سگ‌ها؛ معضل جدی شهرها/راهکارها چیست؟

وجود سگ‌های ولگرد، چالشی جدی پیش‌ روی مدیران شهر است و ضعف در اجرای قانون و نبود دیدگاهی جامع، این چالش را حادتر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها اعتراضات مردمی و موج زیادی از مطالبات عمومی شهروندان درخصوص سگ‌های ولگرد است؛ آنان از احساس ناامنی، تهدیدات بهداشتی و نابسامانی‌ها در ساماندهی این حیوانات رنج می‌برند. سگ‌های ولگرد بیشتر از گذشته در سطح شهرها پراکنده هستند، به سمت خانواده‌ها حمله‌ور می‌شوند و سلامت شهروندان را تهدید می‌کنند.

کودکان از ترس سگ‌های بدون صاحب فرار می‌کنند و از این وضع در هراس هستند. همه این مسائل موجب افزایش نارضایتی و نگرانی شهروندان می‌شود. سگ‌های بدون صاحبی که در نبود غذا و تغذیه در گرسنگی به سر می‌بردند و برای به دست آوردن غذا به سمت شهرها و محل سکونت انسان‌ها می‌آیند و همین مسئله موجب افزایش ترددشان در سطح شهرها شده است.

مدیران شهری از کشتن این جانوران از منظر اخلاقی و قانونی منع شده‌اند، از طرفی ورود این حیوانات به شهر و ضرورت ساماندهی آنان نگرانی و آسیب‌هایی را به همراه دارد. کمیته ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در شهرداری‌ها تشکیل و بخش خصوصی برای زنده‌گیری و جمع‌آوری آنان فعال شده است، اما باز نگرانی و دغدغه در این خصوص وجود دارد.

وجود این حیوانات و نقض در شبکه جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب در شهرها و روستاهای پیرامونی موجب هجوم این حیوانات به مناطق شهری می‌شود. نگاه اخلاق‌مدارانه برخی از مردم برای کمک به این حیوانات نیز دلیلی بر افزایش این حیوانات بدون صاحب در شهرها شده است، چنانچه مردم برای تأمین نیاز غذایی سگ‌ها، مواد غذایی را به سمت بیابان‌های اطراف هدایت کنند، علاوه بر حفظ زیست طبیعی آن‌ها، از مزاحمت این حیوانات نیز جلوگیری می‌کنند.

برخی فعالان محیط زیست معتقد هستند چرخه حیوانی نباید از بین برود و اکوسیستم در هر منطقه باید حفظ شود؛ زیستن سگ‌ها از افزایش تعداد گربه‌ها جلوگیری می‌کند، اما افزایش این حیوانات در شهرها چالش جدی در حوزه ایمنی و بهداشتی است که نیازمند نگاه و دستورالعمل‌های ویژه است.

شهرداران در نقاط مختلف کشور به خصوص در شهرهای کوچک و روستاها که مجاورت بیشتری با طبیعت دارند، نسبت به این معضل گلایه دارند و تلاش خود را برای حل این مشکل شهری انجام داده‌اند، در این میان پیشنهاداتی نیز وجود دارد.

ایجاد شبکه‌ای به هم پیوسته برای ساماندهی سگ‌های بدون صاحب

عبدالرسول امامی، شهردار نجف‌آباد می‌گوید: ساماندهی سگ‌های ولگرد در شهرها موضوعی جامع است و اگر مدیران شهرها و روستاهای اطراف به این معضل توجه نکنند، این مشکل حل نخواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: رها شدن سگ‌های ولگرد در روستاهای مجاور تهدیدی برای شهرهای اطراف است، چراکه مجدد باید جمع‌آوری و ساماندهی این حیوانات انجام شود و این چرخه دائماً ادامه دارد.

شهردار نجف‌آباد خاطرنشان می‌کند: هزینه زیادی به شهرداری‌ها بابت ساماندهی سگ‌های ولگرد تحمیل می‌شود که هزینه تأمین مکان، خوراک و نگهداری آنها از آن جمله است.

معضل غذارسانی به سگ‌های بدون صاحب در محل‌های مسکونی

حسن حجتی، شهردار تیران فرصت‌سازی برای اجتماع سگ‌های بدون صاحب در شهرها را مورد انتقاد قرار می‌دهد و اظهار می‌کند: معضل غذارسانی به سگ‌های بدون صاحب در محل‌های مسکونی پیش روی مدیریت شهری است.

وی معتقد است، بیابان‌های اطراف و پناهگاه نگهداری این حیوانات، بهترین مکان برای غذا دادن به آن‌ها است تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید.

شهردار تیران با بیان اینکه غذا دادن به سگ‌های بدون صاحب در سطح شهر کمک به این حیوانات نیست، تصریح می‌کند: این اقدام شهروندان موجب شده تا آن‌ها به محل سکونت انسان‌ها بیایند.

تأثیر خشکسالی بر ورود سگ‌ها به سکونت‌گاه‌های انسان

خشکسالی تأثیرات زیادی بر زندگی مردم داشته و تهدیدی برای حیات انسان و آرامش او است. آثار خشکسالی را در فرونشست زمین، بروز تهدیدات زیست‌محیطی به خصوص در حوزه کشاورزی به راحتی شاهد هستیم؛ از دیگر تأثیرات خشکسالی، تهدید زیست حیوانات است که منجر به آمدن آن‌ها به سمت شهرها شده است. معضل سگ‌های بدون صاحب که اعتراض شهروندان را به دنبال داشته است، موضوع دیگری بوده که باید مورد توجه قرار بگیرد.

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در این خصوص می‌گوید: شدت خشکسالی‌های متوالی، عامل افزایش حیوانات ولگرد در شهرهای استان اصفهان است.

وی ادامه می‌دهد: تشدید خشکسالی‌ها، کمبود مواد غذایی و منابع آبی برای حیوانات و جوندگان، آن‌ها را به سمت عرصه‌های کشاورزی و شهری در استان اصفهان سوق می‌دهد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح می‌کند: براساس دستورالعمل‌های قانونی، کنترل سگ‌ها برعهده سازمان محیط‌زیست است و این سازمان باید مطابق با مقررات، اقدامات اساسی را اجرایی کند که زنده‌گیری، کنترل و ساماندهی جمعیت سگ‌های بدون صاحب مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر 603437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.