ضرورت توسعه فضای سبز حاشیه شهر در مشهد/ ورودی‌های میدان امام ساماندهی می‌شود

پربازدیدترین اخبار شورای شهر خبرگزاری ایمنا را در این بسته خبری می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساماندهی ورودی‌های میدان نقش‌جهان تا یک سال آینده، جاری بودن زاینده‌رود؛ تعریف اصلی آب در اصفهان، افزایش تعداد اتوبوس‌های شهر اصفهان به ۱۰۰۰ دستگاه، لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها برای رفع مشکلات خوراسگان، کمبود زمین مانعی برای توسعه فضای سبز حاشیه شهر در مشهد و ابرپروژه کاشان در پیچ‌وخم معضلات را در بسته خبری پارلمان شهری ایمنا می‌خوانید.

ورودی‌های میدان امام (ره) تا یک سال آینده ساماندهی می‌شود

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان، از برنامه‌ریزی کارگروه بافت تاریخی برای ساماندهی ورودی‌های میدان امام (ره) و رفع نازیبایی‌های شهری از این اماکن در کمتر از یک سال آینده خبر داد. میرباقری مخروبه‌های رها شده و اراضی غیرکاربردی که محل جمع شدن زباله‌ها شده است را از مصادیق نازیبایی‌های موردنظر معرفی کرد و گفت: در این عرصه مردم و شهروندان باید به یاری شهرداری اصفهان بیایند، چرا که هر کجا مردم پای در عرصه کمک گذاشته‌اند، موفق شده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: از ابتدای شکل‌گیری دوره ششم شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری، چند اولویت مهم در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر مطرح شد و یکی از این موضوعات مطرح شده، بحث بافت تاریخی شهر و گردشگری اصفهان بود که مورد توجه رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار اصفهان قرار گرفت، بر این اساس کارگروه بافت تاریخی ایجاد شد که هر هفته با حضور کارشناسان مربوطه برگزار می‌شود.

تعریف اصلی آب، جاری بودن زاینده‌رود است

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان، در خصوص آب شهر اظهار کرد: مسئله آب اصفهان از سال ۷۸ که انتقال آب به یزد به تصویب رسید، شروع و به‌دنبال آن پروژه تونل اول، دوم و تونل سوم و بهشت‌آباد ایجاد شد، اما سوءمدیریت و نگاه سیاسی باعث شد تا مشکل آب اصفهان تشدید شود. سال ۷۸ تصمیم بر این بود که تونل سوم کوهرنگ ایجاد، سد تونل سوم احداث و سپس آب به یزد منتقل شود، اما بدون اینکه تونل و سدی احداث شود آب را به یزد انتقال دادند.

وی ادامه داد: حل مسئله آب را تنها در جاری بودن زاینده‌رود و زنده بودن آن می‌دانیم، شورای اسلامی شهر اصفهان و اعضای کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار به اتفاق نظر رسیدند که آب یعنی جاری بودن زاینده‌رود؛ علاوه‌بر این‌که موضوعاتی از جمله آب‌های زیرزمینی، پساب، فضای سبز و صرفه‌جویی نیز حائز اهمیت است، تعریف اصلی ما از آب این است که زاینده‌رود جاری باشد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: لازم است منابع و مصارف آب چه در اصفهان، چه استان هم‌جوار و چه استان بعدی کنترل شود. اگر آب نیست و محدود است باید برای همه این‌گونه باشد. مشکل آب شرب، اقتصاد، معیشت، اشتغال و جاری بودن زاینده‌رود باید رفع شود، زیرا معتقد هستم اگر زاینده‌رود جریان داشته باشد، بسیاری از مشکلات استان رفع خواهد شد و این نگاه را به‌عنوان مطالبه در شهر و شورای اسلامی شهر ایجاد کردیم.

نادرالاصلی در خصوص ضرورت صرفه‌جویی و تأمین منابع و مصارف آب، خاطرنشان کرد: اصلاح نوع کشت و آبیاری فضای سبز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما مسئله اصلی ما آب است، آب زاینده‌رود در حالی جریان می‌یابد که سرآب درست باشد.

افزایش تعداد اتوبوس‌های شهر اصفهان به ۱۰۰۰ دستگاه

محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های حمل‌ونقل عمومی، ضمن تقدیر از بخش‌هایی که برای تردد مسافران اربعین تلاش می‌کنند، اظهار کرد: یکی از اقدامات خوبی که در شرع نیز به آن توصیه شده تسهیل در تردد مردم است، به‌طوری که در گذشته راهسازی و بازگشایی معابر برای رفت‌وآمد مردم فعالیتی خیرخواهانه بوده است.

