آسیب فرونشست زمین به ۳۵۶ کلاس درس در استان اصفهان/وجود ۳ هزار کلاس فرسوده

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به شناسایی ۳۴ مدرسه دچار فرونشست در اصفهان، گفت: برای بازسازی ۳۴ مدرسه با ۳۵۶ کلاس و زیربنای ۴۰ هزار و ۵۴۵ متر مربع که بر اثر فرونشست زمین آسیب دیده به اعتباری بالغ بر ۴۰۵ میلیارد تومان نیاز است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نسیمی امروز _سه‌شنبه پانزدهم شهریورماه_ در نشست با خبرنگاران با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه فرونشست در اداره کل نوسازی مدارس و شناسایی حدود ۳۵ مدرسه آسیب‌دیده بر اثر فرونشست در دو ماه گذشته، اظهار کرد: بررسی وضعیت فرونشست مدارس استان همزمان در سفر ریاست‌جمهور و هیئت دولت به اصفهان براساس اهمیت موضوع مورد بازنگری و رسیدگی قرار گرفت که در این سفر پروژه‌های جایگزین مدارس دچار فرونشست، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و اتمام پروژه‌هایی با پیشرفت ۷۰ درصد، حذف مدارس کانکسی و سنگی مطرح شد که اعتبارات خاصی برای هر کدام تصویب شد.

وی افزود: تاکنون بخشی از اعتبارات پروژه‌های مدارس دچار فرونشست به صورت اوراق برای ما ابلاغ شده است تا اقدامات لازم را براساس تشکیل پرونده و برنامه‌ریزی‌های از قبل به منظور تهیه نقشه ساخت‌وساز، مناقصه و جایگزین کردن یک به یک مدارس آسیب‌دیده براثر فرونشست آغاز کنیم. زیرا عمده این مدارس در مناطق پرتراکم شهرها هستند و نیاز فوری به بازسازی دارند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به اینکه همزمان با آغاز هفته دولت در سال جاری، تعداد ۲۳ پروژه با ۱۰۵ باب کلاس و با زیربنای ۲۱ هزار و ۲۰۲ مترمربع و با اعتباری بالغ بر ۶۹۱ هزار و ۹۱۴ میلیون ریال افتتاح شد، تصریح کرد: از این تعداد پروژه با هشت باب کلاس و زیربنای چهار هزار و ۵۲۵ مترمربع از محل اعتبارات دولتی و تعداد ۱۷ پروژه با ۹۷ باب کلاس و زیربنای ۱۶ هزار و ۶۷۷ مترمربع از محل کمک‌های مردمی و یا با مشارکت آنها تکمیل و تحویل شده است.

رشد ۳۵ درصدی پروژه‌های تحویل شده طی سال جاری

وی درباره اینکه در مهرماه و هفته دولت سال ۱۴۰۱ تعداد ۷۰ پروژه با ۳۴۹ باب کلاس و ۶۲ هزار و ۹۶۶ مترمربع زیربنا و با اعتباری بالغ بر ۲۳۶ هزار و ۳۱۸ میلیون ریال تحویل خواهد شد، اظهار کرد: از این تعداد، ۱۵ پروژه با ۵۶ باب کلاس و با اعتباری بالغ بر ۴۵۷ هزار و ۲۶۸ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی و ۵۵ پروژه با ۲۹۳ کلاس و با اعتباری بالغ بر ۱,۹۰۵,۹۱۸ میلیون ریال توسط خیران مدرسه‌ساز یا با مشارکت آنها اجرا شده است.

نسیمی با بیان اینکه تعداد پروژه‌های تحویل داده شده طی سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۳۵ درصدی داشته است، افزود: همزمان با دهه فجر و پایان سال تعداد ۲۹ پروژه با ۲۰۰ کلاس درس تکمیل و تحویل می‌شود.

