۱۶ هزار هکتار از باغات اصفهان تحت‌تاثیر کم‌آبی/شاهد خزان فضای سبز هستیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بسیاری از درختان کهن نوار سبز حاشیه زاینده‌رود و ۱۶هزار هکتار از باغات استان اصفهان، به‌دلیل خشکسالی و کمبود منابع آبی تحت‌تأثیر تنش آبی و خشکی قرار گرفته‌اند.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره آثار خشکی زاینده‌رود بر باغات و فضای سبز استان، اظهار کرد: بسیاری از درختان کهن ۷۰ تا ۸۰ سال در حاشیه زاینده‌رود که ریشه آن‌ها در خاک اطراف رودخانه بوده است، اکنون در نبودِ جریان آب بر بستر رودخانه با تنش‌های آبی مواجه هستند و اکثر کشاورزان هم موفق به برداشت محصول باغات خود نشده‌اند و آب‌رسانی تنها با تانکر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود آب‌رسانی با تانکر، اما با نبود آب کافی و کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی بسیاری از درختان ریشه‌دار اصفهان دچار تنش خشکی می‌شوند؛ به‌طوری‌که در تابستان امسال غیر از خشکسالی باغات شاهد خزان فضای سبز هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه ۱۶ هزار هکتار از باغات استان اصفهان تحت‌تأثیر تنش‌های آبی و خشکی هستند، افزود: کم‌بارشی، کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی، خشکی قنوات و چاه‌ها و افت سطح آب‌های زیرزمینی منجر به این پدیده شده است.

۳۲ درصد مساحت استان اصفهان؛ کویری و بیابانی / ۱.۵ میلیون هکتار تحت فرسایش بادی

وی در رابطه با اینکه ۳۲ درصد مساحت استان به علت اقلیم خشک و نیمه‌خشک و شرایط کم بارش، جزو مناطق کویری و بیابانی است، اظهار کرد: کانون‌های فرسایش بادی پدیده خیزش گردوغبار در مناطق کویری کاشان، آران وبیدگل، نطنز، نائین، اردستان، میمه، خوروبیابانک و شرق استان فعالیت ریزگردها را تشدید می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در استان شاهد آب و هوای بیابانی هستیم که مناطق خوروبیابانک، انارک و شمال اردستان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: در قسمت‌هایی از استان، آب و هوای نیمه‌بیابانی داریم که شهرستان اصفهان و مناطق مرکزی را تحت پوشش قرار می‌دهد و از ویژگی‌های آن خشکی هوا و کمی باران است.

وی موقعیت بیابان‌زایی را یکی از مخاطرات زیست‌محیطی در استان دانست و افزود: طبق مطالعات انجام شده از ۲.۵ میلیون هکتار عرصه‌های بیابانی استان ۱.۵ میلیون هکتار آن تحت فرسایش بادی هستند که طی همکاری سازمان منابع طبیعی، برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه اجرایی شده است.

۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان

شیشه‌فروش، با اشاره به اینکه تندبادها باعث پراکنده شدن گردوخاک در استان شدند، تصریح کرد: ۱۴ کانون بحران فرسایش بادی در استان اصفهان شناسایی شدند و طی سال‌های گذشته تاکنون با هدف تثبیت بیابان‌زدایی، پیشگیری از تشدید گردوخاک و کنترل شن‌های روان ۱۰ هزار هکتار نهال‌کاری، ۴۵ کیلومتر بادشکن غیرزنده و ۲۰۰ کیلومتر بادشکن زنده مانند درخت‌های زیتون، اکالیپتوس و توت برای حفاظت جاده‌ها و تأسیسات شهری در برابر گردوغبار و طوفان‌های شنی و ۳۰ هزار و ۸۰۰ هکتار مالچ‌پاشی در مناطق بیابانی استان صورت گرفته است.

وی در رابطه با اینکه منشأ گردوغبارها سه عامل داخلی، بیرون استانی و خارج از کشور دارد، گفت: در داخل استان به غیر از ۱۴ کانون گردوغبار که شناسایی شدند بسیاری از اراضی کشاورزی به علت کم‌بارشی و نبود تأمین آب و کشت به کانون‌های ریزگرد تبدیل شدند که با وزش باد سبب تشدید گردوخاک در استان می‌شوند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، درباره بارگذاری‌ها و برداشت‌های بی‌رویه از حوزه زاینده‌رود، اظهار کرد: بخشی از برداشت مرتبط با دیگر استان‌ها است که وزارت نیرو برای رسیدگی و پیگیری این بارگذاری‌ها و برداشت‌ها فردی را به عنوان مسئول حوزه آبریز زاینده‌رود تعیین کرده است که اکنون با خشکسالی‌ها و کم‌آبی در استان اصفهان خواستاریم نسبت به بهره‌برداری‌ها در تمام استان‌ها، به صورت ویژه اقدامات اساسی و مهم برای احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی اجرایی شود.

کد خبر 602424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.