احداث بزرگ‌ترین پارک جنگلی کویری در آران‌وبیدگل

شهردار آران‌وبیدگل از احداث مجموعه‌ای ۱۰۰هکتاری به عنوان نخستین پارک جنگلی کویری کشور در این منطقه خبر داد.

محسن صانعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به دلیل قرار گرفتن آران و بیدگل در راه مواصلاتی و کویری بودن این شهر، نیاز است که مدیریت شهری در حوزه بیابان‌زدایی وارد شود.

وی افزود: سال ۱۳۹۲ با مطالعاتی که انجام شد و هم‌فکری مرحوم پروفسور «کردوانی» احداث بزرگ‌ترین پارک جنگلی کویری کشور آغاز شد.

شهردار آران و بیدگل خاطرنشان کرد: این پارک با هدف جلوگیری از تخریب محیط زیست، استفاده از زیبایی‌های طبیعت و منابع طبیعی منطقه، کاهش روان‌ریگ‌ها و توسعه فضای سبز منطقه احداث شده است.

صانعی تصریح کرد: ضرورت احداث پارک به دلیل قرار گرفتن شهر آران و بیدگل در مسیر مواصلاتی کویر و نزدیکی با ریگ‌های بیابانی، به وجود آمده است و مدیریت شهری تصمیم گرفت مجموعه‌ای ۱۰۰ هکتاری را به عنوان پارک جنگلی کویر به‌نام پروفسور کردوانی احداث کند تا تفکر بیابان‌زدایی همیشه پویا باشد.

وی اضافه کرد: در این پارک کویری حوزه‌های مختلف تعبیه شده است و گلخانه پارک با گونه‌های مقاومی همچون گز شاهی سنجد و کاسنی در مجموعه‌ای شش هکتاری در سال ۹۴ احداث شد که برای تأمین گل و گیاه شهر استفاده می‌شود.

شهردار آران و بیدگل گفت: این مجموعه نخستین پارک جنگلی کویری به لحاظ جلوگیری از هجوم ماسه‌های روان و بیابان‌زدایی است و طرح‌های نهال‌کاری مختلفی در این پارک دیده می‌شود، به طور مثال به ازای تولد هر نوزاد در منطقه یک نهال در این پارک کاشته می‌شود.

صانعی ضمن اعلام آمادگی و استقبال از سرمایه‌گذاران برای توسعه پارک جنگلی، همکاری دیگر ارگان‌ها به‌خصوص منابع طبیعی را خواستار شد.

به گزارش ایمنا، ۱۰ درصد بیابان‌ها در استان اصفهان است که دو میلیون هکتار تحت تأثیر باد و کانون بحران است. دو کانون بحران ریگ بلند شمالی و ریگ بلند جنوبی در شهرستان آران و بیدگل است مساحت این منطقه بالغ بر ۶۱۲ هکتار است که نشانگر کانون بحران بودن شهرستان است. ۹۷ هزار و ۵۷۱ هکتار جنگل‌های دست کاشت آران و بیدگل را داریم که اگر نبود منجر به خالی شدن سکنه شهرستان می‌شد.

کد خبر 603417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.