۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰
گره کور دره گردو

اجرای پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو در انتظار قیمت‌گذاری اراضی ملی برای واگذاری به شهرداری است تا اجرای عملیات عمرانی آن تسهیل و تسریع شود، اما تاکنون این مشکل رفع نشده و همچنان این پروژه مسکوت مانده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری همواره یکی از مطالبه‌های مهم شهروندان در شهر اراک بوده است، شهروندان این شهر هیچ منطقه تفریحی برای گذران اوقات فراغت خود ندارند، در این بین اعضای شورای اسلامی شهر اراک در دوره ششم رفع معضلات این پروژه و تکمیل آن را در اولویت خود قرار داده‌اند و تاکید ویژه‌ای بر احداث پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو دارند. هر چند طرح و نقشه این پروژه در دوره پنجم شورای اسلامی شهر اراک تهیه شده، اما از آنجا که زمین‌های این منطقه از شهر متعلق به دستگاه‌های مختلفی همچون منابع طبیعی، اداره کل راه و شهرسازی استان و اداره کل اوقاف در استان مرکزی بوده است و تا قبل از آغاز به کار دوره ششم از شورای اسلامی شهر اجرای این پروژه به صورت جدی دنبال نشده بود.

اکنون با تخصیص اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان، شهرداری عملیات اجرای این پروژه در ورودی دره گردو را آغاز کرده، اما مدیریت شهری اعلام کرده است که ساخت یک مجموعه تفریحی و گردشگری شامل اقامتگاه و مراکز تفریحی تنها با بودجه شهری امکان‌پذیر نیست و تحقق این امر نیازمند جذب سرمایه‌گذار خواهد بود تا هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

زمین‌های واقع در این منطقه که بالغ بر ۲۳ هکتار مساحت دارد، از اراضی ملی به‌شمار می‌رود و در تملک اداره کل راه و شهرسازی است و از همین رو امکان ساخت‌وساز در آن وجود ندارد، مگر اینکه این زمین‌ها در تملک مجموعه شهرداری اراک قرار گیرد. اعضای شورای اسلامی شهر از ابتدای فعالیت خود تاکنون به دنبال مذاکره با اداره کل راه و شهرسازی در این زمینه بوده‌اند و در نهایت این زمین‌ها قیمت گذاری شده و در انتظار تاییدیه‌های کشوری برای انجام روند واگذاری است و به طور قطع تا زمانی که این موضوع تعیین تکلیف نشود، هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست اجرای عملیات در زمینی که آینده آن نامشخص است را قبول کند و این معضل اجرای پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو را با چالش روبه‌رو کرده است.

معضلات احداث پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو

سیدوحید میرنظامی، عضو شورای اسلامی شهر اراک در خصوص معضلات پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: احداث پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو یکی از اولویت‌های شورای ششم بوده و در ابتدای امر نیز ۷۰ میلیارد بودجه برای این امر اختصاص داده شده است و در صورت ایجاد کسری در بودجه سعی می‌کنیم متمم دومی نیز برای دیگر هزینه‌های این پروژه داشته باشیم، تاکنون نیز تأسیسات روشنایی و آبی خریداری شده و پیمانکارها برای عقد قرارداد مشخص شده‌اند تا عملیات اجرایی در منطقه ورودی این پروژه آغاز شود و شهروندان هرچه سریع‌تر بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه می‌دهد: معضلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم؛ در خصوص ۲۳ هکتار از زمین‌های این منطقه است که از اراضی ملی به‌شمار می‌رود و اجرای پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو مشروط بر آن است که سازمان ملی زمین و مسکن این قطعه زمین را به شهرداری تحویل دهد، به دنبال پیگیری‌های بسیاری که داشته‌ایم، این زمین‌ها برای واگذاری به شهرداری قیمت‌گذاری و با تأیید مسئولان استانی نامه آن به وزارت‌خانه ارسال شده، اما چندین ماه است که این موضوع بلاتکلیف باقی مانده است و این مشکل مانع از تسریع اجرای پروژه خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر اراک می‌افزاید: کندی در اجرای پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو باعث محروم شدن شهروندان اراک از یک تفرجگاه خواهد شد، از همین‌رو در روزهای اخیر اعضای شورای اسلامی شهر اراک در نشستی با استاندار مرکزی این معضل را مطرح کردند، چرا که این گره تنها به دست مسئولان استانی باز خواهد شد.

آیا پروژه دره گردو تا پایان شورای ششم شهر به اتمام می‌رسد؟

وی با اشاره به اینکه توجه به پروژه‌های تفریحی و گردشگری باعث افزایش نشاط اجتماعی شهروندان و کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد شد، تاکید می‌کند: مشکل پروژه به طور قطع تا پایان کار دوره ششم شورای شهر رفع خواهد شد، اما از آنجا که حجم پروژه بسیار بزرگ و گسترده است، احتمال دارد بهره‌برداری از آن به دوره بعدی کشیده شود. مدیریت شهری شهرهایی همچون زنجان و قزوین تجربه‌های مشابهی در احداث پروژه‌های تفریحی و گردشگری داشته که با موفقیت روبه‌رو شده است، اما لازم است بدانیم اجرای این پروژه‌ها نیز بین یک تا دو دهه زمان برده است.

