ریاست قوه‌قضائیه پیگیر مطالبات شهروندان باشد

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: از ریاست قوه قضائیه مجدانه درخواست می‌کنم که با جدیت پیگیر مطالبات بحق شهروندان و نمایندگان شهر و بازوی پرقدرت اجرای عدالت در مقابل خلافکاران و تضییع‌کنندگان حقوق عامه از هر صنف و دسته‌ای باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی پیرهادی امروز _یکشنبه سیزدهم شهریورماه_ در هشتادونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه تذکری درباره قطع درختان، اظهار کرد: به عنوان نماینده شهروندان تهران از وزیر ورزش و جوانان سوال دارم که هدف غایی از فعالیت این وزارتخانه به جز سلامتی و ارتقای کیفیت زندگی افراد چیست؟ آیا این هدف با اقدام‌هایی که به تازگی در یکی از مجموعه‌های در اختیار شما رخ داده است، منافاتی ندارد؟

وی ادامه داد: خشک شدن و قطع درختان فارغ از اینکه به عمد رخ داده یا در اثر سهل‌انگاری در نگهداشت آنها انجام شده باشد، نتیجه‌ای جز تخریب محیط زیست، کاهش کیفیت هوا و ایجاد مخاطرات سلامتی برای شهروندان را به همراه ندارد. عذر بدتر از گناه نیز تلاش در جهت انحراف افکار عمومی و رفع اتهام از قصور یاد شده است، به نحوی که روابط عمومی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور درباره قطع درختان مجموعه انقلاب مدعی شد؛ قطع درختان مجموعه ورزشی انقلاب به هیچ وجه صحت نداشته است و تنها تعدادی از درختان با رعایت نکات کارشناسی سرزنی شده‌اند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: نکته قابل تأمل این است که آیا این ارگان مسئول، با سامانه‌های شهرداری آشنایی دارد؟ و آیا مطلع نیست که تمام اطلاعات مرتبط با درختان به صورت مستند ثبت و ضبط می‌شود؟ از سوی دیگر این روزها به مدد شبکه‌های اجتماعی و حساسیت شهروندان در حفظ و نگهداری از فضای سبز این قبیل اقدامات قابل پنهان کاری نیست.

وی افزود: خشک شدن و قطع درختان با مسامحه و سوءاستفاده برخی افراد به یک رویه تبدیل شده است، اما از ادامه این معضل پیشگیری خواهیم کرد و از این به بعد به نحوی عمل خواهد شد که هزینه‌های این کار به عوائد احتمالی آن برای افراد خاطی صرفه نداشته باشد.

پیرهادی خاطرنشان کرد: در خصوص این مجموعه با توجه به بازدید بیست‌ونهم آبان‌ماه سال ۹۵ کارشناسان سازمان بوستان‌ها و فضای سبز ۱۷ اصله درخت از ضلع جنوب زمین تنیس بانوان بدون مجوز انتقال و به صورت غیرکارشناسی، جابه‌جا شده‌اند و تعدادی خشک و تعدادی آسیب دیده‌اند، همچنین طی بازدید و پلاک‌کوبی درختان در تاریخ سی‌ام دی‌ماه ۹۸ تعداد ۱۹ هزار و ۳۳۷ اصله درخت سبز و ۱۳۰ اصله درخت خشک و ۲۶ اصله درخت سقوطی و ۱۲ اصله درخت کسر شده و سه اصله درخت نیز دوباره قطع شده است.

قطع درختان در هر محل با هر مساحت بدون کسب اجازه و طبق مقررات ممنوع است

وی افزود: در بازدید بعدی کارشناسان سازمان بوستان‌ها از کمیته ملی المپیک در تاریخ آبان ۹۹، تعداد سه اصل درخت خشک و ۴۰ اصله درخت دیگر نیز کسر شده است و در نهایت طی بررسی به عمل آمده از سوی کارشناسان رسمی دادگستری در طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹، تعداد ۲۵۳ اصله درخت در اثر رسیدگی نکردن و کمبود آب، خشک و کسر شده است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران گفت: لازم به است بدانیم خشک شدن درختان به هر دلیلی که باشد مطابق با ماده ۸ آئین‌نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، قطع، جابه‌جایی و سربرداری درختان مستلزم دریافت مجوز از کمیسیون ماده ۷ بوده است و شهرداری و شهروندان تحت هیچ شرایطی قبل از دریافت مجوز لازم، مجاز به قطع درخت، سربرداری و جابه‌جایی آن نخواهند بود، در بررسی اولیه پرونده مورد نظر بدون توجه به محتویات پرونده و ادله مطرح شده علی‌رغم تمام این موارد که فرضیه مشخص تخریب باغ را دارد، با وجود از بین رفتن تعداد زیادی از درختان، تنها به استناد نظریه کارشناس که حکایت از غیرعمدی بودن داشته است و حکم برائت متهم را صادر کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به تبصره ۱ ماده ۴ قانون حفظ و گسترش فضای سبز، قطع درختان در هر محل با هر مساحت بدون کسب اجازه و طبق مقررات این قانون ممنوع است، طبق تبصره چهارم ماده واحده مصوبه دریافت عوارض حفظ و گسترش فضای سبز محکومیت مرتکبان قطع، از بین بردن درخت با مجازات قانونی و پرداخت خسارت، مانع از دریافت عوارض مقرر در این مصوبه نیست.

پیرهادی گفت: از ریاست قوه قضائیه مجدانه درخواست می‌کنم که با جدیت پیگیر مطالبات بحق شهروندان و نمایندگان شهر و بازوی پرقدرت اجرای عدالت در مقابل خلافکاران و تضییع‌کنندگان حقوق عامه از هر صنف و دسته‌ای باشد.

کد خبر 602219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.