وی با بیان این‌که به‌عنوان نماینده مردم از شهرداری درخواست می‌کنم تمام اقدامات لازم را برای تردد آسان شهروندان انجام دهند تا شهر اصفهان از این جهت سرآمد باشد، افزود: در این راستا امسال نیز ۳۵ درصد از بودجه شهرداری یعنی معادل یک‌سوم آن به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص داده شده است، لذا باید تلاش شود تا صددرصد آنچه در این حوزه به عنوان بودجه مصوب شده است، جذب شود.

نورصالحی ادامه داد: با تلاش‌های انجام‌گرفته ۶۰۰ دستگاه اتوبوس فعال شهر در مهرماه به یک هزار دستگاه افزایش می‌یابد، البته کار طاقت‌فرسایی بود، زیرا در سال ۱۳۹۶ هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس ۵۰۰ میلیون تومان بود، اما اکنون این رقم به پنج میلیارد افزایش یافته است.

لزوم هم‌افزایی دستگاه‌ها برای رفع مشکلات خوراسگان

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، در حاشیه جلسه کمیته نظارتی شورای اسلامی شهر در منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان، اظهار کرد: قرار بر این است که شهر خوراسگان پس از گذشت قریب به یک دهه از الحاق به اصفهان با استانداردهای شهری هم‌تراز و به کیفیت زندگی در سطح شهر اصفهان نزدیک‌تر شود.

وی با بیان این‌که تقویت اجرای پروژه‌های عمرانی در این منطقه از ضروریات تحقق افزایش کیفیت زندگی شهری است، ادامه داد: از عمده‌ترین مشکلات مردم منطقه مرزی خوراسگان، وجود املاک و اراضی خارج از محدوده است که حل و فصل آن از حیطه اختیار شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان خارج است، بنابراین دستگاه‌هایی همچون استانداری باید رسیدگی و پیگیری کنند. مشکلات اراضی منطقه خوراسگان که مدت زیادی بلاتکلیف مانده است، با هم‌افزایی اعضای کمیسیون ماده ۵ در استانداری، وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی رفع خواهد شد.

کمبود زمین، مانعی برای توسعه فضای سبز حاشیه شهر در مشهد

حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد، با اشاره به رویکرد شورای ششم مبنی بر تعامل مستقیم با مردم اظهار کرد: ساکنان محلات از جمله اعضای شوراهای اجتماعی محلات، معتمدان و ائمه جماعات به‌دلیل سکونت در محل و ارتباط با اقشار مختلف، اشراف و شناخت بیشتری نسبت به مسائل و مشکلات محل سکونت خود دارند

وی افزود: یکی از روش‌های کارساز برای احصا و اقدام جهت حل و فصل مسائل، برگزاری نشست‌های مشترک با جامعه هدف یاد شده است، بر همین اساس نشست با معتمدان و اعضای شورای اجتماعی محلات در دستور کار اعضای شورای اسلامی شهر قرار گرفته است.

وی با توجه به این‌که بخش عمده مطالبات مطرح‌شده از سوی شهروندان، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش سرانه‌های فضای سبز در حاشیه شهر است، تصریح کرد: یکی از مشکلات مدیریت شهری در پهنه‌های حاشیه شهر، کمبود زمین متعلق به شهرداری برای احداث و توسعه فضای سبز است.

کریمدادی خاطرنشان کرد: عموم معتمدان، اعضای شورای اجتماعی محلات و ائمه جماعات می‌توانند زمین‌های مستعد احداث فضای سبز و پارک را به شهرداری معرفی کنند تا سلسله مراتب آن طی و در سیستم بودجه‌ای و برنامه‌ریزی شهرداری لحاظ شود.

ابر پروژه کاشان در پیچ‌وخم معضلات

علی هاشمی‌طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان، با اشاره به معضلات پروژه زیرگذر شهید سلیمانی اظهار کرد: ابر پروژه زیرگذر شهید سردار سلیمانی کاشان با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود که توسط شهرداری رفع شد و به ایستگاه پایانی نزدیک است.

وی با بیان این‌که اجرای این پروژه جهت کاهش ترافیک لازم بود و وجود این‌گونه زیرگذرها چهره زیباتری به شهر می‌دهد و در روان‌سازی ترافیک نیز مؤثر است، افزود: ابر پروژه زیرگذر شهید سردار سلیمانی از سال ۹۸ آغاز شده و در زمان مدیریت شهری جدید با رفع بسیاری از موانع شتاب گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به موانع بسیار در پروژه زیرگذر شهید سلیمانی، تصریح کرد: در حال حاضر این پروژه سنگین رو به اتمام بوده و به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است، اما بدهی ۲۵۰ میلیارد تومانی شرکت ریسندگی کاشان به تأمین اجتماعی سنگ بزرگی محسوب می‌شود که مانع بهره‌برداری این پروژه مهم شده است.

کد خبر 603547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.