چگونه می‌توان امنیت سایبری را در شهرها افزایش داد؟

پیشرفت تکنولوژی زمینه‌ را برای حملات سایبری از سوی سودجویان افزایش می‌دهد، با این حال مردم و مدیران می‌توانند از فناوری برای مبارزه با هر گونه تجاوز اینترنتی بهره بگیرند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سال ۲۰۲۱ به عنوان یکی از سال‌های تاریخ با بیشترین نرخ حملات سایبری به ثبت رسید، زیرا بسیاری از شهرهای جهان به وسیله افراد سودجو از طریق این حملات، صدمات جبران‌ناپذیری را تجربه کرد. در این میان، شهرهای آمریکایی بیشترین نرخ حملات سایبری را متحمل شد و اقتصاد آن رکود قابل‌توجهی را تجربه کرد. حملات سایبری در سراسر ایالات متحده آمریکا، کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و همچنین تبلیغات را به طور گسترده مورد هدف قرار داد و خسارات زیادی را به آن‌ها وارد کرد.

آن‌چه که پس از حملات سایبری سال ۲۰۲۱ باعث نگرانی زیاد میان مدیران شهری شد این است که تعداد این تجاوزها به طور باور نکردنی رو به افزایش بود و سایر بخش‌های شهری مانند اداره‌های عمومی، زیرساخت‌های مهم و زنجیره‌های تأمین را نیز تحت تأثیر قرار می‌داد.

شهرهای امروز و فردا به طور چشمگیری در معرض تجربه حملات سایبری هستند که پیشرفت روزافزون اینترنت اشیا، این تهدیدها را تشدید می‌کند. در واقع، اینترنت اشیا به نصب سنسورهای دیجیتالی در نقاط مختلف شهری منجر می‌شود و همین امر، زمینه را برای سودجویی سارقان مجازی فراهم می‌آورد. بسیاری از محققان بر این باور هستند که تا زمانی که فناوری در حال پیشرفت است، امکان مقابله با حملات سایبری وجود ندارد، این در حالی است که بسیاری از متخصصان نیز استدلال می‌کنند که می‌توان از فناوری برای مقابله با حملات سایبری در شهرها بهره برد و نرخ سودجویان اینترنتی را به طور شگفت‌آوری کاهش داد.

چگونه می‌توان امنیت سایبری را در شهرها افزایش داد؟

متجاوزان اینترنتی تفاوت‌های چشمگیری با هم دارند

تحقیقات گسترده‌ای در سراسر جهان در زمینه حملات سایبری و عاملان آن‌ها انجام شده که نتیجه همه آن‌ها نشان داده است افرادی که حملات سایبری را مرتکب می‌شوند، تفاوت‌های قابل‌توجهی با یکدیگر دارند و به شیوه‌های متفاوت، امکانات مختلف شهری را مورد حمله قرار می‌دهند. به عنوان مثال، بسیاری از آن‌ها بر این باور هستند که سیستم‌های روشنایی شهری و مدیریت پسماند شهری کمترین منفعت را برای آن‌ها دارد، حال آن‌که بسیاری از این افراد نیز از طریق همین امکاناتی که اغلب به اینترنت اشیا مجهز است، شهرها را مورد حملات سایبری خود قرار می‌دهند. ویژگی مشترک تمام حملات سایبری وجود وای‌فای، دوربین‌های مخفی و شبکه‌های توزیع آب، گاز و انرژی برای پیاده‌سازی اقدامات مربوط به حملات سایبری است و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به طوری که بدون هر یک از آن‌ها، تجاوز مجازی با ناکامی مواجه خواهد شد. برخی از افراد سودجو از طریق کنترل ترافیک خودرویی در شهرها، حملات خود را پیاده می‌کنند و این در حالی است که بسیاری نیز پمپ‌های بنزین شهری را مورد هدف قرار می‌دهند. برای بسیاری از عاملان حملات سایبری، حمله به یک لامپ هوشمند نیز به خودی خود، اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند دستاوردهای این سارقان را به طور شگفت‌آوری تحت تأثیر قرار دهد.

در واقع، جذابیت امکانات شهری برای عاملان حملات سایبری بسیار متفاوت است که همین امر، چالش‌های فراوانی را پیش روی مدیران شهری برای مبارزه با حملات اینترنتی قرار داده است. از سوی دیگر، نظارت بر تمام جزئیات مورد علاقه عاملان مختلف حملات سایبری کاری بسیار پیچیده است و هزینه زیادی را در بر دارد که همین امر باعث می‌شود، بسیاری از مدیران توجه به حملات سایبری را در شهرهای خود نادیده بگیرند.

چگونه می‌توان امنیت سایبری را در شهرها افزایش داد؟

افزایش حملات سایبری تنها به پیشرفت تکنولوژی مربوط نمی‌شود

حملات سایبری از زمان‌های بسیار دور وجود داشته است و در میان مدیران و شهرنشینان، پدیده جدیدی به‌شمار نمی‌رود. مدیران برای مبارزه با حملات سایبری و به حداقل رساندن اثرات آن بر زندگی شهری ابتدا باید بهترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی روز دنیا را انتخاب کنند و سپس به افزایش مقاومت شهرها در مقابل این حملات از طریق رویکردهای افزایش امنیت به وسیله طراحی بپردازند.

رویکردهای افزایش امنیت از طریق طراحی، شیوه جدیدی از افزایش امنیت شهرها در مقابل حملات سایبری به‌شمار می‌رود که امروزه در بسیاری از نقاط دنیا پیاده می‌شود. در واقع، مدیران شهری از طریق افزایش امنیت زیرساخت‌های شهری و زمینه‌سازی برای نابود کردن حملات سایبری در همان مراحل اولیه وقوع، می‌کوشند مقاومت مناطق شهری را در مقابل هرگونه حمله اینترنتی حفظ کنند.

اگرچه بهبود امنیت شهرها به وسیله افزایش امنیت از طریق طراحی شهرها یکی از اثربخش‌ترین اقدامات در این زمینه به‌شمار می‌رود، با این حال در بسیاری از موارد، خطای انسانی به عنوان مهم‌ترین عامل وقوع یک حمله سایبری اعلام شده است. بنابراین هرچه نیروهای انسانی پیش از استخدام در اداره‌ها، آموزش بیشتری را دریافت کنند، بهتر خواهند توانست به مبارزه با حملات سایبری در شهرها و اثرات آن‌ها برای کاهش توان شهرنشینان بپردازند.

چگونه می‌توان امنیت سایبری را در شهرها افزایش داد؟

کد خبر 602476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.