آغاز گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب نماینده ایران در اسکار

جایزه اسکار را می‌توان مهم‌ترین، معتبرترین و در عین حال جذاب‌ترین جایزه سینمایی در جهان دانست. مراسم اسکار هر ساله در سالن «کداک تیاتر» لس‌آنجلس برگزار می‌شود و برندگان خود را در رشته‌های مختلف سینمایی می‌شناسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نودوپنجمین دوره جوایز اسکار دوازدهم مارس ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد. این برای دومین سال متوالی است که مراسم جوایز آکادمی اسکار در ماه مارس برگزار می‌شود. دوره گذشته این مراسم در تاریخ بیست‌وهفتم مارس برگزار شد. نودوپنجمین دوره جوایز اسکار به صورت زنده از سالن دالبی تئاتر در هالیوود از شبکه ای بی سی در بیش از ۲۰۰ منطقه در سراسر جهان پخش خواهد شد.

آخرین مهلت ارسال فیلم‌ها برای این جایزه مهم، پانزدهم نوامبر اعلام شده است. رأی‌گیری اولیه برای فیلم‌های حاضر در اسکار در تاریخ دوازدهم دسامبر آغاز می‌شود و فهرست کوتاه نامزدها در چندین بخش نیز بیست‌ویکم دسامبر مشخص می‌شود. رأی‌گیری نهایی نیز روزهای دوم تا هفتم مارس ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

چرا اسکار برای سینمای ایران مهم است؟

جایزه اسکار نه تنها برای سینمای ایران بلکه برای همه دنیا مهم است. اسکار بخشی به نام بهترین فیلم بین‌المللی دارد که تا سال ۲۰۲۰ با نام بهترین فیلم خارجی‌زبان شناخته می‌شد و یکی از مهم‌ترین جوایز اسکار است که از سوی آکادمی علوم و هنرهای سینما به فیلم‌های غیرآمریکایی و عمدتاً غیرانگلیسی‌زبان اهدا می‌شود. از میان فیلم‌های متقاضی شرکت در این بخش از سراسر دنیا، در نهایت تنها پنج فیلم به عنوان نامزدهای اصلی جهت رقابت در این بخش معرفی خواهند شد. قرار گرفتن در میان نامزدهای این بخش، برای سینمای هر کشوری، دستاوردی مهم تلقی می‌شود و بر اعتبار آن می‌افزاید. سینمای ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، به ویژه از زمانی که توانست دو بار این مجسمه دوست‌داشتنی را توسط اصغر فرهادی به خانه بیاورد تا ویترین افتخارات سینمای ایران را کامل کند.

تاریخچه سینمای ایران در اسکار

نخستین بار فیلم «دایره مینا»، در سال ۱۹۷۷، ساخته داریوش مهرجویی از سوی ایران به آکادمی علوم و هنرهای سینما ارائه شد. اما در میان پنج کاندیدای نهایی جایی نداشت. بعد از آن تا سال ۱۹۹۴، ایران دیگر فیلمی به اسکار نفرستاد. در این سال، «زیر درختان زیتون» به کارگردانی عباس کیارستمی نماینده ایران در اسکار بود. از آن سال تا به امروز به جز سال ۲۰۱۲، ایران هر سال نماینده خود را به اسکار معرفی کرده است.

«بچه‌های آسمان»، ساخته مجید مجیدی، نخستین فیلم ایرانی بود که به فهرست پنج کاندید فیلم خارجی زبان اسکار رسید اما در آن سال، این جایزه نصیب فیلم «زندگی زیباست» از ایتالیا شد.

در سال ۲۰۱۱ فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی، دومین فیلم ایرانی بود که توانست در میان پنج کاندید نهایی جای گیرد و در نهایت این جایزه را از آن خود کرد تا سینمای ایران برای اولین بار صاحب اسکار شود. سومین و آخرین فیلمی که تا امروز به فهرست پنج کاندید نهایی راه یافته است، «فروشنده»، اثر دیگر اصغر فرهادی بود که در سال ۲۰۱۶، دومین اسکار را برای این کارگردان و سینمای ایران به ارمغان آورد. هر چند آن دوره از اسکار، همزمان با قوانین جدید مهاجرتی ترامپ علیه چند کشور از جمله ایران بود و فرهادی و گروهش نیز در اعتراض به قوانین، این مراسم را تحریم کردند و در آن حضور نیافتند، به همین دلیل، عده‌ای این اسکار را سیاسی دانستند.

