نگاه هنری به چاپ کتاب از بین رفته است

مدیر موزه «پبده» گفت: در کتابت و تولید کتاب خطی و سنگی در گذشته تمام موارد هنری لحاظ می‌شد، اما متاسفانه نگاه هنری به چاپ کتاب در دوره کنونی از بین رفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موزه «خانه صفوی» امروز_شنبه دوازدهم شهریورماه_ به مناسبت روز ملی صنعت چاپ و در راستای معرفی موزه «پبده» از گزیده کتاب‌های دوره صفوی، ایلخانی و قاجار رونمایی کرد.

داریوش پبدنی، مدیر موزه پبده در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به اینکه کتاب‌های خطی و اهمیت آن برای مردم کشورمان ناشناخته است، با همکاری خانه صفوی اقدام به برپایی این نمایشگاه یک روزه کردیم تا مردم بیشتری کتاب‌های خطی گذشته را مشاهده کنند و نسبت به شرایط سخت چاپ کتاب سنگی و کتابت کتاب‌های خطی آشنا شوند.

وی افزود: در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب خطی، سنگی از دوره صفوی، ایلخانی و قاجار برای بازدید عموم به نمایشگاه گذاشته است، و نکته جالب این است که بازدیدکنندگان در لحظه ورود، به کتاب‌ها سطحی نگاه کرده و یا حتی با خود می‌گویند «خوب که چه؟»، اما وقتی درباره شیوه چاپ آن کتاب، نوع خط دست‌نویس شده کتاب، تذهیب کاری، جنس کاغذ و جلد توضیح داده می‌شود، با دقت بیشتری کتاب‌ها را مورد بررسی قرار داده و تمایل بیشتری برای کسب اطلاعات در مورد کتاب‌ها، شیوه نگارش، نوع چاپ و غیره پیدا می‌کنند.

نگاه هنری به چاپ کتاب از بین رفته است

پایین بودن اطلاع عموم جامعه از کتاب‌های خطی

مدیر موزه پبده تصریح کرد: متأسفانه اطلاع مردم از کتاب‌های خطی بسیار پایین است و حتی در بین متولیان فرهنگی و هنری این بی‌اطلاعی به میزان قابل توجهی مشاهده می‌شود، در اثر همین بی‌اطلاعی و شاید کم‌اهمیتی متولیان امر در طی دهه اخیر بسیاری از کتب خطی و سنگی به همراه سایر کتب دیگر را خمیر کرده‌اند، کتاب‌هایی که هر کدام‌شان بخشی از هویت فرهنگی، دینی و هنری کشورمان بوده‌اند.

وی اضافه کرد: امروزه کتب و نسخ خطی به عنوان بخشی از میراث ملموس کشور شناخته می‌شوند، اما در کشور ما بسیاری از کتب‌ها در زیرزمین و یا جای دیگر در حال خاک خوردن و فرسایش است، به همین جهت نیاز است، متولیان فرهنگی کشور همچون وزارت میراث فرهنگی، وزارت ارشاد و غیره برنامه جامعی نسبت به حفظ و نگهداری این کتب داشته باشند.

رعایت تمام موارد هنری در کتاب‌های خطی

پبدنی با تشریح ویژگی کتب خطی و سنگی در سه دوره صفوی، ایلخانی و قاجار گفت: در دوره ایلخانی شاهد هستیم، کتب خطی به وسیله جوهرهایی کتابت می‌شد که شرایط تولید آن سخت و بسیار دشوار بود، در دوره صفویه شاهد اوج شکوفایی هنر در کتب بودیم در واقع کتاب و تذهیب کاری یک کتاب به مصداق واقعی یک اثر هنری بود و دوره قاجار که صنعت چاپ به ایران آمد، شاهد ظهور کتب سنگی بودیم.

وی گفت: در کتابت و تولید کتاب خطی و سنگی در گذشته تمام آیتم‌ها و موارد هنری لحاظ می‌شد، اما متأسفانه نگاه هنری به چاپ کتاب در دوره کنونی از بین رفته است، در صورتی‌که وقتی یک کتاب در گذشته کتابت می‌شد، علاوه بر محتوای غنی، شاهد خلق یک اثر هنری از مصداق زیبا شناسی در آن کتاب بودیم.

نگاه هنری به چاپ کتاب از بین رفته است

فعالیت شاخص موزه پبده

مدیر موزه پبده با اشاره به فعالیتش در این موزه، تصریح کرد: بیش از سه هزار نسخه ثبت شده در موزه پبده وجود دارد که قدیمی‌ترین آن مربوط به حدود ۷۰۰ سال پیش می‌شود. تعداد زیادی قرآن‌های خطی و طلاکوب همچنین قرآن‌هایی با خط مرحوم احمد نیریزی، کتاب روضه شیخ کلینی، کتاب سوال و جواب شیخ مرتضی انصاری، کتاب اسفار اربعه ملاصدرا، کتاب‌های نجومی از دوره ایلخانی، شاهنامه به پنج زبان دنیا، طومار تقسیم آب و حق‌آبه محله دستگرد و جرقویه اصفهان و اسناد ارزشمند دیگری در موزه است.

وی با بیان اینکه موزه پبده در شهرستان فولادشهر مستقر است، ادامه داد: موزه پبده در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ به عنوان برترین موزه کشور از طرف شورای بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) انتخاب شد. همچنین در سال ۱۳۹۷ به عنوان موزه‌دار برتر کشور از جانب سازمان میراث فرهنگی شناخته شدم. موزه پبده موزه‌های دیگر شهرها را نیز تغذیه می‌کند، در حال حاضر چند نسخه از کتب این موزه در اختیار موزه تزئینی اصفهان قرار گرفته است.

کد خبر 602108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.