هزینه ۸۰ میلیاردی شهرداری مبارکه برای مرمت ارگ تاریخی نهچیر 

معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری مبارکه گفت: تاکنون ۸۰ میلیارد ریال توسط شهرداری مبارکه و با نظارت اداره میراث فرهنگی برای مرمت ارگ تاریخی نهچیر هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی رحیمی در بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از ارگ تاریخی نهچیر، اظهار کرد: مرمت فاز اول این مجموعه جهت تبدیل به اقامتگاه سنتی از سال ۱۳۹۳ توسط شهرداری مبارکه آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: این قلعه تحت مالکیت شهرداری مبارکه و معماری آن شامل مجموعه‌های متنوع و دیدنی از قبیل: هفت خانه و حیاط که دو مورد آن به صورت خان نشین– قسمت‌های اداری – بازداشتگاه – اسطبل – دالان‌های تودرتو – انبار- هشتی ها – بادگیر- ۴ عدد برج کبوترو ۳ عدد برج نگهبانی – تزئینات داخلی و قسمت‌های گوناگون دیگر است که به طور کلی در سبک و نوع معماری خود به عنوان یکی از بی‌نظیرترین قلعه‌های تاریخی در استان اصفهان محسوب می‌شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری مبارکه اضافه کرد: ارگ تاریخی نهچیر با وسعت ۲۰ هزار متر مربع، یکی از بزرگترین بناهای خشتی استان اصفهان است و از لحاظ سبک معماری به صورت قرینه و قدمتی مربوط به دوران صفویه تا اوایل قاجار دارد.

رحیمی گفت: این اثر تاریخی به شماره ۱۸۹۵ مورخ ۱۱/‏۰۵/‏۱۳۷۶‬ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

به گزارش ایمنا، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان به همراه معاون توسعه مدیریت و منابع شهرداری مبارکه و رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان از ارگ تاریخی نهچیر بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات این مجموعه قرار گرفت.

بیش از ۳۰۰ اثر تاریخی در شهرستان مبارکه شناسایی شده که از این تعداد ۴۰ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شهرستان مبارکه با ۱۴۳ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

کد خبر 602050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.