شاخص کل حمایت را از دست داد

بر اساس تحلیل انجام شده، احتمال افت تا سطح یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد وجود خواهد داشت، در محدوده یک میلیون ۳۸۰ حمایت استاتیک وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار بورس امروز در کمال ناباوری سطح مهم حمایتی یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد را با ریزش سنگین ۱۵ هزار واحدی از دست داد و به سطح یک میلیون ۳۹۷ هزار واحد رسید. وضعیت ارزش معاملات و حجم معاملات نیز مطلوب نبود و روند کاهشی بورس مانند هفته گذشته تداوم داشت، برخی از پیش بینی‌ها حاکی از اصلاح بیشتر تا سطح یک میلیون ۳۸۰ هزار واحد است، در بازار فرابورس نیز وضعیت مشابه بود و شاهد افت ۱۳۷ واحدی این شاخص بودیم، رشد نرخ بهره بانکی و فضای مبهم سیاسی از عوامل این رخداد مهم بازار سرمایه است.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۱۵ هزار ۴۲۲ واحدی به سطح یک میلیون ۳۹۷ هزار ۳۹۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت چهار هزار ۷۵۵ واحدی در سطح ۴۰۵ هزار ۴۵۶ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۷۲

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۰۵

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۱۳۷ واحدی به سطح ۱۸ هزار ۹۸۱ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۸۹

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۰۸

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ۲۸ هزار ۹۳۰ و ۷۴ هزار ۳۸۶ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب چهار میلیارد ۵۸۰ و دو میلیارد ۴۷۲ میلیون برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. افران

۲. کمند

۳. حکشتی

۴. پارند

۵. کیان

بیشترین حجم معامله

۱. افران

۲. کمند

۳. خساپا

۴. شستا

۵. خودرو

بیشترین افزایش قیمت

۱. فمراد

۲. ولغدر

۳. حپترو

۴. غشاذر

۵. کاذر

بیشترین کاهش قیمت

۱. ختوقا

۲. وایران

۳. شگل

۴. خمهرح

۵. والبرح

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

شاخص کل حمایت را از دست داد

حمایت: محدوده یک میلیون ۳۸۰ و ۳۵۰ هزار واحد.

مقاومت: یک میلیون ۴۰۰ هزار واحد.

تحلیل: بر اساس تحلیل تکنکیال احتمال افت تا سطح یک میلیون ۳۵۰ هزار واحد وجود خواهد داشت، در محدوده یک میلیون ۳۸۰ حمایت استاتیک وجود دارد.

عدم تغییر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی

غلامرضا مرحبا، عضو شورای پول و اعتبار درباره احتمال بازنگری در نرخ سود تسهیلات و سپرده تا پایان امسال تاکید کرد: تا به امروز در شورای پول و اعتبار چیزی درباره بازنگری در نرخ سود تسهیلات و سپرده تا پایان سال نشنیده‌ام و احتمال تغییر نرخ سود قابل تأیید نیست.

نوسانات قیمت نفت

قیمت نفت روز جمعه تحت تأثیر تهدید واقعی کاهش عرضه، حدود چهار درصد صعود کرد، اما تحت تأثیر افزایش سریع نرخ‌های بهره و محدودیت‌های کووید ۱۹ در چین، دومین کاهش هفتگی متوالی را رقم زد.

عاملی که از افزایش قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، تهدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود که هشدار داد اگر اروپا، سقف قیمتی برای صادرات نفت و گاز این کشور وضع کند، عرضه انرژی را متوقف خواهد کرد. همچنین اوپک پلاس کاهش اندک تولید در اکتبر را تصویب کرد.

استفن برنوک، کارگزار نفت شرکت پی وی ام گفت: طی ماه‌های آینده، غرب ناچار خواهد بود با ریسک از دست دادن انرژی روسیه و افزایش قیمت‌های نفت، سر کند.

کشورهای صنعتی گروه هفت تلاش می‌کنند راه‌هایی برای محدود کردن درآمد صادرات نفت روسیه پیدا کنند. یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا به خبرنگاران گفت که سقف قیمت که کشورهای گروه هفت می‌خواهند روی نفت روسیه برای مجازات مسکو وضع کنند، باید در ارزش بازار منصفانه‌ای بدون هر گونه ریسک پریمیوم مربوط به جنگ در اوکراین، تعیین شود.

