۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
ابرپروژه کاشان در پیچ‌وخم معضلات

تکمیل پروژه زیرگذر شهید سلیمانی شهر کاشان که با تاخیر چند ساله همراه بوده و هنوز به بهره‌برداری نرسیده، شهر و شهروندان این شهر را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است و می‌طلبد تا مدیریت شهری چاره‌ای برای رفع مشکلات موجود بیندیشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دغدغه کاهش ترافیک شهرهای بزرگ همواره یکی از چالش‌های مدیریت شهری به‌شمار می‌آید، از این‌رو با کمک گرفتن از مشاوران ترافیک به بررسی رفع این چالش برآمده‌اند و راهکارهایی مختلفی را ارائه می‌دهند تا این مشکل رفع شود، در این بین همواره اجرای پروژه‌های زیرساختی در کلان‌شهرها در راستای کاهش ترافیک از مهم‌ترین دغدغه‌ها و اصلی‌ترین رویکردهای مدیریت شهری بوده است، شهر کاشان نیز از این قاعده مستثنی نیست و مدیران شهری به دنبال کنترل و کاهش ترافیک است و تاکنون ایده‌ها و پروژه‌های مختلفی در این شهر مطرح و اجرا شده است و در حال حاضر نیز ابرپروژه زیرگذر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی کاشان نقش مهمی در عبور و مرور خودروها در ورودی این شهر دارد که تسریع در تکمیل آن زمینه‌ساز تسهیل در عبور و مرور در شهر خواهد شد، این پروژه مهم در سال ۹۸ با پیش‌بینی اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی آغاز و طول مدت پروژه یک سال پیش‌بینی شد، اما پس از گذشت بیش از سه سال این طرح هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

پروژه زیرگذر کاشان و ابرپروژه شهید قاسم سلیمانی از سال ۹۸ با هدف کاهش بار ترافیکی ورودی شهر در منطقه رقم خورد، این در حالی است که این پروژه به دلیل تأمین نبودن منابع مالی به کندی پیش رفته و پس از گذشت چند سال هنوز به ایستگاه پایانی نرسیده است.

مهدی یکی از شهروندان کاشان است که از ترافیک شهر گلایه دارد و در خصوص پروژه زیرگذر کاشان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: روند تکمیل این پروژه بسیار طولانی شده و چهره شهر را نازیبا کرده است، لازم است مدیریت شهری برای تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه مهم که تکمیل نشدن آن شهروندان را کلافه کرده است، چاره‌ای بیندیشد.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه این پروژه در ورودی شهر اجرا می‌شود و شاهد شلوغ‌ترین بار ترافیکی را در این محل هستیم، اتمام و بهره‌برداری از آن در روان‌سازی ترافیک شهر مؤثر خواهد بود.

مصطفی یکی دیگر از شهروندان کاشانی است که در خصوص طولانی شدن ابرپروژه پروژه زیرگذر شهید سلیمانی در این شهر به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: طولانی شدن این پروژه برای شهر صنعتی کاشان زیبنده نیست و دردسرهای بسیاری را برای مردم شهر به همراه داشته است، اگر قرار است اجرای پروژه‌ای با این درجه از اهمیت سال‌ها طول بکشد و ترافیک شهر را چند برابر کند، بهتر است که شهر و شهروندان به زحمت نیفتند و به طور کلی پروژه اجرا نشود.

وی با اشاره به چهره نازیبایی که این پروژه برای کاشان به وجود آورده است، می‌افزاید: از مدیریت شهری می‌خواهیم که هرچه زودتر این پروژه را به پایان برساند و شهر را از حالت کارگاهی خارج کند.

توقیف ۸۸ قطعه زمین و کند شدن روند پروژه زیرگذر شهید سلیمانی

علی هاشمی‌طاهری، رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به معضلات پروژه زیرگذر شهید سلیمانی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: ابرپروژه زیرگذر شهید سردار سلیمانی کاشان با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود که توسط شهرداری رفع شد و به ایستگاه پایانی نزدیک است.

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه جهت کاهش ترافیک لازم بود و وجود این گونه زیرگذرها چهره زیباتری به شهر ارائه می‌دهد و در روان‌سازی ترافیک نیز مؤثر است، می‌افزاید: ابرپروژه زیرگذر شهید سردار سلیمانی از سال ۹۸ آغاز شده و در زمان مدیریت شهری جدید با رفع بسیاری از موانع شتاب گرفته است.

رئیس شورای اسلامی شهر کاشان با اشاره به موانع بسیار در پروژه زیرگذر شهید سلیمانی، تصریح می‌کند: در حال حاضر این پروژه سنگین رو به اتمام و به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده است، اما بدهی ۲۵۰ میلیارد تومانی شرکت ریسندگی کاشان به تأمین اجتماعی سنگ بزرگی بوده که مانع از بهره‌برداری این پروژه مهم شده است.

