برپایی بیمارستان صحرایی پلیس در مرز مهران/ استقرار ۹۰ تیم امدادی در پایانه‌های مرزی

معاون بهداشت و درمان فراجا با اشاره به بسیج نیروها و امکانات برای پشتیبانی هرچه قوی‌تر ماموریت اربعین امسال از برپایی بیمارستان صحرایی ۴۰ تختخوابی فراجا در مرز مهران خبر داد.

به گزارش ایمنا، سردار محمدرضا حسینی اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن ایام راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی، معاونت بهداد فراجا به فراخور مأموریت ذاتی خود، پشتیبانی بهداشتی، امدادی و درمانی از این مأموریت را بر عهده دارد.

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه اربعین معاونت بهداد فراجا، افزود: از چند ماه گذشته، طی جلسات هماهنگی با دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌های خوزستان، کرمانشاه و ایلام و بازدیدهای میدانی مدیران کل معاونت بهداد فراجا از پایانه‌های مرزی، نیازمندی‌های بهداشتی و درمانی در این پایانه‌ها شناسایی شدند. امسال نیز با توجه به مطرح بودن بیماری کرونا، تکمیل واکسیناسیون کارکنان شرکت کننده در مأموریت اربعین، تهیه اقلام بهداشتی و مراقبت فردی و بهداشت اماکن زیستی کارکنان با جدیت دنبال شد.

معاون بهداشت و درمان فراجا خاطرنشان کرد: بالغ بر ۲۰ هزار بسته بهداشتی برای توزیع بین کارکنان شرکت کننده در مأموریت اربعین پیش‌بینی شده و تمهیدات لازم برای پیشگیری از برخی بیماری‌های بومی این مناطق در نظر گرفته شده است.

حسینی با اشاره به تردد ۷۰ درصد زائران از مرز مهران، تصریح کرد: امسال، معاونت بهداد فراجا افتخار دارد که در مأموریت اربعین ۱۴۰۱ با برپایی بیمارستان صحرایی ۴۰ تختخوابی در این پایانه مرزی به کارکنان شرکت کننده در مأموریت اربعین و زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی کند.

وی با اشاره به مشارکت پر رنگ مرزبانی، یگان ویژه و سایر یگان‌های مستقر در مرز و انعقاد تفاهم‌نامه با دانشگاه علوم پزشکی ایلام، فرماندهی مرزبانی استان ایلام و بیمه‌های خدمات درمانی نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و بیمه سلامت، تاکید: بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد بیمارستان صحرایی که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی ایلام بود در مأموریت اربعین در اختیار معاونت بهداد فراجا قرار بگیرد و به طور ویژه و خاص به کارکنان خدوم فراجا و در اولویت بعدی به زائران محترم اربعین حسینی به صورت رایگان و در قالب مردم یاری خدمت‌رسانی کند.

معاون بهداد فراجا اضافه کرد: همچنین در این تفاهم‌نامه مقرر شد سیستم مدیریت اطلاعات بیمارستانی (H. I. S) بیمارستان امام حسین (ع) شهرستان مهران به بیمارستان صحرایی فراجا متصل شود و مسئول فنی بیمارستان شهر مهران هم زمان مسئولیت فنی بیمارستان صحرایی فراجا را نیز بر عهده داشته باشد.

حسینی ادامه داد: طی رایزنی‌هایی که با استانداری ایلام و فرمانداری شهرستان مهران صورت گرفت با راه اندازی پست برق ۲۰۰ مگابایتی در محل برپایی بیمارستان صحرایی فراجا، انتظار می‌رود طی چند روز آینده شاهد شروع به کار این بیمارستان باشیم. بیمارستان صحرایی ۴۰ تختخوابی فراجا دارای مساحت تقریبی سه هزار و ۵۰۰ متر مربع و مجهز به امکانات تشخیصی و درمانی تخصصی سیار است.

وی اضافه کرد: این بیمارستان مشتمل بر اورژانس، اتاق عمل دو تخته، اتاق استریل، آزمایشگاه، رادیولوژی و بخش‌های بستری به صورت شبانه روزی آماده خدمت‌رسانی به زائران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.

معاون بهداد فراجا خاطرنشان کرد: به منظور اعزام بیماران بدحال و نیازمند به درمان‌های تکمیلی به بیمارستان‌های ایلام یا شهرستان مهران، آمبولانس‌هایی پیش بینی شده است که در محل برپایی بیمارستان صحرایی مستقر می‌شوند ضمن اینکه یک دستگاه سامانه سیار درمانگاهی (اتوبوس آمبولانس) نیز برای استقرار در پایانه مرزی مهران پیش بینی شده است.

حسینی گفت: بر اساس اعلام سایت پلیس، معاون بهداد فراجا با اشاره به احتمال افتتاح قریب الوقوع بیمارستان صحرایی فراجا در تاریخ ۱۰ شهریور ماه از خدمت‌رسانی این بیمارستان تا ۳۱ شهریور ماه و پایان مأموریت اربعین خبر داد.

وی در خصوص ظرفیت‌های پشتیبانی امدادی از مأموریت اربعین در پایانه‌های مرزی استان‌های کرمانشاه و خوزستان، اظهار کرد: در این پایانه‌های مرزی نیز امکانات بهداشتی و درمانی لازم از جمله اختصاص سامانه سیار درمانگاهی پیش بینی شده است و در مجموع ۹۰ تیم سیار بهداشتی، امدادی و درمانی از مأموریت اربعین ۱۴۰۱ در پایانه‌های مرزی کشور پشتیبانی می‌کنند.

معاون بهداد فراجا با اشاره به فعالیت سامانه‌های دوراپزشکی (تله مدیسین) در ۱۶ استان مرزی کشور و ارتباط این سامانه‌ها به بیمارستان‌های فراجا تصریح کرد: خوشبختانه امسال نیز با آمادگی کامل به استقبال از مأموریت اربعین می‌رویم و امیدواریم با لطف و عنایت خداوند خدمات ارزشمند و درخوری را به کارکنان خدوم و جهادی فراجا و زائران امام حسین (ع) ارائه کنیم.

حسینی تاکید کرد: توصیه می‌شود زائران محترم اربعین حسینی در طول مسیر پیاده‌روی موارد بهداشتی و درمانی را رعایت کنند، در مواجهه با گرد و غبار، ترجیحاً از ماسک‌های فیلتردار استفاده کنند و در صورت داشتن بیماری حتماً داروهای تجویز شده توسط پزشک خود را به همراه داشته باشند.

منبع: ایلنا

کد خبر 602431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.