روشنایی این شهر در دست شهروندان است!

یک پروژه آزمایشی در باد هرسفلد آلمان پیاده شد که بر اساس آن، شهروندان قادر بودند میزان روشنایی سیستم‌های خیابانی را بر اساس نیاز خود تنظیم کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، «باد هرسفلد» طی چند سال اخیر با بحران‌های مختلف مرتبط با روشنایی شهری مانند آلودگی هوا، امنیت ترافیک، تجمع حشرات، آلودگی نوری و مصرف بی‌رویه انرژی شهری مواجه بوده است. در همین راستا، مدیران همواره تلاش کرده‌اند به روش‌های مختلف و از طریق پیاده‌سازی نوآوری‌های متعدد این مشکلات را به حداقل برسانند و رفاه را برای شهروندان به ارمغان بیاورند.

ساکنان باد هرسفلد در یک پروژه آزمایشی قادر بودند هنگام پیاده‌روی شبانه در معابر شهری نور سیستم‌های روشنایی خیابانی را افزایش دهند و هنگام خواب نیز نور چراغ‌های بیرون از منزل را تنظیم کنند. این اقدام نه‌تنها بهینه‌سازی چشمگیر مصرف انرژی شهری را در پی داشت، بلکه برنامه‌ریزان شهر را از امکان مدیریت داده‌ها به ویژه هنگام وقوع بحران‌هایی نظیر کمبود منابع آگاه کرد. مدیران باد هرسفلد، این پروژه آزمایشی را به عنوان بخشی از اهداف بلندپروازانه خود جهت هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی شهری برای ۳۰ هزار جمعیت شهر پیاده کردند و با تبعات مثبت بی‌شمار آن مواجه شدند.

در پروژه ذکر شده، عملکرد هر سیستم روشنایی به طور واحد و توسط کاربران اطراف خود تنظیم می‌شد که به دنبال این اقدام، بسیاری از سیستم‌های روشنایی شهری، در طول شبانه‌روز خاموش می‌ماند؛ چرا که شهروندان باد هرسفلد نیازی به نور آن‌ها نداشتند. در نتیجه آلودگی هوا، مصرف انرژی، آلودگی صوتی و تجمع حشرات اطراف این سیستم‌ها به طور قابل توجهی کاهش یافت.

روشنایی این شهر در دست شهروندان است!

مدیران باد هرسفلد به منظور پیاده‌سازی پروژه آزمایشی، تعداد ۱۵۴ لامپ معمولی را در سیستم‌های روشنایی با نوع کم‌مصرف آن جایگزین کردند و همچنین، نصب سنسورهای دیجیتالی که از هوش مصنوعی بهره می‌برد، شهروندان را قادر به مدیریت میزان نور هر سیستم می‌کرد. تبعات مثبت پروژه آزمایشی، مدیران باد هرسفلد را به ارتقای سایر سیستم‌های روشنایی شهری که تعداد آن‌ها به دو هزار مورد می‌رسد، سوق داده است.

روشنایی شخصی‌سازی شده

شهروندان باد هرسفلد که از قابلیت مرحله آزمایشی کنترل نور سیستم‌های روشنایی برخوردار شدند، یک نرم‌افزار دریافت کردند که با نصب آن روی گوشی‌های تلفن همراه، امکان کم یا زیاد کردن نور این سیستم‌ها فراهم می‌آمد. این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی شده بود که مانع از انجام هر گونه اقدام خطرناک توسط کاربران می‌شد و از اتلاف انرژی توسط افرادی که مایل به زیاد کردن افراطی روشنایی سیستم‌ها بودند، خودداری می‌کرد. چنانچه یکی از کاربران قصد استفاده نادرست از نرم‌افزار نصب شده روی گوشی تلفن همراه خود داشت، امکان استفاده از آن به مدت ۱۰ دقیقه محدود می‌شد تا کاربر از اشتباه خود آگاه شود و برای اصلاح آن بکوشد.

روشنایی این شهر در دست شهروندان است!

اگرچه در مرحله آزمایشی تنظیم نور سیستم‌های روشنایی شهری باد هرسفلد، داوطلبان کمی شرکت کردند، با این حال مدیران امیدوار هستند که شهروندان را هر چه بیشتر از قابلیت این اقدام آگاه کنند و آن‌ها را به بهره‌گیری از مزایای بی‌شمار آن سوق دهند و از این طریق، کیفیت زندگی شهری را به طور چشمگیری بهبود ببخشند. در واقع، برنامه‌ریزان باد هرسفلد در نظر دارند حداکثر تا پنج سال آینده، تنظیم نور سیستم‌های روشنایی را صددرصد شخصی کنند و کنترل آن‌ها را به شهروندان ساکن اطراف هر سیستم واگذار کنند.

نتایج پروژه آزمایشی شخصی‌سازی تنظیم نور سیستم‌های روشنایی شهری

برنامه‌ریزان باد هرسفلد به منظور بررسی میزان کارایی پروژه آزمایشی شخصی‌سازی تنظیم نور سیستم‌های روشنایی شهری به محاسبه داده‌های مختلف در زمینه میزان روشنایی شهری، ترافیک، گرمای حاصل از روشن ماندن سیستم‌ها، میزان تجمع حشرات در مناطق و آلودگی صوت و هوا پرداختند و متوجه تبعات مثبت در همه این موارد شدند. در این راستا، مدیران نتیجه گرفتند که هرچه میزان دسترسی آن‌ها به داده‌های مربوط به سیستم‌های روشنایی و اثرات ناشی از آن‌ها بیشتر باشد، احتمال نظارت دقیق‌تر بر آن‌ها بهتر می‌شود و نصب سنسورهای دیجیتالی روی این سیستم‌ها و دسترسی به داده‌های آن‌ها از طریق نرم‌افزارهای نصب شده روی گوشی‌های تلفن همراه شهروندان این نتیجه را تحقق می‌بخشد.

روشنایی این شهر در دست شهروندان است!

مدیریت داده‌ها

مرحله آزمایشی شخصی‌سازی تنظیم نور سیستم‌های روشنایی همچنین رویکرد جدیدی برای مدیریت داده‌ها در اختیار مدیران باد هرسفلد قرار داد و امکان نظارت بر فضاهای شهری را جهت کنترل ارتکاب جرم برای آن‌ها فراهم آورد. در نتیجه، مدیران در نظر دارند با گسترش این استراتژی در سراسر شهر و تشویق مردم به مشارکت در آن از طریق نصب نرم‌افزار مورد نظر روی گوشی‌های تلفن همراه خود، علاوه بر مزایای زیست‌محیطی، وقوع جرم و جنایت را در مناطق به حداقل برسانند و از این طریق، شهری ایمن و دوستدار مردم به وجود آورند که این امر می‌تواند به سهم خود، باعث به حداقل رساندن حس نابرابری میان شهروندان مختلف شود.

روشنایی این شهر در دست شهروندان است!

کد خبر 602819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.