وی در خصوص تلاش مدیریت شهری جهت رفع معضلات ابرپروژه زیرگذر شهید سلیمانی کاشان، ادامه می‌دهد: حدود ۸۸ قطعه زمینی که در دوره قبلی مدیریت شهری به پیمانکاران این پروژه تحویل داده شده در توقیف تأمین اجتماعی بوده و رسیدن این پروژه را به ایستگاه پایانی دشوار کرده است، لذا با پیگیری‌های بسیار این مشکل را رفع کردیم تا روند تکمیل پروژه تسهیل شود و هرچه سریع‌تر بتوان از آن در راستای کاهش ترافیک شهر کاشان بهره‌برداری کرد.

هاشمی‌طاهری خاطرنشان می‌کند: تأمین اجتماعی استان اصفهان در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به شرکت نساجی کاشان اعلام کرد که اگر تا پایان خردادماه ۵۰ میلیارد تومان از بدهی خود را تسویه کند، مشمول بخشودگی جرایم که حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است، می‌شود، اما این شرکت با تسویه نکردن مبلغ بدهی خود در اجرای این پروژه و بهره‌برداری از آن اخلال ایجاد کرده است.

وی با اشاره به عملکرد قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) در پروژه زیرگذر شهید سردار سلیمانی، اضافه می‌کند: این شرکت پیمانکار با وجود اینکه مدیریت شهری دوره قبل به تعهدات خود عمل نکرده بود، به دوره جدید مدیریت شهری اعتماد کرده و به فعالیت خود ادامه داده است تا این ابرپروژه به ایستگاه پایانی نزدیک شود و در اختیار شهروندان کاشان قرار گیرد.

پروژه‌های کلان به دلیل تأمین نشدن منابع مالی طولانی می‌شود

حسن بخشنده‌امنیه، شهردار کاشان در خصوص طولانی شدن پروژه زیرگذر شهید سلیمانی کاشان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: این پروژه اصلی‌ترین پروژه کاشان است که در دوره مدیریت شهری قبلی کلنگ خورد و طی چند سال گذشته روند کندی داشت و تنها حدود ۲۷۰ هزار متر مکعب خاک‌برداری شده بود.

وی با بیان اینکه این پروژه در دوره جدید ۱۸۰ هزار متر مکعب خاک‌برداری شد، می‌افزاید: خاک‌برداری این پروژه تمام شده است و پس از آن به علت تأمین نشدن تعهدات مالی مدیریت قبل سرعت پیشرفت پروژه کند شده بود، اما اکنون این موضوع با پیگیری‌های شورای اسلامی شهر و شهرداری کاشان رفع شده و پروژه زیرگذر شهید سلیمانی با سرعت بیشتری در حال تکمیل است.

شهردار کاشان با تاکید بر اینکه این پروژه در فاز اول به زودی تمام می‌شود و تا چند ماه آینده کل پروژه به اتمام خواهد رسید، اضافه می‌کند: این پروژه در یک دوره به دلیل توقیف حدود ۸۸ قطعه زمینی که توسط مدیریت شهری دوره قبل به پیمانکاران داده شده بود، متوقف شد.

علل روند کند پروژه‌های عمرانی شهر کاشان چیست؟

وی تصریح می‌کند: پروژه‌های سنگین شهری به دلیل اینکه هیچ آورده ملی یا استانی ندارد، روند کندی را طی می‌کند، زیرا تنها با منابع مالی خود شهر ساخته می‌شود.

بخشنده‌امینه می‌گوید: شهرداری کاشان هیچ منابع پایداری ندارد، لذا باید سعی کنیم در این دوره مدیریت شهری منابع مالی و زمانی پروژه‌ها را کارشناسی کنیم تا روند تکمیل پروژه‌های عمرانی سرعت گیرد.

وی خاطرنشان می‌کند: بر اساس برنامه زمان‌بندی اولیه باید این پروژه در سال ۹۹ تکمیل می‌شد و به بهره‌برداری می‌رسید، اما به علت تأمین نبودن تعهدات مالی همچنان نیمه‌تمام مانده، البته در این دوره مدیریت شهری ابرپروژه زیرگذر شهید سلیمانی به ایستگاه پایانی نزدیک شده است.

شهردار کاشان تاکید می‌کند: این تقاطع در یکی از مهم‌ترین نقاط شهر کاشان قرار گرفته است و علاوه‌بر اینکه بخش عمده ترافیک ورودی و خروجی شهر از این نقطه انجام می‌شود، محلات مختلف نیز از این نقطه به هم متصل می‌شود. تأخیر در اجرای این پروژه باعث شده تا شهروندان کاشان و افرادی که به این شهر تردد دارند، برای ورود و خروج با چالش‌هایی روبه‌رو باشند.

وی می‌گوید: تقاطع غیرهمسطح سردار شهید سلیمانی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری کاشان است و نگاه ویژه‌ای به این پروژه داریم و تکمیل این پروژه یکی از اولویت‌های شهر کاشان است؛ به منظور تسریع در تکمیل این پروژه مهم پیگیری مستمری داریم و بالاترین سطح عملیاتی را در دوره جدید مدیریت شهری شاهد هستیم.

کد خبر 602749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.