برگزاری دومین دوره مسابقات شمشیربازی بین‌المللی در اصفهان

مسابقات شمشیربازی جهانی جام روزبه سرهنگ‌پور، با قهرمانی علی پاکدامن و نایب‌قهرمانی محمد رهبری به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسابقات بین‌المللی شمشیربازی اصفهان (جام سرهنگ‌پور) در رشته سابر، روز گذشته در آکادمی روزبه سرهنگ‌پور با ۵۴ شرکت کننده از شش کشور ایران، ترکیه، آذربایجان، عراق، پاکستان و گرجستان برگزار شد. در پایان این رقابت‌ها، علی پاکدامن از ایران با شکست «یلدریم» بازیکن ترکیه راهی فینال شد و محمد رهبری با شکست هم‌وطن خود «زاهدی» به فینال مسابقات راه پیدا کرد. در فینال مسابقات، علی پاکدامن با پیروزی ۱۵ بر ۱۰ مقابل محمد رهبری در جایگاه نخست قرار گرفت و رهبری دوم شد.

اصفهان مهد حضور قهرمانان ورزشی در رشته‌های مختلف باشد

حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان درخصوص برگزاری مسابقات بین‌المللی شمشیربازی اظهار کرد: توفیق پیدا کردم در اختتامیه مسابقات شمشیربازی که با حضور کشورهای مختلف در پایتخت تمدن و فرهنگ ایران یعنی اصفهان برگزار شد، شرکت کنم. برگزاری چنین رقابت‌هایی نشان دهنده پویایی اصفهان در رشته‌های مختلف است. البته تأکیدات مختلفی در موضوع شمشیربازی داشتیم که یکی از مصادیق هم‌افزایی میان‌دستگاهی رقم خورد.

وی ادامه داد: گزارشی از روند برگزاری مسابقات شنیده شد که به نظر می‌رسید از برگزاری آن رضایت داشتند، امیدواریم در آینده هم شاهد چنین رویدادهایی در اصفهان باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ورود شهرداری بیشتر به ورزش همگانی است اما همین نوع ورزش، علاوه بر اینکه به سلامتی شهروندان کمک می‌کند، منجر به قهرمانی هم می‌شود؛ امیدواریم اصفهان مهد حضور قهرمانان ورزشی در رشته‌های مختلف باشد، هرچند در سالیان گذشته این موضوع بوده است.

برگزاری نخستین دوره مسابقات شمشیر بازی بین المللی در اصفهان

استان‌های اصفهان، اردبیل، یزد و آذربایجان قطب‌های شمشیر بازی ایران هستند

فضل‌الله باقرزاده، سرپرست فدراسیون شمشیربازی در رابطه با برگزاری مسابقات بین‌المللی در اصفهان، اظهار کرد: برای آنکه بتوانیم این مسابقات را در تقویم جهانی وارد کنیم و رسمی شود، تلاش زیادی صورت گرفت. جام سرهنگ‌پور در رنکینگ جهانی امتیاز دارد و به همین دلیل شمشیربازانی از ترکیه، آذربایجان، عراق، پاکستان و گرجستان در این مسابقات حضور داشتند. سرهنگ‌پور به یاد فرزند خود بهترین سالن شمشیربازی کشور را ساخت که در غرب آسیا یکی از سالن‌های فوق‌العاده این رشته ورزشی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: درحال‌حاضر شمشیربازی در دنیا جایگاه خاصی پیدا کرده است، علی پاکدامن ورزشکار کشورمان جزو ۱۶ شمشیر باز برتر دنیا قرار دارد و تیم ملی شمشیربازی هم جز هشت تیم برتر دنیا است؛ این یعنی همه کشورها شمشیربازی ما را می‌شناسند و در این رشته روی ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

سرپرست فدراسیون شمشیربازی با بیان اینکه در دو المپیک شانس کسب مدال به دست آوردیم، تصریح کرد: طی چهار روز گذشته مسابقات انتخابی زیر ۲۳ سال آسیا را برگزار کردیم که ۱۵۰ شمشیرباز دختر از سراسر کشور در سه اسلحه وارد رقابت‌ها شدند و برای اولین‌بار شمشیربازانی از قم، هرمزگان و کردستان حضور داشتند که نشان می‌دهد این رشته جایگاه خود را پیدا کرده است.

وی افزود: زمانی که رئیس فدراسیون شدم این رشته جایگاهی نداشت و هیچ‌کس با آن آشنا نبود، اما درحال‌حاضر استان‌های اصفهان، اردبیل، یزد و آذربایجان قطب‌های شمشیربازی ایران هستند. مسابقات بین‌المللی شمشیربازی اصفهان باعث می‌شود، نام اصفهان در رنکینگ جهانی وارد شود و امتیاز داشته باشند.

