آیا جایگاه والیبال ایران برای صعود به المپیک پاریس نگران‌کننده است؟

فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) فرمول جدیدی برای نحوه صعود تیم‌ها به مسابقات والیبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس ترسیم کرده که برخی دلواپسان، ثبات ایران در جایگاه دهمی در رتبه‌بندی جهان را برای حضور در المپیک پاریس نگران‌کننده می‌دانند، اما آیا این موضوع نگران کننده است؟

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی فدراسیون والیبال، سی‌وسومین دوره بازی‌های المپیک در سال ۲۰۲۴ به میزبانی پاریس برگزار خواهد شد و والیبال سالنی شانزدهمین دوره حضور خود را در این رویداد مهم ورزشی تجربه خواهد کرد.

فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) نحوه صعود ۲۴ تیم (۱۲ تیم مردان و ۱۲ تیم زنان) به مسابقات والیبال سالنی المپیک ۲۰۲۴ پاریس را که قبلاً به تصویب هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک رسیده، اعلام کرد و تاکنون کشور فرانسه به عنوان میزبان نخستین سهمیه در هر گروه جنسیتی را به دست آورده است.

۱۱ تیم دیگر در گروه مردان و زنان از طریق فرآیند دو مرحله‌ای و با محوریت رتبه‌بندی جهانی مشخص خواهند شد و این موضوع تضمین می‌کند که برترین‌های والیبال با رعایت اصل جهانی بودن در این رویداد مهم شرکت کنند.

بر این اساس، شش سهمیه المپیک پاریس در هر گروه مردان و زنان در مسابقات انتخابی المپیک تعیین خواهند شد که این رقابت‌ها شهریورماه برای زنان و مهرماه ۱۴۰۲ برای مردان برگزار خواهد شد.

در مسابقات والیبال انتخابی المپیک پاریس ۲۴ تیم برتر براساس آخرین رده‌بندی جهانی سال ۲۰۲۲ میلادی که برای مردان _بیست‌ویکم شهریور_ و برای زنان _بیست‌وپنجم مهرماه_ امسال است، در سه گروه هشت تیمی به صورت دوره‌ای به مصاف یکدیگر خواهند رفت و دو تیم برتر هر گروه سهمیه المپیک کسب خواهند کرد.

FIVB سه میزبان مسابقات انتخابی را از بین نامزدها میزبانی انتخاب می‌کند و میزبان‌ها براساس رتبه خود در رده‌بندی جهانی به ترتیب به عنوان میزبان گروه یک تا سه تعیین می‌شوند.

به عنوان مثال اگر کشورهای لهستان، برزیل و صربستان که اکنون در جایگاه‌های اول، چهارم و یازدهم جهان قرار دارند، به عنوان میزبان مسابقات انتخابی المپیک برگزیده شوند، تیم لهستان میزبان گروه یک، برزیل میزبان گروه دوم و صربستان میزبان گروه سوم خواهند شد.

مسابقات والیبال مردان انتخابی بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ از _هشتم تا شانزدهم مهرماه سال ۱۴۰۲_ به صورت همزمان در سه منطقه برگزار می‌شود.

سایر تیم‌های شرکت کننده در این مسابقات نیز بر اساس رتبه جهانی خود به صورت روش مارپیچی و با قرعه‌کشی در سه گروه قرار خواهند گرفت تا ۲۴ تیم در سه گروه تقسیم شوند.

در نهایت پس از پایان مسابقات انتخابی المپیک در سه گروه، تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان هر گروه سهمیه بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ به دست می‌آورد.

پنج سهمیه دیگر هر گروه مردان و زنان نیز پس از پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ مشخص می‌شود که بر اساس دو اولویت زیر انتخاب خواهند شد:

۱_ همه قاره‌ها نماینده در المپیک پاریس داشته باشند.

۲_ تیم‌های برتر هر قاره که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المپیک صعود نکرده باشند.

رده‌بندی ۲۴ تیم ملی والیبال مردان جهان _بیست‌ویکم شهریور_ به قرار زیر است:

۱_ لهستان ۳۸۹ امتیاز

۲_ ایتالیا ۳۶۹ امتیاز

۳_ فرانسه ۳۶۸ امتیاز

۴_ برزیل ۳۶۱ امتیاز

۵_ روسیه ۳۵۲ امتیاز

۶_ آمریکا ۳۳۳ امتیاز

۷_ ژاپن ۲۷۷ امتیاز

۸_ آرژانتین ۲۷۳ امتیاز

۹_ اسلوونی ۲۶۸ امتیاز

۱۰_ ایران ۲۶۷ امتیاز

۱۱_ صربستان ۲۵۳ امتیاز

۱۲_ کوبا ۲۳۰ امتیاز

۱۳_ هلند ۲۲۸ امتیاز

۱۴_ ترکیه ۲۰۰ امتیاز

۱۵_ کانادا ۱۸۹ امتیاز

۱۶_ اوکراین ۱۸۷ امتیاز

۱۷_ آلمان ۱۸۴ امتیاز

۱۸_ مکزیک ۱۷۵ امتیاز

۱۹_ تونس ۱۷۲ امتیاز

۲۰_ مصر ۱۵۷ امتیاز

۲۱_ بلژیک ۱۵۳ امتیاز

۲۲_ جمهوری چک ۱۵۲ امتیاز

۲۳_ بلغارستان ۱۵۲ امتیاز

۲۴_ فنلاند ۱۵۲ امتیاز

کد خبر 604799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.