ایران؛ پیام‌آور صلح و امنیت در جهان

یک کارشناس مسائل بین‌الملل جایگاه ایران برای میانجیگری بین روسیه و اوکراین را قابل قبول دانست و گفت: ایران نه تنها در غرب آسیا بلکه در تمام جهان به پیام‌آور صلح تبدیل شده است؛ کشوری که برای مبارزه با تروریسم بین‌الملل داعش هر اقدامی که لازم بود، انجام داد، می‌تواند در امور انسانی دیگر موثر واقع شود.

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص میانجیگری ایران در جنگ اوکراین اظهار کرد: این سفر جنبه‌های گوناگونی را در بر می‌گیرد زیرا ایران و روسیه در پروژه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گوناگون با یکدیگر تعاملات سازنده دارند.

وی با اشاره به تأثیر مستقیم نزدیک کردن مواضع دو کشور در زمان‌های کوتاه و مشخص در این تعاملات افزود: بیش از شش ماه از آغاز بحران اوکراین می‌گذرد، بحرانی که اگرچه ریشه آن به اقدامات مخرب ناتو و آمریکا بازمی‌گردد اما پیامدهای آن بر بسیاری از کشورهای منطقه اوراسیا و جهان به ویژه کشورهای اروپایی سایه افکنده است.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره موضع ایران در جنگ اوکراین خاطرنشان کرد: ایران از ابتدای شکل‌گیری این بحران با ایفای نقش مستقلانه خود هرگونه جنگ و نزاع مسلحانه را محکوم کرد و خواهان آتش‌بس فوری بین دو طرف شد.

وی با تاکید بر اینکه موضع مستقل کشورمان باعث نشد به ورطه ساده‌اندیشی بیفتد، ادامه داد: دلیل اصلی آغاز این بحران یعنی اقدامات ناتو به رهبری آمریکا برای گسترش ناتو به سمت شرق جهان بود که نباید نادیده گرفته شود. ایران توانست با سیاست خارجی حکیمانه و منطقی مواضع مثبتی اتخاذ و توجه بسیاری از کشورها را به خود جلب کند.

صدرالحسینی راهبرد وزارت امور خارجه ایران در یک سال گذشته را مؤثر دانست و گفت: دیپلماسی تهران در یک سال گذشته باعث ارتقای جایگاه کشور در منطقه و فرامنطقه شده و این موضوع همزمان با استیصال کشورهای غربی است که نگران زمستان سرد خود هستند.

تقویت همکاری‌های دوجانبه با روسیه

وی با اشاره به درخواست فرانسه از ایران برای میانجیگری بین روسیه و اکراین یادآور شد: آنها اکنون دست به دامن ایران شده‌اند تا از حسن روابط ایران با مسکو و کی‌یف استفاده کند و زمینه را برای توقف جنگ و برقراری صلح فراهم آورند.

این کارشناس بین‌الملل جایگاه ایران بین دو کشور روسیه و اوکراین را قابل قبول دانست و اظهار کرد: مواضع ایران به میزان قابل توجهی مورد پذیرش این دو کشور است و ایران نیز حسن نیت خود را در این منازعه به بینندگان در جهان نشان داد به همین دلیل روسیه و اوکراین، ایران را به خوبی می‌شناسند و به آن اعتماد دارند.

وی با اشاره به روابط ایران با روسیه در حوزه‌های گوناگون گفت: در طول هشت ماه گذشته شناخت روسیه از جمهوری اسلامی ایران با کمک به خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه آمریکا افزایش یافت و توانمندی‌های ما برای این کشور بیش از گذشته شناخته شد در نتیجه اعتماد به ایران به عنوان یک کشور مقتدر و مستقل نزد روسیه افزایش یافته است.

صدرالحسینی تعامل ایران و روسیه در پرونده سوریه را سازنده و مستحکم توصیف کرد و افزود: این دو کشور با کمک دولت، ارتش و مردم سوریه توانستند تروریست‌ها را در آنجا تا اندازه قابل توجهی مهار و از فروپاشی نظام سیاسی و تجزیه خاک سوریه جلوگیری کنند.

جایگاه ویژه ایران در غرب آسیا

این کارشناس بین‌الملل درباره درخواست رئیس‌جمهور فرانسه از ایران برای میانجیگری در جنگ اوکراین تصریح کرد: فرانسه به عنوان کشوری که از جایگاه قابل توجهی بین کشورهای اروپایی برخوردار است، به خوبی از جایگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا به ویژه در عراق و لبنان آگاه است بنابراین تلاش می‌کند از این جایگاه و روابط حسنه ایران با روسیه برای رساندن شرایط اوکراین به نقطه مورد نظر خود استفاده کرد.

وی با اشاره به نیاز اتحادیه اروپا به انرژی روسیه گفت: با توجه به اینکه اروپا در آستانه خرید زمستانه انرژی قرار دارند و روسیه در روزهای گذشته خرید انرژی از طریق اتحادیه اروپا را ممنوع اعلام کرد و با جلوگیری از انتقال گاز از طریق نورد استریم یک، خواستار دریافت وجوه به روبل روسیه شد؛ کشورهای اروپایی به شدت نگران تأمین انرژی هستند.

صدرالحسینی هدف از تماس تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با آیت‌الله رئیسی را فراهم کردن شرایطی برای حل و فصل موضوع انرژی اروپا در آستانه فصل سرما دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران نه تنها در غرب آسیا بلکه در تمام جهان به پیام‌آور صلح تبدیل شده است، کشوری که برای مبارزه با تروریسم بین‌الملل داعش هر اقدامی که لازم بود، انجام داد، می‌تواند در امور انسانی دیگر برای جهانیان مؤثر واقع شود.

پیام‌آور صلح و امنیت در جهان

وی با اشاره به پذیرش قدرت و اعتماد به جمهوری اسلامی ایران از سوی قدرت‌های بزرگ اروپایی گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران پیام‌آور دوستی، صلح و امنیت نه فقط در غرب آسیا بلکه در نقاط دیگر جهان است.

این کارشناس بین‌الملل نگاه ایران به درگیری‌های روسیه و اوکراین را انسانی دانست و تاکید کرد: کشور ما با این نگاه انسانی کمک شایانی به بهبود شرایط میان دو کشور و فروش انرژی به مردم اروپا کرده است، نباید فراموش کرد که در نظام بین‌المللی کنونی اگر یک کشور توانمندی و اعتبار لازم را برای میانجیگری بین دو یا چند کشور نداشته باشد به آن مراجعه نمی‌کنند.

وی افزود: اروپایی‌ها و در رأس آنها فرانسه در صورتی که به توانمندی، نفوذ، قدرت و جایگاه جمهوری اسلامی ایران باور نداشتند خواستار میانجیگری ما میان روسیه و اوکراین نمی‌شدند.

کد خبر 604361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.