آینده نویدبخش اوگانسون

یک دکترای شیمی آلی گفت: اوگانسون پرتوزا است، از این جهت خواص و کاربردهای به‌خصوصی دارد؛ علاوه بر آن با توجه به آرایش الکترونی خاصی که این عنصر دارد، قطعاً در آینده مورد بحث‌ترین عنصر خواهد بود.

حمیدرضا یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اوگانسون آخرین عنصر جدول تناوبی است، اظهار کرد: به تازگی مباحثی پیرامون گسترش دادن جدول تناوبی مطرح شده و دانشمندان احتمال می‌دهند که بیش از ۱۱۸ عنصر وجود دارد، اما فعلاً آخرین عنصر جدول تناوبی اوگانسون است.

وی افزود: این عنصر با عدد اتمی ۱۱۸ آخرین جایگاه از جدول تناوبی را به خود اختصاص داده است و هنوز جامعه علمی نسبت به آن شناخت کاملی نیافته‌اند. اوگانسون آرایش الکترونی بسیار عجیبی دارد و جوان‌ترین عنصر جدول تناوبی است.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: اوگانسون در گروه عناصر گازهای نجیب قرار دارد که بیشتر عناصر این گروه از جمله هلیم، نئون، آرگون در سطح جامه شناخته شده است، اما اوگانسون در بین مردم جایگاهی ندارد.

وی اشاره کرد: متأسفانه یکی از ضعف‌های نظام آموزشی ایران، این است که نتوانسته عناصر را به دانش‌آموزان یاد دهد، به طوری که از دانش‌آموزان تا هنگام دانشگاه نیز بسیاری از عناصر از جمله اوگانسون را نمی‌شناسند.

یوسفی در رابطه با ویژگی‌های اوگانسون گفت: این عنصر ساخت دست بشر است و از آزمایشگاه‌های اروپا و آمریکا پدید آمد. پیرامون این عنصر اشتباهات بسیاری شد، زیرا شناخت آن بسیار دشوار بود و به همین دلیل کشف آن تا سال ۲۰۰۶ به طول انجامید.

وی افزود: این عنصر از سال ۱۹۹۸ مورد بحث بود، اما در سال ۲۰۰۵ الی ۲۰۰۶ کشف و نام کاشف آن نیز برای این عنصر انتخاب شد. اوگانسون طول عمر بسیار کمی دارد و واکنش‌پذیری آن نیز بسیار دشوار است، زیرا هنوز کاربردی برای این عنصر در نظر گرفته نشده است.

این دکترای شیمی آلی ادامه داد: این عنصر پرتوزا است و از این جهت خواص و کاربردهای به‌خصوصی دارد، علاوه بر آن با توجه به آرایش الکترونی خاصی که اوگانسون دارد، قطعاً در آینده مورد بحث‌ترین عنصر خواهد بود.

وی اشاره کرد: این عنصر با اکسیژن، فلوئور و هالوژن‌ها واکنش می‌دهد و می‌تواند با این روش مورد استفاده قرار بگیرد، اما اوگانسون جدیدترین عنصر محسوب می‌شود و همچنان رمز و رازهای بسیاری در خود جای داده است.

یوسفی خاطرنشان کرد: این عنصر در آینده مانند مباحث نانو و شیمی سبز که اکنون مطرح شده است، بسیار مورد بحث قرار می‌گیرد. عناصر پرتوزا به طور کلی در علوم پزشکی و تصویربرداری‌ها کاربرد دارد، اما فعلاً جامعه علمی شناخت کاملی از اوگانسون کسب نکرده است.

کد خبر 602473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.