روش جدید شناسایی حساب‌های تجاری، بیشتر شامل افراد عادی می‌شود

یک اقتصاددان گفت: این تصمیم شامل افراد عادی نیز می‌شود زیرا گردش ۳۵ میلیون تومانی رقم چندان زیادی نیست‌. ممکن است فردی ماهانه به چندین فرد کمک کند که با این روش‌ مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

مرتضی افقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر تجاری شناخته شدن حساب‌هایی با تعداد «واریز به» حساب بیش از صد فقره و درعین‌حال، مجموع مبلغ واریزی هم به بیش از ۳۵ میلیون تومان، اظهار کرد: دولت تاکنون موفق به رفع تحریم‌ها نشده و انبوهی از درآمدهای نفتی هنوز به بودجه تزریق نشده است. از طرفی دولت نتوانست فعالیت‌های اقتصادی را رونق بخشد تا بتواند از آن‌ها مالیات دریافت کند.

وی افزود: متأسفانه مسئولان تصور می‌کنند بدون رونق یافتن تولید ملی و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، می‌توانند مالیات را افزایش دهند، اما نمی‌دانند افزایش مالیات بدون آنکه زمینه رونق اقتصادی فراهم شود، فقط به رکود اقتصاد و افزایش فقر منتهی می‌شود.

این اقتصاددان گفت: دولت به دنبال وضع پایه‌های مالیاتی کشورهای پیشرفته بوده و این در حالی است که در این کشورها دولت در مقابل هر مالیاتی که دریافت می‌کند، پاسخگوی مردم است، همچنین دولت کارآمدی داشته و خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهد که منجر شده مردم با رضایت مالیات خود را پرداخت کنند.

افقه گفت: اما در ایران دولت دولت کارآمدی لازم را نداشته که منجر به کاهش بهره‌وری و ارائه نشدن خدمات به مردم شده است. در چنین شرایطی افزایش مالیات با این روش‌ها نه تنها توجیه ندارد بلکه منجر به رکود بیشتر در پی آن کاهش درآمد مردم و در نهایت کاهش بیش از پیش درآمدهای دولت خواهد شد.

وی تصریح کرد: اقدامات جدید دولت فقط نارضایتی ایجاد می‌کند. این تصمیمات عجولانه و نپخته ناشی از رفع نکردن مشکل فروش نفت است.

این اقتصاددان گفت: دولت تصور می‌کرد بدون تحریم نیز می‌تواند مشکل اقتصاد را حل کند این در حالی است که همه افراد نیز می‌دانند وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی پس از گذشت چهار سال از اعمال تحریم‌ها اکنون دولت را با بحران مواجه کرده است.

افقه خاطرنشان کرد: این تصمیم شامل افراد عادی نیز می‌شود زیرا گردش ۳۵ میلیون تومانی رقم چندان زیادی نیست‌. ممکن است فردی ماهانه به چندین فرد کمک کند و مشکلاتی از این دست که نشان می‌دهد این تصمیم بسیار نپخته، عجولانه است.

کد خبر 604552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.