کشاورزی جایگاهی مهم در عرصه اقتصاد کشور، معیشت مردم و خوداتکایی و استقلال کشور دارد

رئیس جمهور جهاد را توصیفی مناسب از کار وزارت جهادکشاورزی دانست و گفت: وزارت جهادکشاورزی متولی اصلی خوداتکایی در تولید کالاهای اساسی، تامین امنیت غذایی، مدیریت صحیح مصرف آب، اصلاح الگوی کشت، مقابله با سوداگری در توزیع محصولات کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در آیین آغاز سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ و تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی که امروز دوشنبه در سالن اجلاس سران برگزار شد، زراعت و کشاورزی را امری مهم و ممتاز عنوان کرد و گفت: خدای متعال در قرآن کریم زراعت را به خود نسبت می‌دهد که در واقع زارع اصلی و حقیقی ذات مقدس پروردگار متعال است و چه افتخاری برای کشاورزان از این بالاتر که به این کار مبارک و تولید مشغولند.

رئیس جمهور به جایگاه ارزشمند کشاورزی در فرهنگ دینی اشاره کرد و گفت: کشاورزی در عرصه اقتصاد کشور و معیشت مردم نیز جایگاهی مهم و در جهت خوداتکایی و استقلال کشور نقشی بسیار حیاتی دارد.

وی در ادامه تولید در بخش کشاورزی را یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت کشور دانست و اظهار کرد: خوداتکایی در بخش کشاورزی اهمیت دارد و با توجه به ظرفیت‌های بزرگ موجود در کشور می‌توانیم در زمینه امنیت غذایی به خوداتکایی برسیم که این مهم از برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی در دولت سیزدهم است.

رئیس جمهور جهش تولید، خوداتکایی در کشاورزی و امنیت غذایی کشور را مستلزم رویکرد جهادی همه بخش‌ها در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و همچنین فعالان این عرصه دانست و گفت: مصرانه از شما می‌خواهم برای جهاد در این مسیر تلاش‌تان را افزون کنید، بدین‌معنا که هم راه را سریع و حساب‌شده بپیمایید و هم دشمنی را در مقابل خود ببینید که نمی‌خواهد شما خودکفا باشید.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه بحمدالله امروز در بسیاری از بخش‌ها تولیدکننده هستیم و به خوداتکایی رسیده‌ایم، افزود: اگر با رویکرد جهادی و همچنین مدیریت صحیح منابع آبی و زراعی کشور حرکت کند نه تنها امنیت غذایی کشور تضمین می‌شود، بلکه کشور می‌تواند به مرحله صادرات برسد که البته فعالیت در برخی از بخش‌ها در این زمینه نیز آغاز شده است.

رئیس جمهور همچنین با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از دستاوردهای دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی، گفت: اساتید دانشگاه در حوزه علم، پژوهش و تحقیق در دانشگاه‌های کشاورزی و هزاران عضو هیأت علمی در این دانشگاه‌ها باید تلاش‌شان در علم و تحقیقات به نحوی باشد که کشاورزی ما علم‌پایه و دانش‌پایه باشد.

رئیسی گفت: وجود ۱۲ هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه‌های کشاورزی ما گواه ظرفیت علمی کشور برای دانش‌بنیان کردن کشاورزی و مضاعف‌شدن نتیجه زحمات کشاورزان است.

رئیس جمهور ادامه داد: دانشگاه‌ها باید در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری به دولت و مجلس کمک کنند که در این صورت می‌توان در یک زمان‌بندی محدود به خوداتکایی رسید.

آیت‌الله رئیسی همچنین توجه ویژه به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: اصلاح و تغییر الگوی کشت مناسب با اقلیم که هم برای کشاورزان سودآور باشد و هم نیاز کشور به محصولات اساسی و راهبردی را مرتفع سازد در دستور کار دولت است.

رئیس جمهور دو عامل مهم سرمایه‌گذاری و افزایش بهره‌وری را لازمه رشد اقتصادی کشور دانست و گفت: بهره‌وری از خاک حاصلخیز موجود در کشور و همچنین افزایش بهره‌وری از آب با مدیریت منابع آبی مسأله مهمی است که باید به طور ویژه از سوی وزارت جهادکشاورزی به آن توجه شود.

وی حفظ و حراست از اراضی کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی از تغییر کاربری اراضی از سوی سوداگران جلوگیری کند چرا که دست‌اندازی و تجاوز به اراضی کشاورزی، جنگل‌ها و منابع طبیعی، شهرهای ما را در برابر حوادث طبیعی مانند سیل بی‌دفاع و بی‌حفاظ می‌کند.

رئیس جمهور در این زمینه طرح غرس یک میلیارد نهال برای جبران خسارت به منابع طبیعی و جنگلی کشور را مهم و قابل تحقق توصیف و بر ضرورت اجرای آن تأکید کرد.

حمایت از تعاونی‌های عشایر و خدمات کشاورزی، مسأله کشت فرا سرزمینی و همچنین کشت قراردادی از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور بر اهمیت و ضرورت آنها تأکید و وزارت کشور و جهاد کشاورزی را موظف به اجرا و پیگیری آنها کرد.

آیت‌الله رئیسی همچنین حذف واسطه‌گری و دلالی در عرضه محصولات کشاورزی را از دیگر وظایف مهم وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: این وزارتخانه با نظارت دقیق بر زنجیره تولید و مصرف از تضییع حقوق کشاورزان و همچنین مصرف‌کنندگان جلوگیری کند. اگر از این زنجیره حفاظت شود هم دست دلال‌ها و واسطه‌گران قطع می‌شود و هم کالا با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان خواهد رسید.

رئیس جمهور «امنیت غذایی پایدار» را شعار اساسی و محوری دولت عنوان کرد و اظهار کرد: تأمین غذای با کیفیت، سالم، ارزان و با منشأ داخلی، وظیفه مهم وزارت جهاد کشاورزی در تحقق این شعار است.

وی همچنین جهاد را توصیفی مناسب از کار وزارت جهاد کشاورزی دانست و گفت: آنچه برای این وزارتخانه پسندیده است حرکت جهادی برای توسعه کشاورزی و تأمین نیازهای کشور و بلکه کشورهای منطقه است.

رئیس جمهور همچنین در این مراسم از ۱۴ نفر از برگزیدگان بخش‌های مختلف کشاورزی با اهدای لوح یادبود تقدیر کرد.

کد خبر 602733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.