انجمن سینمای جوان اصفهان چگونه تأسیس شد؟

انجمن سینمای جوانان ایران بزرگ‌ترین انجمن فیلم‌سازی در ایران و یکی از بزرگ‌ترین مدرسه‌های فیلم‌سازی جهان بر اساس تعداد آثار ساخته‌ شده است که به آموزش فیلم‌سازی هفت‌ماهه و دوره‌های تک‌درس کوتاه‌مدت و همچنین برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انجمن سینمای جوانان ایران حدود دو سال قبل از انقلاب، در تاریخ سیزدهم بهمن ۱۳۵۵ به‌صورت مؤسسه غیرانتفاعی تأسیس شد و به ثبت رسید؛ اما پیش از انقلاب اسلامی به‌طور رسمی فعالیت خاصی نداشت و پس از انقلاب هم تا مدت‌ها غیرفعال بود، تا اینکه در سال ۱۳۶۴ با تغییراتی که در حوزه معاونت سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد اسلامی اتفاق افتاد، به‌منظور ارتقای سینمای ملی و با کسب تجربه از فعالیت‌ها و تأثیرات سینمای آماتوری و در راستای تأسیس یک مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی، سه نهاد مرکز سینمای تجربی، بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران راه‌اندازی شد.

چگونگی تأسیس انجمن سینمای جوان در اصفهان

اکبر خامین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره چگونگی تأسیس انجمن سینمای جوان اصفهان اظهار کرد: در سال ۱۳۶۳ من به همراه محمدرضا شرف‌الدین، مرحوم احمد بنایی، مرحوم حیدر عمرانی و محسن تقی‌زاده، «کانون سینماگران آماتور» را با همراهی اداره فرهنگ و ارشاد اصفهان پایه‌گذاری کردیم که در آن مقطع حدود ۴۰ دختر و پسر جوان در این کانون نام‌نویسی کردند. محل کانون، هنرستان «هنرهای زیبا» واقع در میدان انقلاب بود که عصرها دو کلاس برای خانم‌ها و آقایان برگزار می‌شد و مدرسان به آن‌ها مبانی مربوط به حوزه سینما را آموزش می‌دادند.

وی افزود: در آن زمان هنوز ویدئو به شکل امروزی‌اش وجود نداشت و هنرجوها با دوربین «سوپرهشت» کار می‌کردند. بعد از یک دوره آموزش، فیلم‌های قابل‌توجهی توسط هنرجوها ساخته شد که در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمد.

این کارگردان گفت: در همین راستا، انجمن سینمای جوان در تهران راه‌اندازی و قرار بر این شد که این انجمن در هر استان یک دفتر داشته باشد. هنگامی‌که مسئولان انجمن برای راه‌اندازی دفتر انجمن از تهران به اصفهان آمدند، در کمال تعجب با «کانون سینماگران آماتور و جوانان» آموزش‌دیده و چند فیلم ساخته‌شده روبه‌رو شدند، به‌خصوص حضور زنان که بعد از انقلاب هیچ زنی در سینمای حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای حضور نداشت، تحسین آنان را برانگیخت.

وی ادامه داد: از این تاریخ به بعد کانون سینماگران آماتور به انجمن سینمای جوان اصفهان تغییر ماهیت داد و تا امروز همچنان همین عنوان مشغول فعالیت مستمر است.

تأثیر انجمن سینمای جوان بر سینمای حرفه‌ای

خامین درباره تأثیر انجمن سینمای جوان بر سینمای حرفه‌ای، اظهار کرد: انجمن سینمای جوان از بدو تأسیس تاکنون تأثیر بسزایی بر سینمای حرفه‌ای داشته است. در این مرکز جوانان مستعد و علاقه‌مند با همه فنون سینما آشنا می‌شوند. فیلم‌برداری، کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویسی و تدوین به هنرجویان آموزش داده می‌شود و در پایان هنرجویان به‌صورت گروهی یا انفرادی شروع به ساختن فیلم می‌کنند؛ فیلم‌هایی که برخی از آن‌ها شگفت‌انگیز و درخور ستایش است.

وی اضافه کرد: دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوان، از آنجاکه سینما را به‌صورت حرفه‌ای و زیر نظر اساتید مجرب این حوزه می‌آموزند، می‌توانند تبدیل به فیلم‌سازانی مؤثر در سینمای حرفه‌ای شوند. آن‌ها دانشی را که در این انجمن کسب می‌کنند با تجربه‌هایی که در ساخت آثارشان می‌آموزند، به‌درستی می‌آمیزند و تبدیل به سینماگری حرفه‌ای می‌شوند.

این کارگردان تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان انجمن سینمای جوان از افرادی که سینما را تنها به‌صورت آکادمیک یا تجربی فراگرفته‌اند جلوتر هستند، زیرا هم تجربه و هم دانش سینما را دارند. اگر سرمایه و امکانات کافی در اختیار انجمن سینمای جوان قرار گیرد، به‌طورقطع می‌تواند آینده سینمای حرفه‌ای ایران را دگرگون و متحول سازد.

آثار هنرجویان انجمن سینمای جوان، فیلم‌هایی گرم و دل‌چسب است

وی درباره ویژگی‌های آثار هنرجویان انجمن سینمای جوان گفت: با توجه به این‌که انجمن سینمای جوان هر از گاهی جشنواره‌ای برپا می‌سازد و سازندگان این آثار در این جشنواره و جشنواره‌های مشابه به رقابت می‌پردازند، باعث رشد و بالندگی این جوانان فیلم‌ساز می‌شود.

خامین افزود: فیلم‌های کوتاه سینماگران انجمن سینمای جوان، مشکلات سینمای حرفه‌ای همچون اکران و بازگشت سرمایه را به دنبال ندارد و نوعی سینمای شخصی و انتزاعی به‌شمار می‌رود، بدون دغدغه و نگرانی و دلواپسی ساخته می‌شود و به همین دلیل فیلم‌های گرم و دلچسبی هستند.

وی گفت: بسیاری از فیلم‌سازان سینمای جوان از زمان تأسیس تا به امروز جذب سینمای حرفه‌ای شده و توانسته‌اند تأثیری بر آن داشته باشند. مانند فیلم‌ساز بزرگ سینمای ایران، اصغر فرهادی که کارش را از انجمن سینمای جوان خمینی‌شهر شروع کرد و حالا فیلم‌های سینمای او در سطح جهانی حرفی برای گفتن دارد.

کد خبر 604382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.