ضرورت پیگیری چالش‌های پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران/ کارخانه ریسباف تعیین تکلیف شود

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: براساس تفاهم‌نامه میان شهرداری اصفهان و بنیاد تعاون فراجا یک هزار خانواده نیروی انتظامی صاحب مسکن می‌شوند که قدم بزرگی در تأمین معیشت کارکنان این حوزه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد نورصالحی صبح امروز _یکشنبه سیزدهم شهریورماه_ در نطق پیش از دستور پنجاه‌وچهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان پس از تسلیت شهادت امام حسن مجتبی (ع)، اظهار کرد: حدود ۱۰ سال قبل توافقی بین شهرداری اصفهان و بنیاد تعاون ناجا برای تأمین مسکن کارکنان نیروی انتظامی انجام شد، اما علاوه‌بر اینکه روند اجرای این توافق طولانی شد با مشکلاتی از قبیل ایجاد اختلافات در کاربری و تراکم و افزایش هزینه‌ها روبه‌رو بود، در این راستا به‌تازگی جلساتی با مسئولان حوزه مورد نظر در تهران و اصفهان برگزار و مسائل بررسی و روشن شد.

وی ادامه داد: در جلساتی با حضور آقایان نادرالاصلی و حاج‌رسولی‌ها و مسئولان بنیاد تعاون فراجا توافق، نهایی و منجر به تفاهم‌نامه‌ای شد که امروز در جلسه علنی به امضا می‌رسد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه یک هزار خانواده نیروی انتظامی صاحب مسکن می‌شوند که قدم بزرگی در تأمین معیشت کارکنان این حوزه است، البته تحقق این مهم همت مسئولان امر را می‌طلبد که امیدواریم این همت تا به سرانجام رسیدن کامل طرح ادامه یابد.

جواب اتلاف هزینه‌ها در پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران را چه کسی خواهد داد؟

وی با اشاره به فقدان آیت‌الله ناصری و تسلیت درگذشت این عالم ربانی، گفت: حضور پرشور مردم در تشییع پیکر این عالم ربانی نشان داد که آنها همیشه قدردان علمای با اخلاص هستند و امیدوارم شفاعت وی نصیب مردم اصفهان شود.

نورصالحی با اشاره به سالروز رحلت سلمان فارسی، خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم (ص) در مورد سلمان فارسی فرمودند او از اهل بیت ما است؛ انتصاب وی به منطقه جی اصفهان را باید قدر بدانیم و یاد و خاطره وی را در شهر خود زنده نگه داریم.

وی تصریح کرد: در کشور خود تلاش و کوشش دولت‌ها را شاهد بوده و هستیم که جای تشکر دارد، اما جای تأسف دارد که پروژه بزرگی به نام قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان از ۲۶ سال پیش کلید خورده و از ۱۲ سال پیش در بودجه ملی پیرامون آن عدد گذاشته شده است و فرایندهای مختلف را طی کرده، اما تاکنون به سرانجام نرسیده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: شرکتی که متولی انتقال دانش فنی است، عین این پروژه را در اندونزی طی چهار سال انجام داده است؛ در چین نیز ۲۰ هزار کیلومتر همین سامانه را اجرا کرده و حالا سوال است که چرا ۱۲ سال باید بگذرد و کاری انجام ندهد.

اراده‌هایی مافوق اداره رئیس جمهور مانع کار هستند!

وی اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته تاکنون این پرونده در بانک مرکزی دست به دست می‌شود که آیا این طرح توجیه اقتصادی دارد یا خیر؟، در حالی که بخش‌های زیادی از پروژه آماده ریل‌گذاری است؛ پروژه در بودجه ردیف اعتباری دارد، اما برخی اراده‌ها بر اراده رئیس‌جمهور نیز قالب می‌شود، نمی‌دانیم چه اراده‌ای است که مافوق اراده‌های مجلس و دولت است و جواب این اتلاف هزینه و گران تمام شدن و بهره‌برداری نکردن از طرح، آمار بالای تصادفات این محور را چه کسی خواهد داد؟ مصونیت فوق‌العاده‌ای برای افرادی که سنگ‌اندازی می‌کنند و مانع می‌شوند، وجود دارد.

نورصالحی گفت: تمام این موارد در حالی است که ۲۰ کیلومتر منتهی به اصفهان نیز هنوز به دنبال مخالفت‌هایی که می‌شود، تعیین تکلیف نشده است و ضمان شرعی برای افرادی که در این مسیر سنگ‌اندازی می‌کنند، وجود دارد.

وی ادامه داد: بیش از ۱۰ سال است کارخانه ریسباف به اسم موزه تملک و یک‌سوم این کارخانه تاریخی تخریب شده است، اما هنوز بین بانک ملی و وزارت راه اختلاف وجود دارد؛ به‌تازگی نیز شنیده‌ایم که به دنبال بهره‌برداری تجاری هستند؛ در این راستا از مسئولان استانی و ملی می‌خواهیم که وارد شوند و موضوع را حل و فصل کنند.

کد خبر 602174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.