۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۹
پشت پرده ناامنی‌ها در افغانستان

پس از گذشت یک سال از تسلط کامل طالبان بر افغانستان، همواره تردیدهای منطقه‌ای و جهانی نسبت به توانمندی طالبان برای برقرای امنیت در افغانستان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، همزمان با سالگرد تسلط طالبان بر کابل، ظهر دوشنبه _چهاردهم شهریورماه_ رسانه‌های محلی خبر از وقوع انفجاری مهیب مقابل سفارت مسکو در افغانستان دادند. طبق آخرین اطلاعات اعلام شده توسط طالبان، این حادثه موجب کشته شدن شش نفر از مردم و دو دیپلمات سفارت روسیه شد و تعدادی هم مجروح برجای گذاشت.

تنها ساعاتی پس از این انفجار گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت، همین موضوع باعث شد که انفجار کابل در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گیرد و مجدداً تردیدهای منطقه‌ای و جهانی را نسبت به توانمندی طالبان برای برقراری امنیت در افغانستان افزایش یابد.

پس از این عملیات انتحاری سفارت روسیه در کابل اعلام کرد که ارائه خدمات کنسولی را به طور موقت متوقف کرده است. در این راستا وزیر امور خارجه (طالبان) به همتای روس خود به دلیل حادثه امروز نزدیک سفارت روسیه در کابل تسلیت گفت و اطمینان داد که تحقیقات همه‌جانبه‌ای در این باره انجام خواهد شد.

امیرخان متقی در این رایزنی تلفنی همچنین تاکید کرده است که نباید اجازه داده شود تا دشمنان روسیه و افغانستان بر روابط نزدیک و مثبت دو کشور تأثیر منفی بگذارند.

این عملیات انتحاری واکنش‌های متعددی را از سوی کشورهای منطقه‌ای و غربی به همراه داشت، زیرا عملیات‌های تروریستی داعش در روسیه و عراق بر کسی پوشیده نیست و به طور قطع افکار عمومی جهان هرگز نخواهند پذیرفت داعش پس از سوریه و عراق، این بار بخواهد کشوری جنگ‌زده، بحران‌زده و مستعد برای فعالیت گروه‌ها و عناصر ناامن کننده در آسیای میانه را آشیانه خود قرار دهد.

سناریو بازیگران فرامنطقه‌ای در افغانستان

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص ادامه ناامنی‌ها در افغانستان اظهار کرد: رویداد ناامنی که اکنون در کشورهای منطقه از جمله عراق یا حتی افغانستان شاهد آن هستیم، وابسته به اراده بازیگران منطقه‌ای یا فرامنطقه‌ای است، به همین دلیل باید ریشه مسئله مدیریت بحران را بیرون از این کشورها جست‌وجو کرد.

وی با اشاره به نقش بازیگران خارجی در جلوگیری از ایجاد امنیت و تعادل پایدار در افغانستان افزود: در ظاهر به نظر می‌رسد که داعش یا برخی جریان‌ها و گروه‌های سیاسی در منطقه عامل ناامنی در داخل این کشور هستند اما واقعیت امر آن است که بازیگران خارجی که نقشه ژئوپولتیک منطقه را تعریف کرده‌اند در راستای اهداف خود این بحران و تنش‌ها را ادامه می‌دهند.

ادامه بحران برای تأمین منافع قدرت‌های خارجی

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: کشورهای غربی که منافع خود را در ادامه ناامنی در افغانستان می‌بینند تا رسیدن به نقطه‌ای که شرایط ایده‌آل آنها را تأمین کند، به بحران ادامه می‌دهند که این هدف می‌تواند به شکل تجزیه، تغییر قدرت و حکومت یا روی کار آمدن جریانات مورد نظر آنها محقق شود.

وی آمریکایی‌ها را بازیگر پشت صحنه ناامنی در افغانستان دانست و گفت: پس از توافق دوحه با طالبان، بحران افغانستان وارد فاز جدیدی شد تا به جایی رسید که نیروهای آمریکایی نیز ناگزیر به فرار از این کشور شدند زیرا هدف آنها از حضور ۲۰ ساله در افغانستان ایجاد ثبات پایدار و رفاه برای مردم یا دولت‌ساز و ملت‌سازی نبود.

ظهره‌وند افغانستان را سکویی برای اجرای اهداف غرب بر ضد روسیه، چین و ایران توصیف کرد و یادآور شد: در این سیاست افغانستان به عنوان یک اردوگاه نظامی مورد استفاده قرار گرفت و به همین دلیل بود که پس از خروج آمریکایی‌ها از این کشور، مردم احساس کردند مورد بی‌احترامی و بی‌توجهی قرار گرفته‌اند و به بازی گرفته شده‌اند.

وی با اشاره به شعارهای غرب برای مقابله با ناامنی، تروریست و ایجاد استقلال و امنیت برای حضور بیش از دو دهه‌ای در افغانستان گفت: این در حالی بود که آمریکا برای خروج از افغانستان با طالبان بر سر میز مذاکره نشست و حتی اجازه نداد که این مذاکرات از سوی دولت افغانستان انجام شود و کسی نمی‌داند از توافق چند صفحه‌ای که بین طالبان و آمریکا به امضا رسید، دو طرف بر سر چه مواردی توافق کردند.

آمریکا مانع ثبت و امنیت در خاورمیانه

این کارشناس مسائل بین‌الملل افغانستان را همچنان صحنه اجرای سیاست‌های آمریکا دانست و افزود: این بازی غرب نه با هدف ایجاد امنیت بلکه برای ایجاد ناامنی و استفاده از مدیریت بحران بر ضد کشورهای منطقه و ژئوپولتیک منطقه در جریان است؛ درست مانند بحرانی که در عراق ایجاد شد تا مانع از روی کار آمدن دولت مردمی شود.

وی طالبان در افغانستان را یک متغیر وابسته توصیف کرد و تاکید کرد: طالبان گروه متغیری است که آمریکایی‌ها پس از توافق با آنها به وجود آورده‌اند و در آینده نیز اجازه نخواهند داد که اوضاع افغانستان ثبات پیدا کنند زیرا در صورتی که به دنبال این اتفاق بودند، با سیاست‌هایی مانند بلوکه کردن دارایی‌های این کشور، نظام اقتصادی آن را در آستانه فروپاشی قرار نمی‌داند.

ظهره‌وند ادامه داد: با وجود منابع و ذخایر طبیعی افغانستان اکنون این کشور در حال فروپاشی اقتصادی است و بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم آن نیازمند کمک فوری غذایی هستند و این شرایط نتیجه اقدامات آمریکا و غرب در منطقه است.

تعصبات قومی و موانع تشکیل دولت فراگیر

وی با تاکید بر اینکه گروه طالبان فاقد ظرفیت ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور است، گفت: طالبان تلاش می‌کند با تعصبات قومی و ایدئولوژیک بر مردم سیطره پیدا کند در حالی که قوم پشتون نیز آنها را به عنوان نماینده خود نمی‌پذیرند، بنابراین ناامنی و تنش در افغانستان همچنان ادامه خواهد داشت.

وی ریشه همه تحولات بحرانی که در کشورهای پیرامون ایران در جریان است را آمریکا معرفی کرد و ادامه داد: سرنگونی دولت عمران‌خان و اتفاقاتی که در پاکستان رخ داد نیز طرحی بود که آمریکایی‌ها اجرا کردند؛ بر این اساس تحولات افغانستان، پاکستان و عراق را باید حوزه بازیگری ایالات متحده برای تغییر نقشه ژئوپولتیک منطقه به‌شمار آورد.

کد خبر 602937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.