یک مقام بانک مرکزی آمریکا اظهار کرد: اگر فدرال رزرو بتواند نرخ بیکاری را پایین پنج درصد نگه دارد، می‌تواند نرخ تورم را پایین بیاورد. بانک مرکزی آمریکا باید در افزایش نرخ‌های بهره، با سرعت عمل کند در حالی که اقتصاد ممکن است ضربه بخورد.

فیلیپ فلاین، تحلیلگر گروه پرایس فیوچرز گفت: کاخ سفید از برداشت مجدد از ذخایر نفت استراتژیک عقب نشینی کرده است. به نظر می‌رسد نگرانی‌های زیادی که پیش از این در بازار وجود داشت، رفع شده‌اند.

تحلیل بازار جهانی فولاد

تانگشان چین: در هفته جاری، موجودی بیلت فولادی در انبارها و بنادر عمده تانگشان ۶۷۶ هزار و ۵۰۰ تن بوده که نسبت به هفته گذشته ۳۳ هزار و ۲۰۰ تن کاهش داشته است.

در روزهای گذشته شاهد افزایش تقاضای فولاد و رشد قیمت‌های هر دو بازار فیزیکی و فیوچرز بودیم. نقدینگی اقتصاد چین در ماه آگوست ۱۲/۲ درصد افزایش یافته که نشان از عزم دولت چین برای تحریک اقتصاد دارد. میزان وام‌های بر اساس یوان نیز ۱/۲۵ تریلیون دلار رشد داشته و سرمایه گذاران را برای خرید بیشتر تشویق نموده است. باید دید شرایط بازار چین پس از تعطیلات پاییزی به چه سمتی متمایل خواهد شد.

علاوه بر این دو حادثه اخیر در معادن سنگ آهن چین بر قیمت بازار اثر خواهد گذاشت. پیش بینی می‌شود این دو حادثه بر تولید و تحویل روزانه ۱۴,۰۰۰ تن (ماهیانه ۴۲۰,۰۰۰ تن) کنسانتره سنگ آهن تأثیر سو بگذارد.

کشورهای مستقل مشترک‌المنافع: قیمت منابع کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در این هفته ثابت است، قیمت فعلی شمش صادراتی حدود ۵۱۰-۵۲۰ دلار آمریکا / تن FOB دریای سیاه است که ۱۰ دلار نسبت به هفته گذشته افزایش یافته است. خریداران ترکیه‌ای در حال حاضر قیمت‌های ۵۵۰-۵۶۰ دلار در هر تن CFR (۵۱۰-۵۲۰ دلار / تن فوب دریای سیاه) را انتظار دارند.

بالا رفتن هزینه‌ی انرژی در ترکیه انتظار رشد بهای محصولات فولادی چه داخلی و چه وارداتی را بیشتر کرده، به خصوص که تمایلی برای تولید بیشتر وجود ندارد و پیش بینی می‌شود سهم بیشتری از تأمین نیاز داخلی با واردات انجام پذیرد. به همین دلیل فولادسازان ترک آفرهای جدیدی را در بازار اروپا و در رقابت با تأمین کنندگان آسیایی ارائه دادند.

خاورمیانه: قیمت فعلی شمش صادراتی ایران حدود ۴۶۵ دلار در هر تن فوب است که نسبت به هفته گذشته ۱۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. چادرملو هفته گذشته تندر صادرات ۳۰ هزار تن بیلت را با مهلت ۱۵ شهریور برگزار کرد. شنیده شده که تندر لغو شده است و پیشنهاد دریافتی حدود ۴۵۰ دلار در هر تن فوب است. شرکت فولاد خوزستان نیز در هفته جاری تندر صادرات ۴۰ هزار تن بیلت و اسلب را برگزار کرد. همچنین شرکت فولاد مبارکه تندر صادرات ۲۰ تا ۳۰ هزار تن بیلت را با مهلت هجدهم شهریور ماه و ارسال آن تا پایان مهرماه برگزار کرده است.

نقشه بازار

شاخص کل حمایت را از دست داد

کد خبر 604027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.