سال ۲۰۲۰، در اقدامی بی‌سابقه، یک فیلم مستند از سوی ایران به عنوان نماینده آن در اسکار معرفی شد. مستند «در جست‌وجوی فریده» نماینده سینمای ایران در اسکار نودوسوم بود، هرچند از راهیابی به جمع پنج کاندیدای نهایی باز ماند.

«خورشید» ساخته مجید مجیدی و «قهرمان» آخرین اثر اصغر فرهادی به ترتیب نمایندگان ایران در اسکار ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ بودند که هیچ‌کدام نتوانستند به جمع پنج کاندیدای نهایی این جایزه راه پیدا کنند.

نماینده ایران در اسکار چگونه انتخاب می‌شود؟

هرسال برای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار، هیئتی منتخب از خانه سینما در محل فارابی گرد هم جمع می‌شوند تا با بررسی گزینه‌هایی که شرایط لازم برای موفقیت احتمالی در این رویداد جهانی را دارد، فیلم مورد نظر انتخاب کنند و به این آکادمی معرفی شود.

کدام فیلم ایرانی مسافر اسکار می‌شود؟

در حالی که کمتر از یک ماه به پایان مهلت معرفی نمایندگان سینمای هر کشور به آکادمی اسکار وقت باقی است، هنوز انتخاب نماینده امسال سینمای ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

از زمان ساخت فیلم سینمایی «برادران لیلا»، آخرین اثر سعید روستایی، عده‌ای شانس این فیلم را برای حضور و رقابت در اسکار بالا می‌دانستند. این فیلم توانست جایزه فیبرشی جشنواره کن را از آن خود کرد و با حضور در جشنواره مونیخ، مورد تقدیر ویژه هیئت داوران قرار گرفت. اما «برادران لیلا» به دلیل تخلف، سرپیچی از مقررات و اعمال نشدن ممیزی‌ها، هنوز نتوانسته است پروانه نمایش خود را اخذ کند و طبق قانون نمی‌تواند در این رویداد حاضر باشد، هرچند این فیلم مسیر ابتدایی معرفی به جامعه سینمایی جهان را به دلیل حضور در جشنواره‌های بین‌المللی پیموده است.

«شب، داخلی، دیوار»، تازه‌ترین ساخته وحید جلیلوند نیز از گزینه‌های احتمالی معرفی به اسکار است. این فیلم نیز هنوز موفق به دریافت پروانه نمایش نشده است اما از آنجا که درخواست پروانه نمایش این فیلم سوم مرداد ماه در وزارت ارشاد ثبت شده است امکان آن که مشکل «شب، داخلی، دیوار» با رایزنی حل شود، وجود دارد. این فیلم هم دارای فاکتورهای لازم جهت موفقیت در اسکار است. هرچند واکنش‌ها به این فیلم در جشنواره ونیز می‌تواند در انتخاب آن برای اسکار تأثیرگذار باشد.

شاید «موقعیت مهدی»، اولین ساخته هادی حجازی‌فر، بیشتر باب میل زمامداران فرهنگی برای حضور در این رویداد مهم باشد، اما از اشل‌های مورد نظر آکادمی اسکار دور است. با این وجود این فیلم بخت و اقبال بالایی برای معرفی به اسکار دارد.

«جنگ جهانی سوم»، تازه‌ترین ساخته هومن سیدی به دلیل نداشتن چالش با مدیران سینمایی جلوتر از آثار روستایی و جلیلوند است و می‌تواند یکی از بخت‌های‌های حضور در اسکار ۲۰۲۳ باشد.

علاوه بر این فیلم‌ها، «بی‌رؤیا» ساخته آرین وزیر دفتری، «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «تی‌تی» اثر آیدا پناهنده و «زالاوا» ساخته ارسلان امیری دیگر گزینه‌هایی هستند که شانسی هرچند کوچک برای حضور در اسکار نودوپنجم دارند.

کد خبر 603408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.