زباله‌گردهای قم ساماندهی می‌شوند

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تاکید بر تلاش برای ساماندهی زباله‌گردهای این کلان‌شهر، گفت: قوانین مدیریت پسماند از مرحله تولید کالا تا مرحله پس از دفن باید به آیین‌نامه تبدیل شود و به مرحله اجرایی برسد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری قم، سیدعبدالله میرابراهیمی با بیان اینکه مسئله مدیریت پسماند از مرحله تولید تا مرحله پس از دفن تعریف شده است، اظهار کرد: نخستین گام ایجاد امکان برای تولید کالاهایی است که پسماند کمتری ایجاد کرده و قابلیت چند بار استفاده را دارند.

وی تصریح کرد: در این زمینه قانون حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه مدیریت پسماند تصویب شده است که در آن صنایع تولیدکننده و وارد کننده یک دهم درصد از ارزش کالا را به عنوان هزینه زیست‌محیطی پرداخت می‌کنند که در صورت بازگشت پسماند به کارخانه این مبلغ به آن‌ها عودت داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه این قانون ابلاغ شده است، اما منتظر وصول منابع هستیم، افزود: دستورالعمل نحوه اجرای این قانون هنوز ابلاغ نشده است، با این وجود سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق محیط زیست دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه مساله کاهش تولید پسماند موضوعی که شهروندان عهده‌دار آن هستند، تصریح کرد: خرید هوشمندانه و تهیه کالاهایی که از نظر تولید پسماند بهینه است، یک موضوع بسیار مهم محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه در سطح شهر ۵۴ غرفه پسماند وجود دارد، گفت: طرح اهدای گل و گلدان در قبال پسماند و طرح‌هایی از این قبیل در این غرفه‌ها در جریان است.

میرابراهیمی با اشاره به پدیده زباله‌گردی، گفت: تلاش ما ساماندهی اینگونه افراد و آموزش به آنها به‌منظور اصلاح رفتار است؛ کسانی که در قالب خرید ضایعات فعالیت می‌کنند، هزینه‌هایی همچون کنترل‌های ضوابط بهداشتی ندارند و بدون این هزینه‌ها با غرفه‌های جمع‌آوری پسماند رقابت می‌کنند.

وی ادامه داد: فروش پسماند به ضایعاتی‌ها منجر به ایجاد گاراژها در ابعاد و مساحت مختلف در سطح شهر برای جمع‌آوری پسماند توسط این افراد می‌شود و مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

کد خبر 602994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.