وی مجموع پروژه‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی در سطح استان بالغ بر ۴۷۵ پروژه با دو هزار و ۳۵ کلاس درس و زیربنای ۴۶۸ هزار و ۶۵۳ مترمربع طی پیشرفت فیزیکی چهار تا ۹۸ درصدی آغاز شده‌اند، تصریح کرد: از این تعداد ۲۵۵ پروژه با هزار و ۲۱۹ کلاس و ۲۱۲ هزار و ۴۱۱ متر مربع زیربنا فعال است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان اضافه کرد: مجموع طرح‌های اداره در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود که پروژه‌های فعال آن یک‌هزار و ۲۵۵ کلاس درس است. تعداد ۲۲۳ طرح با ۸۱۳ کلاس درس از پروژه‌هایی است که خیران به تازگی تعهدات خود را در قبال اجرای آن انجام داده‌اند تا در سال مالی جدید با پیش‌بینی اعتبارات لازم، با آن‌ها قرارداد تنظیم و منعقد شود و بخشی دیگر شامل پروژه‌هایی می‌شود که اعتبار برای آن‌ها ابلاغ نشده است.

۲۶۵ پروژه با هزار و ۳۷۶ کلاس در دست طراحی است

وی با اشاره به پروژه‌های شروع نشده، افزود: ۲۶۵ پروژه با ۱۳۷۶ کلاس در دست طراحی است و در صورت تأمین اعتبار لازم در دستور کار این اداره کل قرار خواهد گرفت. اکنون بیش از ۱۰۰ پروژه طی برنامه‌ریزی‌های لازم در مراحل مقدماتی تهیه و تدوین پرونده، نقشه ساخت‌وساز و پیمانکاری مجری طرح است که بیش از ۸۰ درصد احداث این پروژه‌ها با اعتبارات مردمی و بر مبنای تعهدات و توافق‌نامه با خیران آغاز می‌شود. در اقصی نقاط روستاها و سطح استان نیز پروژه‌هایی از یک تا ۲۵ کلاس درس وجود دارد.

نسیمی با بیان اینکه ۴۷۶ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در سطح استان مطابق با میزان درصد پیشرفت فیزیکی، تأمین اعتبارت لازم و برنامه‌ریزی‌ها همزمان با مناسبت‌های مختلف هفته دولت، دهه‌فجر و طرح‌های مهرماه، طی سال‌های آتی به بهره‌داری خواهند رسید، گفت: هزینه بخشی از این پروژه‌ها از ردیف‌های اعتبارات استانی و ملی تأمین می‌شود که در رده ملی موضوع تخریب و بازسازی مدارس پیش‌تر مطرح است. عملیات اجرایی طرح‌های نیمه‌تمام مردمی، ملی و استانی نیز مطابق با آغاز پروژه و آماده‌سازی منابع اعتباری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه براساس آمار در سال ۱۳۸۹ تعداد ۱۳۲ موافقت‌نامه با ۶۸۲ باب کلاس و اعتباری بالغ بر ۲,۴۰۰,۷۰۶ میلیون ریال با خیران منعقد شده است، اظهار کرد: این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۴۵ موافقت‌نامه با ۸۴۵ باب کلاس و زیربنای ۱۳۴ هزار و ۹۳۴ مترمربع و تعهد ۳,۹۲۰,۶۲۱ میلیون ریال افزایش یافت.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با بیان اینکه موافقت‌نامه‌های منعقد شده با خیران طی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ رشد ۱۰ درصدی، تعداد کلاس رشد ۲۴ درصدی و تعهد خیر رشد سه درصدی داشته است، افزود: فعالیت مجمع خیران مدرسه‌ساز استان اصفهان در سطح کشور سرآمد است؛ به طوری که طی یک ماه با همکاری و همیاری این مجمع، توافق‌نامه احداث ۱۵۰ کلاس درس را در کشور ثبت کردیم و این امر نشان‌دهنده همت والا و نگاه ویژه خیران به مباحث آموزش و پرورش علی‌رغم مشکلات مالی در سطح کلان کشور است.

