برای حمایت از تولید می‌توان واردات را به صورت دوره‌ای ممنوع کرد

نایب‌رئیس انجمن اقتصاددانان ایران با بیان اینکه تقویت تولید با حمایت گلخانه‌ای امکان‌پذیر نیست، گفت: اعمال ممنوعیت واردات برای حمایت از تولید، روی کاغذ زیباست اما نتیجه‌ای ندارد.

فرشاد پرویزیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص سیاست ممنوعیت واردات برای حمایت از تولید داخلی، اظهار کرد: حمایت از خودرو و اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات این کالا، هیچ نتیجه مثبتی نداشته و آنچه به عنوان حمایت از تولید داخلی برای جلوگیری از واردات مطرح می‌شود، بهانه است.

وی افزود: مخالفت با ممنوعیت واردات به معنای ضربه زدن به تولید داخلی نیست، اما باید توجه داشت با جلوگیری از واردات به تولیدکننده این اجازه را می‌دهیم که رقابت نکند و محصولات بی‌کیفیت خود را به مردم بفروشد. چنین سخنانی روی کاغذ زیباست و شعارهای قابل توجهی است که نتیجه خوبی به همراه ندارد.

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: در چند سال گذشته واردات لوازم خانگی با هدف حمایت از تولید ممنوع شد اما تنها با گذشت چند ماه از ممنوعیت واردات، شاهد افزایش چند برابری قیمت محصولات تولید داخل بودیم. به جای جلوگیری از واردات برای حمایت از تولید، باید به نحوی از آن‌ها حمایت کرد که بتوانند کالایی با استانداردهای جهانی تولید و آن را صادر کنند.

پرویزیان اضافه کرد: تقویت تولید با حمایت گلخانه‌ای امکان‌پذیر نیست. در حمایت گلخانه‌ای همه شرایط فراهم می‌شود تا فعالیت آن واحد تولیدی در این شرایط اتفاق افتد اما با حذف این حمایت‌ها و خروج از شرایط ایجاد شده، آن صنعت نمی‌تواند به بازارهای جهانی ورود کند. در عمل همه این شعارها زیباست اما نتیجه آن چیزی فراتر از صنعت خودرو کشورمان نخواهد بود.

در کشورهای اروپایی ممنوعیت چندانی برای واردات ایجاد نشد

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی ممنوعیت چندانی برای واردات ایجاد نشد؛ درواقع مردم آن کشورها بودند که کالاهای خارجی را مصرف نکردند تا از محصولات تولید داخل حمایت کنند. بهترین و عالی‌ترین خودروها اکنون در آلمان تولید می‌شود اما واردات خودرو به این کشور ممنوع نیست. تبلیغ آلمانی‌ها برای خودرو این است که خودروی یک بار مصرف بخرید و اگر اتفاقی برای آن افتاد، خودرو را مرجوع کنند و یک خودرو جدید بگیرید. در این کشور قیمت خودروها نیز به رغم داشتن کیفیت بالا بسیار کم است.

نایب رئیس انجمن اقتصاددانان ایران گفت: در ۵۰ سال گذشته جلوگیری از واردات منجر به تقویت تولید داخلی و ورود کالاهای تولیدی ایران به بازارهای جهانی نشده است. برای حمایت از تولید داخل به صورت دوره‌ای می‌توان واردات را ممنوع کرد اما نباید با این بهانه انحصار ایجاد و رانت‌خواران را حمایت کرد.

کد خبر 602854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.