میرنظامی در خصوص زمین‌های بالادستی پروژه که متعلق به اداره کل اوقاف است، می‌گوید: این زمین‌ها فاصله بسیاری تا دهانه ورودی دره گردو دارد و در ابتدا باید مشکلمان را در خصوص تعیین مالکیت ورودی پروژه رفع کنیم، چرا که اجرای عملیات عمرانی و جذب سرمایه‌گذار برای پروژه مشروط به مرتفع کردن این مشکل است و در فاز بعدی مذاکرات مسائل مربوط به زمین‌های بالادستی را نیز مورد پیگیری قرار خواهیم داد تا موانع رفع شود و پروژه به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان می‌کند: در دوره گذشته شورای اسلامی شهر تمام اقداماتی که برای پروژه دره گردو انجام شده، تنها روی کاغذ و محدود به تهیه طرح و نقشه بوده است و در عمل مشکلات و تعارضاتی که با دستگاه‌های مختلفی همچون منابع طبیعی، اداره کل اوقاف و راه و شهرسازی وجود داشته هنوز باقی مانده بود که در دوره ششم شورای شهر این موارد مورد به طور جدی پیگیری شده است تا مشکلات موجود رفع شود و در نهایت هرچه سریع‌تر این پروژه تمام شود و مورد استفاده شهروندان و گردشگران قرار گیرد.

دره گردو در انتظار واگذاری زمین‌های ملی

محمد عسگری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به لزوم تسریع در اجرای پروژه دره گردو به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: در پروژه دره گردو آنچه مهم است؛ واگذاری زمین‌های ملی به شهرداری جهت تسریع عملیات عمرانی این پروژه بوده است، لازم است بدانیم آغاز جدی عملیات خدمات شهری در گرو مالکیت شهرداری بر این زمین‌ها است.

وی ادامه می‌دهد: شورای اسلامی شهر اراک به طور جدی در حال پیگیری اجرای پروژه است و در سه بخش تملک زمین، اجرای عملیات عمرانی و خدمات شهری به آن می‌پردازد. در حال حاضر عملیات عمرانی این پروژه در حال اجرا است و هنوز وارد مرحله خدمات شهری نشده‌ایم، اما اگر شهرداری بتواند طی سال جاری در مناطقی که طبق نقشه مقرر نیست ساختمانی در آن احداث شود، اقدام به کاشت حدود یک هزار اصله درخت کند، به طور قطع پروژه دره گردو با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک می‌افزاید: موضوع دره گردو در دوره پنجم شورای شهر نیز جسته و گریخته پیگیری می‌شد، اما تنها در دوره ششم شورای شهر اجرای این پروژه به طور جدی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت؛ به طوری که امسال اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان را به اجرای این پروژه اختصاص داد و یکی از شعارهای تمام اعضای شورای اسلامی شهر در دوره ششم ایجاد یک منطقه گردشگری و تفریحی در دره گردو بوده است.

وی اضافه می‌کند: پروژه دره گردو در اولویت فعالیت‌های شورای اسلامی شهر اراک قرار گرفته است، هر چند در دوره پنجم شورای شهر نیز عملیات اجرایی در رودکنار آغاز شده بود و جلساتی در این زمینه برگزار می‌شد، اما در عمل شورای ششم شهر به پیگیری رفع معارضان این پروژه و تخصیص بودجه برای آن پرداخت و می‌توان گفت تا این لحظه شورای اسلامی شهر مصوبات کارآمدی در این خصوص داشته است، اما تاکنون توقعی که از شهرداری برای اجرای این مصوبات انتظار می‌رفت برآورده نشده است.

عسگری تصریح می‌کند: در این مرحله از اجرای پروژه دره گردو، قیمت‌گذاری زمین‌هایی که در مالکیت اداره کل راه و شهرسازی بوده، انجام شده است و در انتظار طی شدن روند اداری و در نهایت واگذاری زمین به شهرداری هستیم تا بتوانیم با سرعت و توان بیشتری به پیش‌برد عملیات اجرایی این پروژه بپردازیم.

وی تاکید می‌کند: از آنجا که بخشی از زمین‌های بالادستی دره گردو متعلق به اداره کل اوقاف است؛ این اداره و مجموعه شهرداری هر یک طرح و نقشه مجزایی برای این منطقه ارائه داده‌اند، در حالی که باید برای کل منطقه یک طرح و نقشه ارائه شود و لازم است هماهنگی‌هایی نیز در این خصوص انجام گیرد، چرا که در غیر این صورت برای جذب سرمایه‌گذار با مشکل مواجه خواهیم شد.

کد خبر 603428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.