مرندی: همچنان به توافق نزدیک هستیم

مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین گفت: علی‌رغم فشارهای وارد شده علیه دولت آمریکا، همچنان به توافق نزدیک هستیم.

به گزارش ایمنا، محمد مرندی، اظهار کرد: علی‌رغم فشارهای وارد شده علیه دولت آمریکا، همچنان به رسیدن به توافق نزدیک هستیم.

وی افزود: نگران نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیستیم.

مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین گفت: جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید تصمیماتی را برای حل مسائل موجود بر سر راه رسیدن به توافق هسته‌ای اتخاذ کند.

به تازگی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به مکزیک در یک کنفرانس خبری، با تلاش برای مقصر جلوه دادن ایران، درباره روند احیای توافق هسته‌ای گفت: آن‌چه در مدت اخیر در پاسخ ایران به پیشنهاد ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا _برای توافق در مذاکرات وین_ بوده‌ایم، به وضوح پس‌رفت است و چشم‌انداز توافق در بازه‌ای کوتاه‌مدت را غیرمحتمل می‌سازد.

بلینکن بر ادعاهایش افزود: به نظر می‌رسد ایران یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند کاری که برای رسیدن به یک توافق لازم است را انجام دهد و آن‌ها همچنان به مطرح کردن مسائل خارج از چارچوب ادامه می‌دهند که انجام شدن توافق را غیرمحتمل‌تر می‌کند.

همچنین ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیش از این تاکید کرده بود: همانطور که می‌دانید ما پاسخ خود را چندی پیش ارائه دادیم و منتظر دریافت پاسخ رسمی طرف دیگر هستیم.

وی ادامه داد: ما همواره بر این موضوع تاکید کرده‌ایم که طرف‌های دیگر مذاکرات به‌خصوص آمریکایی‌ها باید رفتارهای سازنده‌ای را برای دستیابی به توافق در پیش بگیرند. آمریکا کشوری است که از برجام خارج شده است و با اعمال تحریم‌های غیر قانونی و یکجانبه هزینه‌های زیادی را به دولت و ملت ایران تحمیل کرده است و با توجه به این عملکرد اکنون حق ندارد در مقام مدعی قرار بگیرد و ژست طلبکارانه به خودش بگیرد. این آمریکا است که باید برای بازگشت به روند توافق اثبات کند که عضوی قابل اعتماد است و یک رژیم قانون‌گریز و بحران‌آفرین نیست. دولت واشنگتن است که باید اثبات کند که به هنجارهای بین‌المللی پایبند است و به نرم‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در پاسخی که به هماهنگ کننده مذاکرات داده است به هیچ‌وجه موضوعات جدیدی که مانع شکل‌گیری توافق و جمع‌بندی مذاکرات شود مطرح نکرده است.

کنعانی افزود: ایران نه به زیاده‌خواهی‌های طرف‌های مقابل تمکین می‌کند و نه از خطوط قرمز خود عقب‌نشینی خواهد کرد.

وی ادامه داد: هم آمریکا و هم اروپا (تروئیکای اروپایی) باید اثبات کنند که در روند مذاکرات به نرم‌های بین‌المللی پایبند هستند و منافع رژیم صهیونیستی را در اولویت تصمیم‌گیری سیاسی خود قرار نمی‌دهند. همان‌طور که بارها گفته‌ایم اگر در طرف مقابل اراده سیاسی لازم برای دستیابی به توافق وجود داشته باشد. امکان دستیابی به یک توافق همه‌جانبه و خوب وجود دارد.

منبع: ایسنا

کد خبر 604790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.