ماجرای ورود فاضلاب به "زرجوب" و "گوهررود" چه بود؟+ پاسخ مسئولان

شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در خصوص گندابی که از فاضلاب شهری و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی به دو مجرای آبی حیاتی شهر رشت یعنی رودخانه‌های "زرجوب" و "گوهررود" وارد می‌شود، جوابیه‌ای صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گذشته رودخانه زرجوب از مکان‌های دیدنی رشت به‌شمار می‌آمد و کنار زرجوب (سیاهرود) دو چشمه وجود داشت که آب آشامیدنی ساکنان منطقه را تأمین می‌کرد و در آن ماهیگیری می‌شد، اما امروزه این رود با ورود فاضلاب موجب آلودگی و انتقال این آلودگی‌ها به تالاب انزلی و ایجاد چهره ناخوشایند شهری می‌شود و رودخانه‌های گوهررود و زرجوب رشت به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده است که از این فاضلاب در کشاورزی استفاده می‌شود و این استان از استان‌های پرخطر در آلودگی آب است.

همچنین در فصل تابستان ورود پساب بیمارستانی به این رودخانه‌ها به علت نبود بارش باران بهتر قابل مشاهده است، به طوری که رنگ آب رودخانه به سفید شیری تغییر می‌کند که از این فاضلاب خالص در کشاورزی استفاده می‌شود و عواقبی خطرناک از جمله ناراحتی‌های پوستی و عفونی برای کشاورزان حاشیه رودخانه به وجود آورده و این استان از استان‌های پرخطر در آلودگی آب است و در حال حاضر هیچ گونه رسیدگی به این وضعیت نمی‌شود، حیات وحش این رودخانه به کلی نابود شده است و از سوی سازمان محیط زیست گیلان نیز هیچ گونه اقدامی انجام نمی‌گیرد و رودخانه در مسیر خود به تالاب انزلی ریخته می‌شود و دریا را آلوده می‌کند.

در راستای گندابی که از فاضلاب شهری و پساب‌های صنعتی و بیمارستانی به دو مجرای آبی حیاتی شهر رشت یعنی رودخانه‌های "زرجوب" و "گوهررود" وارد می‌شود و خبری که در این خصوص در خبرگزاری ایمنا کار شده است، شرکت آب و فاضلاب استان گیلان جوابیه‌ای صادر و به اقداماتی جهت پیشگیری از این معضل اشاره کرده که متن آن به شرح زیر است:

"در بیشتر شهرهای استان گیلان از جمله شهر رشت رودخانه‌ها و مجاری آب‌های سطحی به طور مستقیم و غیرمستقیم وارد دریاچه خزر و تالاب انزلی می‌شود.

این رودخانه‌ها و مجاری آب‌های سطحی در مسیر خود از طریق تخلیه فاضلاب‌های صنعتی (مربوط به مرکز و شهرک‌های صنعتی)، شیرابه مراکز دپوی پسماندهای شهری، فاضلاب‌های بیمارستانی، زه‌آب‌های مزارع کشاورزی حاوی آلاینده‌های ناشی از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی و تخلیه شبکه‌های در هم سنتی در مناطق بدون تأسیسات فاضلاب بهداشتی دچار آلودگی می‌شود.

ذکر این نکته ضروری است که بر اساس پایش‌های انجام شده و نتایج آزمایش‌های موجود بیانگر آن است که بسیاری از رودخانه‌ها مانند رودخانه‌های "زرجوب" و "گوهر رود" رشت که در نهایت به تالاب بین‌المللی بندر انزلی منتهی می‌شود.

پیش از ورود به محدوده شهری رشت بر اثر پساب‌های تصفیه نشده صنعتی و شیرابه ناشی از مرکز دپوی زباله سراوان دچار آلودگی می‌شود که این بار آلودگی به لحاظ میزان و ماهیت قابل مقایسه با آلودگی‌های ناشی از فاضلاب منازل نیست، به ویژه در مورد رودخانه زرجوب که شیرابه‌های سراوان وارد آن می‌شود و دارای ورودی بسیار بالایی است.

علاوه‌بر این شیرابه زباله‌های سراوان و فاضلاب شهر صنعتی که وارد این رودخانه‌ها می‌شود و در سطح شهر نیز به دلیل درهم بودن شبکه جمع‌آوری فاضلاب تمام مراکز صنعتی و تجاری شهر رشت نیز از طریق این شبکه‌ها وارد رودخانه‌های زرجوب و گوهر رود می‌شود. به عبارت دیگر قسمت اعظم آلودگی‌های رودخانه‌های زرجوب و گوهررود مربوط به فاضلاب‌های غیرخانگی است که دارای شدت آلودگی بیشتری است.

شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در راستای عمل به تعهدات و وظایف خود که از مهم‌ترین آنها جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بهداشتی تولیدی شهرها و روستاهای تحت پوشش است، از شروع تأسیس خود مطالعات طرح‌های ایجاد تأسیسات فاضلاب را در دستور کار داشته و تاکنون موفق شده است، در ۱۱ شهر از جمله شهر رشت کد اجرایی برای طرح‌های ایجاد تأسیسات فاضلاب دریافت کند و تأسیسات جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب بهداشتی را در این شهر به تناسب اعتبارات تخصیص داده شده اجرا کند.

این شرکت تاکنون با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده، اقداماتی از جمله احداث تصفیه‌خانه فاضلاب فخب شهر رشت با ظرفیت ۶۳ هزار متر مکعب در روز احداث پکیج‌های تصفیه فاضلاب مسکن مهر رشت به ظرفیت ۱۶۰۰ متر مکعب در شبانه روز، احداث تصفیه خانه فاضلاب مسکن مهر رشت به روش SBR این تصفیه‌خانه در چهار مدول به ظرفیت مجموع ۲۵ هزار متر مکعب در شبانه روز با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد اجرای شبکه‌های جمع‌آوری و خطوط انتقال به طول ۴۴۵ کیلومتر و احداث ایستگاه پمپاژ به تعداد چهار عدد در صورت تأمین اعتبار به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان را جهت نجات رودخانه‌های شهر رشت انجام داده است.

در نهایت شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در مدت چهار سال قادر به انجام تمام طرح فاضلاب رشت خواهد شد تا معضلات موجود رفع شود. "

کد خبر 601999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.