قدردان فرصت دوباره‌ برای تاج‌گذاری باش!

با انتخاب کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران، نکات مهمی در اذهان زبانه می‌کشد که جبرانشان، آینده فوتبال کشورمان را در جاده خوشبختی قرار خواهد داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز گذشته و پس از اعلام موافقت اعضای هیئت‌رئیسه با مهدی تاج رئیس دوباره فدراسیون فوتبال، عذر دراگان اسکوچیچ سرمربی کروات تیم‌ملی فوتبال ایران خواسته شد و رسماً با توافقات صورت‌گرفته «کارلوس کی‌روش» به‌عنوان جانشین وی سکان‌دار تیم‌ملی فوتبال کشورمان شد.

اشتیاقی برای شرح‌دادن اتفاقات چند وقت اخیر فوتبال ایران وجود ندارد؛ خلاصه‌اش این می‌شود که دراگان اسکوچیچ هفدهم بهمن‌ماه ۱۳۹۸ با نظر هیئت‌رئیسه فدراسیون‌فوتبال به‌جای «مارک ویلموتس» با آن قرارداد عجیب، سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران شد. سرمربی اسبق تیم‌های ملوان، فولاد، خونه‌به‌خونه و صنعت‌نفت از پس دو مرحله‌مقدماتی در راه جام‌جهانی ۲۰۲۲ برآمد و در نهایت شانزدهم شهریورماه ۱۴۰۱ به‌خاطر قرار گرفتن در دام دلال‌ها و هم‌مسیرشدن با آنان، داشتن برچسبی با عنوان مربی کوچک و تلاش‌نکردن برای نشان‌دادن نفر اول بودنش در تیم‌ملی به قطر نرسید و با پاک‌کردن نام ایران از بیوی اینستاگرامش و جمله "نظری ندارم" پس از اخراج‌شدن، کنار رفت.

دقیقاً ۹ روز پیش، مهدی تاج باوجود تمام انتقادها به‌عنوان فرد مورد تایید اعضای‌مجمع بار دیگر به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال ایران انتخاب شد تا برای مدت دو سال آینده، همه دیوارهای فرو ریخته فدراسیون را از نو بکوبد و بالا ببرد. «مهدی تاج» در اولین اقدام که قطعاً از ماه‌ها قبل برایش برنامه ریخته و تقریباً همه‌چیز را برای رسمی‌کردنش انجام داده بود، با کسب موافقت اعضای هیئت‌رئیسه، کی‌روش را سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران کرد تا تیم‌ملی‌مان بتواند در جام‌جهانی قطر با یکی از نسل‌های درخشان بالاخره از مرحله‌گروهی صعود کند.

القصه؛ کی‌روش به خانه دوم خود بازگشت، او که هشت‌سال سرمربی تیم‌ملی فوتبال کشورمان بود و دو جام‌جهانی و دو جام ملت‌های آسیا را با ایران تجربه کرد می‌آید تا برای سومین‌بار نامش به‌عنوان سرمربی ایران در جام‌جهانی نقش ببندد؛ کی‌روش نسلی را در سومین جام‌جهانی‌اش با ایران هدایت خواهد کرد که اکثرشان را خودش ساخت و راه‌و رسم فوتبال حرفه‌ای را به آنان آموخت، او فوتبال‌مان را وارد تاریخی جدید کرد و خدمات شایسته‌ای برای ساختن یک جامعه فوتبالی حرفه‌ای انجام داد؛ بنابراین در فاصله ۷۴ روز مانده به جام‌جهانی هیچ گزینه‌ای بهتر از مرد پرتغالی وجود نداشت که سرمربی ایران شود.

اکنون حضور کی‌روش در قامت سرمربی تیم ایران نقل همان جمله معرف «این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست»، خواهد بود. برخلاف دو مرتبه قبلی و صعود ایران به جام‌جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ با کی‌روش که از قضا نتایج بدی هم کسب نشد و البته درحال حاضر نیز برخی از نتایجش به‌عنوان بهترین نتایج ایران در جام جهانی نام می‌برند، این‌بار ایران با انتخاب‌های عجیب در چند سال اخیر، اجازه داد تا کی‌روش فرصت نشستن روی نیمکت تیم‌ملی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ را داشته باشد؛ آن‌هم در شرایطی‌که کی‌روش نتوانست کلمبیا و مصر را به جام‌جهانی قطر برساند.

