۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶
در روزهای بادی به سونا بروید!

فنلاند در راستای ایجاد تعادل میان اوج عرضه و تقاضای برق خود، به شهروندانش پیشنهاد کرده است که در ساعات اوج وزش باد از برق استفاده کنند و برای تفریح از سوناهای تمام الکتریکی بهره ببرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قیمت برق در اروپا هم‌چون باد در نوسان است و نیروی باد ارزان‌ترین راه برای تولید برق به‌شمار می‌رود، به همین دلیل قیمت عمده‌فروشی برق در هوای بادی معمولاً ارزان‌تر از حد متوسط است چراکه باد بیشتر یعنی تولید انرژی بیشتر از توربین‌ها که به‌دنبال آن تامین‌کنندگان انرژی می‌توانند بر اساس منطق عرضه و تقاضا، برق را با قیمت‌های پایین‌تر خریداری کنند. برآورد می‌شود که فنلاند ظرفیت بادی خود را تا پایان ۲۰۲۲ به پنج‌هزار مگاوات افزایش دهد ولی این میزان تنها یک‌سوم از میزان برق مصرفی فنلاندی‌ها در ماه‌های سرد است.

در روزهای بادی به سونا بروید

واسان سهکو (Vaasan Sähkö)، تأمین‌کننده انرژی فنلاند بر همین مبنا توصیه کرده است که به‌منظور کاهش قبوض انرژی، پایین آمدن هزینه روزافزون تولید برق در بازار و با هدف تطبیق اوج تقاضا با اوج عرضه، مردم در ساعات وزش باد از برق استفاده کنند، چراکه در این صورت خطر کمبود برق در ماه‌های آینده کاهش می‌یابد. بر اساس محاسبات این شرکت، قیمت برق در بازار طی ساعات کم باد در مقایسه با ساعات وزش باد می‌تواند بیش از ۳۰۰ درصد گران‌تر باشد و با استفاده از مثال ملموس و قابل درک استفاده از سونا، آن را برای مردم توضیح داد.

سرگرمی و تفریح برای مردم فنلاند امر مقدسی است، به همین علت واسان سهکو برای محاسبه قیمت انرژی از سونا استفاده کرد. تخمین زده می‌شود که ۳.۲ میلیون سونا در فنلاند وجود داشته باشد که ۱.۵ میلیون از آن‌ها با انرژی الکتریکی گرم می‌شود. برنامه‌ریزی برای استفاده از سوناهای تمام الکتریکی در ساعات اوج وزش باد با صرفه‌جویی در هزینه‌ها همراه است، چراکه انرژی مورد نیاز برای یک ساعت سونا حدود ۱.۶ میلیون یورو کمتر از هزینه آن در ساعات آرام و بدون باد است.

در روزهای بادی به سونا بروید

کد خبر 603002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.