپایی، کشورهای عضو را موظف می‌کند تا میزان زباله‌های زیست‌تخریب‌پذیر شهری را که تا سال ۲۰۲۵ دفن می‌شوند، کاهش دهند زیرا این زباله‌ها در محل‌های دفن زباله تجزیه می‌شوند و متان تولید می‌کنند که حدود سه درصد از کل انتشارات گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

از این‌رو دستورالعمل محل دفن زباله، مدیریت مناسب زباله‌های زیستی (بدون تجویز گزینه‌های خاص پردازش) را توصیه می‌کند که بر اساس آن سطوح پایین‌تری از این نوع زباله برای سوزاندن یا دفن زباله باقی می‌ماند.

راهکار شهر چکی در مدیریت زباله‌های «گاسترو»

کد خبر 604883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.