باقرزاده در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر اینکه چرا میزبانی این رقابت‌ها به اصفهان داده شد، گفت: سرهنگ‌پور سالن را به نام فرزندش، نام‌گذاری کرده و آن را در اصفهان ساخته است که مسابقات را به نام این شهر گرفتیم و هیچ جای دیگر نمی‌توانستیم برگزار کنیم. دومین دوره مسابقات جام روزبه سرهنگ‌پور را پشت سر گذاشتیم و برای سال‌های آینده کشورهای زیادی شرکت خواهند کرد.

۴۹ ورزشکار با یکدیگر رقابت کردند

عباسعلی فاریابی، رئیس کمیته فنی کنفدراسیون شمشیربازی آسیا در رابطه با مسابقات بین‌المللی شمشیربازی اصفهان، اظهار کرد: مسئول برگزاری این رقابت‌ها را برعهده داشتم که ۵۴ ورزشکار از شش کشور شرکت کردند، اما شمشیربازان پاکستان به دلیل سیل اخیر در کشور خود نتوانستند حضور پیدا کنند و در نهایت ۴۹ ورزشکار با یکدیگر رقابت کردند.

وی ادامه داد: این مسابقات به بهترین شکل در سالن سرهنگ‌پور انجام شد که ساخت چنین سالنی در ایران سابقه ندارد و با سالن‌های اروپایی رقابت می‌کند. مجموعه سرهنگ‌پور برای برگزاری مسابقات بین‌المللی مناسب است و اکثر مسابقات در سالن‌های چندمنظوره برگزار می‌شود، اما سالن سرهنگ‌پور سالن تخصصی شمشیربازی است.

رئیس کمیته فنی کنفدراسیون شمشیربازی آسیا با بیان اینکه سطح سابر ایران بالا است، تصریح کرد: برای مسابقات بین‌المللی شمشیربازی اصفهان نفرات مطرح شرکت کردند، ایران در رشته سابر شمشیربازی سطح بالایی دارد و از تیم‌های المپیکی است. کشورهای متعددی بودند که در این رقابت شرکت کنند، اما کرونا مانع آن شد.

برگزاری نخستین دوره مسابقات شمشیر بازی بین المللی در اصفهان

امیدوارم هرسال شاهد برگزاری این مسابقات باشیم

نیما زاهدی، بازیکن استان تهران و عضو تیم ملی شمشیربازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: مسابقات سطح بالایی داشت و از کشورهای گرجستان، عراق و پاکستان در رقابت‌ها حضور داشتند. بازیکنان ایران نیز سطح بالایی دارند چراکه سطح رشته شمشیربازی در ایران رشد چشمگیری داشته است. امیدوارم هرسال شاهد برگزاری این مسابقات باشیم و بازیکنان بیشتری از کشورهای خارجی در مسابقات حضور داشته باشند.

وی با اشاره به میزبانی اصفهان در این رقابت‌ها افزود: میزبانی خیلی خوب بود؛ مثل همیشه همه چیز مثل سالن برگزاری مسابقات در بالاترین کیفیت قرار داشت.

عضو تیم ملی شمشیربازی با اشاره به اینکه تیم کشورمان در رده هفتم دنیا قرار دارد و در مقایسه با دیگر کشور جایگاه خوبی داریم، تصریح کرد: البته در آینده‌نزدیک بازهم شاهد پیشرفت این رشته در جهان هستیم. فدراسیون رسیدگی خوبی دارد البته بازهم انتظار داریم مسابقات بیشتری برگزار شده و به این رشته توجه خوبی شود و البته رسانه‌ها از جمله رسانه ملی درخصوص پخش زنده این مسابقات توجهاتی داشته باشد.

نتیجه مسابقات کشورهای اسلامی را به نوعی جبران کردم

علی پاکدامن، قهرمان رقابت‌های بین‌المللی سابر انفرادی مردان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به لطف خدا و کمک مربیان توانستم مدال طلای مسابقات را به دست آورم. خوشحالم که توانستم در نیمه نهایی رقابت‌ها شمشیر باز کشور ترکیه را شکست دهم و به فینال برسم. این ورزشکار در مسابقات کشورهای اسلامی و در فینال توانست برابر من پیروز شود و حالا انگیزه‌های زیادی داشتم که بتوانم آن نتیجه را جبران کنم.

وی ادامه داد: مسابقات خوبی را شاهد بودیم. امیدوارم شاهد برگزاری رقابت‌های بیشتری در زمان کمتر باشیم. درواقع سطح شمشیربازی کشورمان وابستگی زیادی به برگزاری مسابقات مختلف دارد و قرار گرفتن در شرایط مسابقه کمک خوبی به ورزشکاران شمشیربازی می‌کند.

عضو تیم ملی شمشیربازی با اشاره به امکانات خوب اصفهان در شمشیربازی تصریح کرد: سالنی که میزبان مسابقات نمونه آن در تهران و دیگر شهرها نیست و باید به اصفهان به دلیل این امکانات خوب تبریک بگویم چرا که درخور نام و شهر اصفهان امکانات بسیار خوبی برای ما وجود داشت.

کد خبر 602167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.