رشد ۹۳.۵ درصدی اعتبارات استانی و رشد ۱۲۱ درصدی اعتبارات ملی

وی اضافه کرد: حضور مستمر مجمع خیران در کنار اداره کل نوسازی مدارس اصفهان قابل تقدیر است. یکی از بسته‌های تحولی که در راستای اجرایی شدن زیرنظام تأمین فضا و تجهیزات سند تحول بنیادین توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ شد، طرح آجر به آجر است؛ این بسته مشارکت‌های مردمی که پیش از این وجود داشته است را میان همه مردم گسترش می‌دهد تا افراد با کمک خود به میزان هزینه یک آجر نیز در این کار نیک سهیم شوند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان کل اعتبار استانی و ملی سال گذشته را ۶۷۱ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعتبار استانی ۱,۲۴۸,۴۴۱ میلیون ریال و اعتبار ملی ۵,۴۶۱,۶۲۳ میلیون ریال بود که مجموع اعتبارات سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۱۱۵ درصدی، اعتبارات استانی رشد ۹۳.۵ درصدی و اعتبارات ملی رشد ۱۲۱ درصدی داشته است.

وی با اشاره به تعمیر و تجهیز فضاهای آموزشی، پرورشی و تربیتی در سطح استان، اظهار کرد: اعتبار تخصیص یافته به تعمیر و تجهیز مدارس در سال جاری بالغ بر ۱,۷۱۴ میلیارد ریال بود که در زمینه تعمیر و تجهیز مدارس هزینه شد. از مجموع اعتبار یاد شده، ۲۲۵ میلیارد ریال برای تأمین تجهیزات تخصصی هنرستان‌های فنی و مراکز کاردانش سطح استان و ۸۸۷ میلیارد ریال برای خرید تجهیزات آموزشی، غیر آموزشی، هوشمندسازی و تجهیز سالن‌های ورزشی هزینه شد.

اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد ریال نیز برای تأمین تجهیزات مربوط به کلاس‌های آزمایشگاهی

وی ادامه داد: اعتباری بالغ بر ۳۲ میلیارد ریال نیز برای تأمین تجهیزات مربوط به کلاس‌های آزمایشگاهی مثل کیت‌های آموزشی زیست، شیمی، فیزیک و علوم ریاضی در مقاطع ابتدایی و اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال برای اجرای ۲۰۰ هزار مترمربع عایق رطوبتی سطح بام مدارس و آسفالت محوطه مدارس هزینه شد.

نسیمی درخصوص استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس در سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: در سال جاری قرارداد استانداردسازی سیستم گرمایشی بیش از دو هزار باب کلاس در قالب ۲۳۷ مدرسه با اعتباری بالغ بر ۸۶۰ میلیارد ریال در استان اصفهان منعقد شده و عملیات اجرایی آن درحال اتمام است.

وی اضافه کرد: از این رقم در مقایسه با سال گذشته با تعداد ۹۸۱ باب کلاس در قالب ۹۸ مدرسه و اعتبار ۳۴۰ میلیارد ریال، رشد ۱۰۴ درصدی کلاس، ۱۴۱ درصدی مدرسه و ۱۵۳ درصدی اعتبارات را داشته است.

بیش از ۱۰ هزار کلاس درس تخریبی

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان درباره وضعیت فضاهای آموزشی از لحاظ استحکام، گفت: براساس اطلاعات موجود در سامانه شناسنامه فنی فضا، ۱۰ هزار و ۳۴۴ کلاس تخریبی (۳۱ درصد)، ۱۳ هزار و ۷۸۹ کلاس نیازمند مقاوم‌سازی (۴۱ درصد) و ۹۳۹۳ کلاس مستحکم (۲۸ درصد) هستند.