بنابراین تمام فوتبال‌دوستان از مرد پرتغالی انتظار دارند منتی برای بازی‌های ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ بر سر مردم نگذارد؛ چراکه این نسل نباید به سومی و چهارمی در مرحله‌گروهی قناعت کند و تنها هدف و تمرکز کی‌روش با این تیم باید صعود همراه ایران به مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی باشد.

حضور مهدی تاج به‌عنوان رئیس فدراسیون فوتبال و کارلوس کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی شاید به عقیده خیلی‌ها بازگشت به عقب باشد اما فرصتی است که از سمت مجمع به تاج و از رئیس فدراسیون به کی‌روش داده شده و اگر قرار بر این باشد فوتبال کشورمان از مهلکه‌ای که در آن افتاده رهایی یابد دیگر نمی‌توان زبان به انتقاد گشود و فقط امیدوار بود تاج و کی‌روش، اعتمادی به‌آنان شده را به بهترین شکل ممکن جواب بدهند تا نه قلب کسی بگیرد و راهی بیمارستان شود و نه مردم از شخصی به‌عنوان یک مربی ناموفقِ دندان‌گِرد یاد کنند.

علاوه‌بر این قطعاً مردم ایران می‌خواهند کی‌روش به‌عنوان سرمربی تیم‌ملی کشورمان دیگر با کسی درگیر نشود و اختلافات گذشته با مربیان لیگ‌برتری، باشگاه‌ها و دو دستگی‌هایی که اعتبار و سرنوشت فوتبال کشورمان را زیر سوال می‌برد وجود نداشته باشد.

از هیچ‌کس پنهان نیست که لیست تیم‌ملی فوتبال ایران همیشه آغشته به دست دلالان بود و افرادی به تیم‌ملی دعوت می‌شدند که "سفارشی" بوده‌اند و به دوران فرد خاصی محدود نمی‌شود و در زمان حضور اسکوچیچ هم به‌وضوح این مسائل حول تیم ملی شنیده می‌شد. امیدواریم کی‌روش به‌عنوان یک سرمربی حرفه‌ای تمام این افراد را از دایره امن تیم‌ملی دور کند و ۲۶ بازیکنی را به جام‌جهانی قطر ببرد که لیاقتش را دارند.

ضمن اینکه همه‌ ما اقتدار کی‌روش در تیم‌ملی و اعتقاد شدیدش به نظم را می‌شناسیم تاجایی‌که روی نام ستاره‌های بی‌نظمش خط قرمز می‌کشید و بازیکن‌سالاری در تیمش معنایی نداشت؛ یکی از مهم‌ترین مسائلی که در حضور اسکوچیچ اثری از آن نبود و در طرف مقابل یکی از خصوصیات کی‌روش است تا دلخوش به این باشیم بساط دودستگی‌ها در تیم‌ملی و استوری‌های عجیب در فضای مجازی برای همیشه برچیده شود.

بر کسی پوشیده نیست مبلغ قرارداد کی‌روش و دستیارانش با ایران در زمان حضور هشت‌ساله‌اش به ادعای منابع ۹ میلیارد تومان و به‌عبارتی روزانه ۱۱۵ میلیون‌تومان بود که گفته می‌شد در جام‌جهانی ۲۰۱۴ نیز به بیشتر از ۲ میلیون‌دلار رسید و باید مهدی تاج به‌عنوان بالاترین رکن فوتبال ایران در قرارداد جدید با این مرد پرتغالی یک قراردادی محکم البته نه‌مثل قرارداد ویلموتس با او منعقد کند. با اینکه گفته شده بود قرارداد حدوداً سه‌ماهه کی‌روش با فدراسیون ۱۵۰ هزاریورو است اما از گوشه و کناره‌ها شنیده می‌شود مبلغ قرارداد وی ۹۰۰ هزاریورو است که دوباره یک ماجرای جدید در دستمزد سرمربی تیم‌ملی به‌شمار می‌رود.

علاوه‌بر این‌ها مرخصی‌های طولانی‌مدت وی، دخالت در مسائل مدیریتی و در چارچوب وظایف فدراسیون مانند نحوه برگزاری لیگ‌برتر فوتبال، انتخاب سرپرست تیم‌ملی و سایر موارد که اقتدار فدراسیون فوتبال را زیر سوال می‌برد از جمله اقدامات کی‌روش در دوره قبلی بود و بدون‌شک این مربی باید در جایگاه خود بماند و فقط با به‌کارگیری بهترین تاکتیک‌ها، تمرینات و بازی‌های تدارکاتی برای جایگاهی که فوتبال ایران سزاوار آن است بجنگد.

‌یادداشت از: علی کریمی، خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 603399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.