با احیای وزارت بازرگانی سابق مخالفم/ طرح ناقص تفکیک وزارت صمت

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اختلاف نظر بین مجلس و دولت برای تفکیک وزارت صمت گفت: بر اساس مطالب منتشر شده درباره طرح انتزاع دولت، وزارت بازرگانی سابق تشکیل نخواهد شد بلکه بازرگانی داخلی از وزارت صمت جدا شده و بازرگانی خارجی همچنان در آن باقی می‌ماند.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص طرح پیشنهادی دولت برای تفکیک وزارت صمت اظهار کرد: اختلاف نظر بین مجلس و دولت در خصوص این موضوع این است که دولت معتقد است با اجرای طرح انتزاع وزارت بازرگانی از صمت اصل وزارتخانه سر جای خود باقی می‌ماند اما قسمتی جدا و برای آن وزیر معرفی می‌شود.

وی با اشاره به ایرادات طرح دولت برای جداسازی این وزارتخانه افزود: بر اساس طرح دولت، اصل وزارتخانه صمت همچنان از سوی وزیر کنونی اداره خواهد شد و نیاز به معرفی دوباره وزیر وجود ندارد اما نظر رئیس و نمایندگان مجلس این است که در این طرح دو هویت جدید به نام‌های وزارت صنعت و بازرگانی تشکیل شود و برای هر یک از آنها باید وزرای جدیدی معرفی شوند.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی طرح پیشنهادی دولت برای تفکیک وزارت صمت را ناقص ارزیابی کرد و گفت: درباره جزئیات طرح دولت مطالب زیادی در دسترس نیست اما بر اساس مطالب منتشر شده قرار نیست وزارت بازرگانی سابق تشکیل شود بلکه بازرگانی داخلی از وزارت صمت جدا می‌شود و بازرگانی خارجی همچنان در آن باقی می‌ماند.

وی تشکیل یک وزارتخانه برای تنظیم بازار داخلی را بدون توجیه دانست و یادآور شد: طرح دولت برای تفکیک این وزارتخانه با ابهامات و ایرادات فراوانی روبه‌رو است اما موافق بازگشت به عقب و احیای وزارت بازرگانی به شکل و شمایل گذشته نیستیم زیرا از نظر تنظیم سیاست‌گذاری بین بخش‌های صنعت، تولید و تجاری باید همخوانی و هماهنگی وجود داشته باشد و اساس تشکیل وزارتخانه نیز همین موضوع بوده است.

طغیانی جدا کردن بازرگانی داخلی و خارجی را به معنای بازگشت به حال سابق وزارت صمت دانست و گفت: پیش از ادغام وزارت بازرگانی و صنعت، سیاست‌گذاری برای تولید داخل با حوزه تجاری و تعیین تعرفه‌ها هماهنگ نبود بنابراین با احیای وزارت بازرگانی به سبک سابق مخالف هستم.

وی با تاکید بر مخالفت نمایندگان با دو طرح احیای وزارت بازرگانی یا جدا شدن بازرگانی داخلی از وزارت صمت افزود: بازرگانی داخلی در حد تشکیل یک وزارتخانه نیست اما در صورتی که دولت اقدامی برای تفکیک انجام ندهد، ممکن است نمایندگانی که دنبال استیضاح بودند، درخواست خود را دوباره به جریان بیندازند.

کد خبر 602310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.