وی اظهار کرد: براساس استعلام کارشناسان از مناطق و نواحی آموزش و پرورش، بیش از ۱۰ هزار کلاس درس با قدمت بالای ۴۰ سال قبل از ۱۳۶۰ در سطح استان وجود دارد که با روش‌های سنتی و بدون درنظر گرفتن آئین‌نامه‌های خاص ساخته شده است و ۳۰ درصد فضای آموزشی سطح استان را دربرمی‌گیرد. مطابق برآوردها نزدیک به سه هزار کلاس درس فرسوده نیازمند بازسازی و اقدامات فوری هستند که برای جایگزین کردن آن‌ها باید از ظرفیت مجمع خیران مدرسه‌ساز و اعتبارات دولتی بهره‌مند شویم.

نسیمی با اشاره به اینکه از مجموع کل کلاس‌های فعال در استان اصفهان، قدمت ساخت حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ کلاس درس بین سال‌های ۶۰ تا ۷۶ است و نزدیک به ۹۴۰۰ کلاس درس بعد از سال ۷۶ در استان ساخته شده‌اند، افزود: تقسیم‌بندی مدارس در استان اصفهان براساس ویرایش دوم آئین‌نامه زلزله طی تدوین سال ۱۳۷۴ انجام شده است و ساختمان‌هایی که بعد از این سال و مطابق با ویرایش آئین‌نامه در سطح استان ساخته شدند، جزو بناهای محکم و پایدار در مقابل زلزله شناخته شده‌اند.

نیازمندی مدارس احداث شده بین سال‌های ۶۰ تا ۷۶ به مقاوم‌سازی

وی اضافه کرد: براساس گزارش‌ها مدارس احداث شده بین سال‌های ۶۰ تا ۷۶ با صرف هزینه‌هایی نیازمند مقاوم‌سازی هستند تا با پایداری آن‌ها در زمان زلزله با فرو ریزش آسیب‌های جانی برای دانش‌آموزان نداشته باشد. عمارت‌های قبل از سال ۶۰ با توجه به قدمت و شرایط ساخت عمدتاً مدارسی هستند که صلاح نیست آن‌ها را مقاوم سازی کنیم و باید به تدریج از صحنه آموزش حذف شوند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با بیان اینکه تعداد مدارس کانکسی در سطح استان اصفهان ۲۱ مدرسه با ۲۴ کلاس درس است، گفت: اخیراً از این تعداد دو مدرسه کانکسی تبدیل و تحویل داده شده و هشت مورد به منظور جایگزین کردن درحال اجرا است. در مجموع ۱۱ باب دیگر باقی مانده است که برنامه‌های آن زیرنظر نوسازی استان پیگیری می‌شود و مطابق آمار تا سال گذشته ۱۷۴ دانش‌آموز در مدارس کانکسی تحصیل می‌کردند.

وی ادامه داد: بین ۱۴ تا ۲۰ کلاس درس در سطح استان الحاقی هستند؛ به این معنی که مدرسه با سازه ثابت برای جبران یک کلاس درسی نیاز به کلاس کانکسی داشته است یا برخی از آن‌ها به عنوان فضای اداری تحویل داده شده اما به علت فقدان فضاهای کافی درس به کلاس تبدیل شده‌اند.

اجرای طرح شهید دانش‌آموز پناهی برای حذف مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز

نسیمی درباره اینکه حذف مدارس کانکسی بالای ۱۰ نفر دانش‌آموز با عنوان طرح «شهید دانش‌آموز پناهی» در سطح کشور درحال اجرا است، اظهار کرد: در اجرای این طرح پنج مدرسه کانکسی بالای ۱۰ دانش‌آموز در سطح استان شناسایی شده است و به محض ابلاغ اعتبارات لازم، اقدامات آن‌ها آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۳۲ مدرسه سنگی با ۷۵ کلاس درس در سطح استان با تحصیل حدود ۱۱۲۰ دانش‌آموز وجود دارد، افزود: از این تعداد برنامه‌ریزی‌های ۹ مدرسه صورت گرفته، چهار مدرسه تبدیل و تحویل داده شده و اقدامات پنج مدرسه سنگی دیگر درحال اجرا است. برای حذف و جایگزین کردن ۲۳ مدرسه سنگی باقی‌مانده در سطح استان باید اقدامات نهایی اجرایی شود تا در قالب طرح شهید پناهی علاوه بر مدارس سنگی غیرمقاوم، اعتبارات آن از طریق مجمع خیران مدرسه‌ساز و اعتبارات ملی ابلاغ و تحویل شود.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان درباره اینکه اجرای پروژه‌های محرومیت‌زدایی در قالب تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام مناطق محروم از سایر اقدامات است، تصریح کرد: طی دو سال ورود به پروژه‌های محرومیت‌زدایی، ضروری‌ترین طرح‌ها شناسایی شدند و با تأمین اعتبار از محل، این طرح درحال اجرا است. مطابق با مصوبات مجلس، مناطق محروم در سطح کشور شناسایی می‌شوند و برای بهبود وضعیت و رفع محرومیت‌زدایی آن‌ها، اعتباراتی در قالب پنج بخش آموزش و پرورش، آب، بهداشت و موارد دیگر تعیین و ابلاغ خواهد شد.

