تولید نفت نیجریه در چه وضعیتی قرار دارد؟

تولید نفت نیجریه به‌واسطه فعالیت سارقان نفت و کمبود سرمایه‌گذاری، به پایین‌ترین حد طی ۳۲ سال گذشته رسید.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، طبق داده‌ها و ارقام ارائه‌شده توسط کمیسیون نظارتی، تولید نفت خام نیجریه در ماه آگوست به کمتر از یک میلیون بشکه در روز (bpd) کاهش یافت، زیرا کشور طی این ماه با سرقت بی‌رویه از خطوط لوله و سال‌ها کمبود سرمایه‌گذاری دست‌وپنجه نرم می‌کرد.

کاهش تولید نفت نیجریه یک تهدید اضافی برای مشکلات مالی پرجمعیت‌ترین کشور آفریقا به‌شمار می‌رود و عرضه جهانی نفت را در بحبوحه افزایش هزینه‌های انرژی در ماه‌های اخیر کاهش می‌دهد.

آمار اوپک نیز نشان می‌دهد که در ماه جولای، آنگولا به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت آفریقا، نیجریه را پشت سر گذاشت و در جایگاه اول قرار گرفت. بالاترین تولید نفت خام و میعانات گازی این کشور برای سال جاری که در ژانویه به ثبت رسید، ۱.۶۸ میلیون بشکه در روز بود، بااین‌حال آنگولا توانایی صادرات نزدیک به دو میلیون بشکه نفت را در روز دارد. نیجریه و آنگولا سال‌ها با سرمایه‌گذاری پایین در بخش نفتی خود مواجه بوده و هستند که این امر میزان تولید آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار داده است.

داده‌های کمیسیون تنظیم مقررات نفتی بالادست نیجریه نشان می‌دهد کل تولید نفت و میعانات گازی این کشور در ماه آگوست به کمترین میزان سالانه یعنی زیر ۱.۱۸ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. از سوی دیگر طبق گفته رئیس بخش ژئوپلیتیک انرژی، صادرات نفت نیجریه در این ماه کمترین میزان از سال ۱۹۹۰ بوده چرا که وقوع مشکلات در پایانه صادراتی فورکادوس (Forcados) به بدتر شدن وضعیت ضعیف قبلی عرضه منجر شده است.

داده‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نشان می‌دهد که تولید نفت نیجریه حتی در زمان وقوع حملات فلج‌کننده شبه‌نظامیان در دلتای نیجر هرگز به کمتر از ۱.۴ میلیون بشکه در روز نرسیده بود حال آن‌که شرایط فعلی حاکی از وضعیتی ناگوار است.

مدیرعامل و رئیس شرکت‌های توسعه نفت شل (Shell) نیجریه، در ماه جولای سرقت نفت در مقیاس صنعتی را یک تهدید حیاتی برای بزرگ‌ترین صادرکننده نفت آفریقا شمرد که به تعطیلی دو خط لوله اصلی آن با تولید روزانه صدها هزار بشکه نفت منجر شده است. وی این امر را یکی از دلایلی معرفی کرد که به‌واسطه آن نیجریه نمی‌تواند سهمیه ۱.۸ میلیون بشکه‌ای اوپک خود را برآورده کند.

رئیس شرکت نفت دولتی NNPC LTD نیز اعلام کرد که در ماه گذشته روزانه ۷۰۰ هزار بشکه از نفت صادراتی این شرکت کم شده که بخشی از آن توسط سارقان ربوده شده و مابقی کاهش به‌دنبال تعطیل شدن عملیات در میادین نفتی در راستای جلوگیری از فعالیت سارقان رخ داده است.

رئیس‌جمهور نیجریه این سرقت‌ها را مشکلی معرفی کرد که به‌شدت بر امور مالی دولت تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود دولت قادر به انجام برخی از تعهدات مالی خود به شهروندان نباشد. دولت نیجریه اعلام کرد که این کشور در سه ماهه اول سال جاری یک میلیارد دلار از درآمد خود را به‌دلیل سرقت نفت خام از دست داده است.

برخی از دیگر شرکت‌های نفتی نیجریه از به‌سرقت رفتن بیش از ۸۰ درصد از نفتی خبر داده‌اند که از خطوط لوله خاصی عبور می‌کنند. اتحادیه کارگران نفت نیجریه نیز ضمن اعلام نگرانی در مورد ایمنی کارگران به‌دلیل دزدی‌ها اعلام کرد در صورت ممانعت دولت از برخورد سریع با مشکل، به‌منظور جلوگیری از سرقت نفت دست به اعتصاب خواهد زد تا از مقامات بخواهد مانع از بهره‌برداری کارتل‌ها (اتحادیه‌های انحصاری) از خطوط لوله شوند.

نیجریه که در حال مبارزه برای تثبیت ارز بیمار خود، مهار تورم فزاینده و تقویت رشد کشور پس از اختلال اقتصادی ناشی از همه‌گیری کووید -۱۹ است، به آژانس‌های امنیتی خود دستور داد به‌سرعت افراد دخیل در سرقت نفت دلتای نیجر را سرکوب کنند و هم‌اکنون در حال تقویت همکاری با همسایگان کشور برای جلوگیری از فعالیت مجرمان در خارج کردن نفت خام دزدیده شده از طریق دریا است.

کد خبر 604880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.