پاسکاری سیاسی آژانس و اروپا

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، بیستم شهریورماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پاسکاری سیاسی آژانس و اروپا» نوشت: در شرایطی که آمریکا باید درباره آخرین بسته پیشنهادی ایران در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها تصمیم‌گیری کند، فرانسه، آلمان و انگلیس روز گذشته بار دیگر در بیانیه‌ای مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده و مواضع و خواسته‌های آن در مذاکرات وین، چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای را به خطر انداخته است.

این سه کشور اروپایی با اشاره به متن پیش‌نویسی که «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش در اختیار همه اعضا قرار داد و خواستار تصمیم‌گیری آنها شد، قصور و تعلل در تصمیم‌گیری را به جای آمریکا متوجه ایران کرده‌اند و مدعی شده‌اند «با وجودی که هماهنگ‌کننده در این بسته نهایی تغییراتی ایجاد کرد که مذاکرات را به نهایت انعطاف‌پذیری قابل انجام رساند اما ایران این فرصت حیاتی دیپلماتیک را مغتنم نشمرد.»

اروپایی‌ها در ادامه مدعی شده‌اند در آستانه دستیابی به توافق، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است.

به ادعای تروئیکای اروپایی این خواسته ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده است و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند. این کشورها در نهایت با طرح این ادعا که ایران هیچ گامی برای رفع ابهامات آژانس برنداشته، خواهان پاسخگویی به درخواست‌های اخیر آژانس درباره شماری از موضوعات اختلافی جاری شده‌اند.

پاسکاری سیاسی آژانس و اروپا

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بنگاه‌داری بیمه‌ها روی تن‌رنجور بیماران» نوشت: چالش دعوای تعرفه‌ای میان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و بیمه‌ها، قصه‌ای قدیمی است که همچنان حل نشده باقی مانده است.

نکته قابل تأمل اینکه از نگاه کارشناسان حوزه پزشکی مقصر اصلی واقعی‌نشدن تعرفه‌ها کسی نیست جز بیمه‌ها! جالب اینجا است که بیمه‌ها پولی را که از مردم می‌گیرند و باید به پزشکان و مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی-درمانی پرداخت کنند، صرف سرمایه‌گذاری‌هایی در حوزه ملک و مسکن می‌کنند؛ درست همان کاری که بانک‌ها با پول مردم انجام می‌دهند. این کار اگر چه برای بیمه‌ها نان دارد، اما از این معامله اقتصادی چیزی نصیب پزشکان و مراکز درمانی نمی‌شود، بلکه آن‌ها با تأخیرهای چند ماهه پولشان را دریافت می‌کنند.

قصه واقعی‌نبودن تعرفه‌های درمان آنقدر تکراری شده که بیان چندین‌باره آن لطفی ندارد، اما وقتی چالش‌هایی همچون مهاجرت پزشکان یا خالی ماندن ظرفیت دستیاری برخی از رشته‌های پزشکی همچون اطفال و قلب در سال جاری مطرح شد، دوباره پای واقعی نبودن تعرفه‌ها به میان آمد. امسال هم تعرفه‌های درمان ۲۸ درصدی رشد داشت، در حالی که پیشنهاد نظام پزشکی رشد ۶۰ درصدی مزد درمان بود.

همین رشد ۲۸ درصدی تعرفه‌های درمانی هم موجب شده‌است گروه قابل توجهی از مردم از دارو و درمان جا بمانند. تصور کنید این رشد اگر تا ۶۰ درصد باشد، چه بلایی سر سلامت جامعه خواهد آمد. جامعه پزشکان و به طور ویژه نظام پزشکی معتقدند افزایش تعرفه‌ها نه از جیب مردم که از سوی بیمه‌ها باید پرداخت شود. بیمه‌ها هم نه فقط زیر بار چنین پرداختی نمی‌روند، بلکه با همان پولی هم که از مردم به دستشان می‌رسد برای خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند و مانند بانک‌ها یک پا دلال مسکن و بساز و بفروش هستند!

پاسکاری سیاسی آژانس و اروپا

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زورگیران، پای چوبه دار» نوشت: اگر تا دیروز با چاقو و قمه، تلفن همراه، ساعت، طلا و کیف پول‌های مردم را سرقت می‌کردند و دلشان خوش بود که سرقت‌های زیر ۲۰ میلیون تومان قابل گذشت است، حالا باید حواسشان باشد که تهدید مردم با سلاح می‌تواند با حکم اعدام همراه شود و شاید سرقت بعدی‌شان، آخرین سرقت عمرشان باشد.

سارقانی که در خلأ قانون وقیح‌تر شدند طی سال‌های اخیر، به دلایل مختلفی از جمله بالا رفتن نرخ دلار و بیشتر شدن ارزش تلفن‌های همراه، مشکلات اقتصادی دوره کرونا و همچنین تورم و گرانی‌ها، برخی آسیب‌های اجتماعی نیز تشدید شده و طبق گزارش فرمانده فراجا «از سال ۹۷ که قیمت‌ها افزایش یافت، آمار سرقت‌ها نیز ۳۰ درصد بالا رفت».

در این بین سهم سرقت‌های خُرد و موبایل‌قاپی‌ها قابل توجه بود و بسیاری از مردم، یا خودشان درگیر آن شدند یا یکی از دوستان و آشنایانشان، رویارویی با این سارقان را تجربه کردند. این سارقان ابتدا کوچه‌های خلوت و تاریک را برای تهدید مردم با چاقو و سرقت از آن‌ها انتخاب می‌کردند اما روز به روز وقیح‌تر شدند و کار به سرقت‌های خشن در وسط بزرگراه‌ها کشیده شد؛ مثل زورگیری عجیب ماه گذشته در بزرگراه نیایش تهران.

مطالبه مردم شنیده شد با تشدید این حوادث ناگوار، مردم حق داشتند تشدید برخورد پلیس و دستگاه قضائی با این سارقان و زورگیران را مطالبه کنند و افزایش واکنش‌ها، نهادهای متولی را هم جدی‌تر پای کار آورد.

پلیس خیلی زود زورگیر بزرگراه نیایش را دستگیر کرد و سردار اشتری فرمانده فراجا هم خیلی صریح گفت: «امثال افرادی که در اتوبان نیایش خفتگیری کردند، باید در همان اتوبان اعدام شوند تا درس عبرتی برای باقی افراد شوند».

پاسکاری سیاسی آژانس و اروپا

کد خبر 604121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.