کاهش اعتبارات محرومیت‌زدایی سال جاری در مقایسه با سال گذشته

وی با بیان اینکه میزان اعتبارات مصوب برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در مناطق محروم استان اصفهان طی سال گذشته بالغ بر ۲۱۲ میلیارد تومان بوده که از این مصوبات حدود ۱۰۶ میلیارد تومان معادل ۵۰ درصد اعتبار سال قبل تخصیص داده شده است، گفت: نزدیک به ۸۰ درصد هزینه‌ها برای اتمام پروژه‌ها اختصاص داده شد. در برخی شهرستان‌های محروم همانند اردستان، فریدون‌شهر و زواره با نبود پروژه‌های نیمه‌تمام، براساس اعلام نیاز آموزش و پرورش استان با لحاظ اعتبارات لازم برای احداث، طرح‌هایی تعریف شد.

نسیمی با اشاره به کاهش اعتبارات محرومیت‌زدایی در سال جاری نسبت به سال گذشته، اظهار کرد: طی سال جاری ۴۰ پروژه با ۲۵۸ کلاس و ۳۳ هزار و ۷۳۰ متر مربع زیربنا و با اعتباری بالغ بر ۱,۴۵۰,۰۰۰ میلیون ریال در استان پیش‌بینی شده است.

وی استفاده از طرح سیستم‌های صنعتی‌سازی را از سایر اقدامات و برنامه کاری نوسازی مدارس دانست و گفت: این طرح به‌ویژه برای مناطق صعب‌العبور و سردسیر با مدت زمان‌کاری کوتاه پروژه اجرایی می‌شود اما هنوز به علت فقدان توسعه و پیشرفت آن در کشور، نتوانستیم چنین پروژه‌ای را برای دیگر مدارس وسعت دهیم. اکنون ۱۴ مدرسه با ۲۱ کلاس درس در این طرح در دستور کار است که شش مدرسه با ۱۲ کلاس درس تحویل شده و مابقی هم درحال اجرا است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان اظهار کرد: اجرای طرح سیستم صنعتی‌سازی در مدارس صعب‌العبور با نبود امکانات بتن‌ریزی، دشواری حمل‌ونقل مصالح، صرف هزینه‌های بالا و فقدان عوامل فنی اجرایی با ساخت کیفی، مطلوب‌ترین گزینه برای ساخت‌وساز مدارس در این مناطق است؛ چراکه سازه مدرسه در فضای کارگاهی به صورت استاندارد پیش ساخته می‌شود و در منطقه موردنظر با امکانات لازم نصب خواهد شد.

وی افزود: برای نازک‌کاری این مدارس از مواد اولیه ساختمان‌سازی معمولی استفاده می‌شود؛ چراکه مصالح پیش‌ساخته نظیر کناف یا پی‌وی‌سی در استاندارد از نظر کیفی مشکل دارند و به علت مقاوم نبودن، برای فضای آموزشی مناسب نیست؛ بنابراین از سازه‌ها و سیستم‌هایی با ماندگاری بالا در این فضاها استفاده می‌شود.

کد خبر 603009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.