کرواسی میزبان نخستین مسجد دوستدار محیط زیست

کرواسی میزبان نخستین مسجد دوستدار محیط زیست است که علاوه بر اقامه نماز در آن، پایگاه برقراری ارتباط بین مسلمانان نیز خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افتتاح یک مسجد بوم‌گردی و مرکز اسلامی جدید در شهر سیساک کرواسی برای پنجشنبه _هشتم سپتامبر_ برنامه‌ریزی شده است. مراسم رسمی افتتاح این مسجد با حضور رجب طیب اردوغان و تعدادی دیپلمات برگزار می‌شود. این مرکز، سومین پایگاه مذهبی بزرگ برای مسلمانان کرواسی خواهد بود.

بنا به گفته عالم کرنکیچ، امام سیساک، ساخت این مسجد تاریخی تلقی می‌شود، زیرا ایده احداث آن به بیش از ۵۰ سال قبل برمی‌گردد و رؤیای بسیاری از نسل‌های مسلمانان بوده است. انتظار می‌رود این مرکز به بیش از چهار هزار شهروند مسلمان ساکن این شهرستان خدمت‌رسانی کند که از سال ۱۹۶۸ در این منطقه زندگی می‌کنند.

مرکز جدید اسلامی، مساحتی حدود ۲۶۰۰ متر مربع دارد و یک‌پنجم مساحت این مجموعه به اقامه نماز اختصاص داده می‌شود، در حالی که حدود دو هزار متر مربع باقی مانده برای حضور بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است.

کرواسی میزبان نخستین مسجد دوستدار محیط زیست

یکی از ویژگی‌های مسجد سیساک بهره‌وری انرژی آن است و به همین دلیل از آن به عنوان اولین مسجد دوستدار محیط زیست در این بخش از اروپا یاد می‌شود. این مرکز دارای پمپ‌های حرارتی، پنل‌های خورشیدی روی سقف و یک نیروگاه فتوولتائیک ۳۰ کیلووات ساعتی و چراغ‌های LED کم‌مصرف است.

کرنکیچ در این رابطه گفت که خوشحال است که مسجد جنبه اکولوژیکی نیز دارد، زیرا امروزه بشریت هشدارهای بیشتری را در مورد اینکه تا چه حد دشمن خود است و چگونه خود را نابود خواهد کرد، دریافت می‌کند. پس اهمیت به محیط زیست، در واقع ضامن سلامتی و بقای بشر است.

علاوه بر نمازخانه، مسجد دارای کلاس‌های درس چندمنظوره است که برای اجتماع طلاب مذهبی و موضوعات دیگری مانند فرهنگ اسلامی طراحی شده است. همچنین در این مسجد، یک رستوران مطابق با موازین اسلامی و یک مرکز همایش بزرگ وجود دارد که می‌تواند میزبان کنفرانس‌های بین ادیان باشد. یک اتاق نشیمن با معماری شرقی نیز در این مرکز تعبیه شده است که فضایی را برای استراحت، مطالعه و ارتباط برای بازدیدکنندگان فراهم می‌آورد.

کرواسی میزبان نخستین مسجد دوستدار محیط زیست

کد خبر 602941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.