Blue Origin؛ به‌دنبال کاهش هزینه‌ سفرهای فضایی

Blue Origin در سال ۲۰۰۰ توسط «جف بزوس» بنیان‌گذار شرکت آمازون راه‌اندازی شد؛ یکی از اهداف این شرکت کاهش هزینه سفرهای فضایی با استفاده از موشک‌های قابل بازیافت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بلواریجین (Blue Origin) یک شرکت آمریکایی خصوصی فعال در زمینه هوافضا است که توسط بنیان‌گذار آمازون یعنی «جف بیزوس» راه‌اندازی شده و دفتر مرکزی آن در کنت ایالت واشنگتن قرار دارد. فعالیت اصلی این شرکت پروازهای فضایی زیر مداری است.

راکت رفت و برگشت نیوشپرد این شرکت با هدف حمل گردشگران فضایی به ارتفاعات زیر مداری ساخته شده است. گردشگران فضایی می‌توانند در کپسول راکت قرار بگیرند و در ارتفاع زیر مداری شرایط بی‌وزنی را تجربه کنند.

درواقع یکی از صنایعی که امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته، صنایع فضایی است که در این زمینه توریسم فضایی از جدیدترین تلاش‌های بشر به‌شمار می‌رود. در زمینه توریسم فضایی، شرکت‌های بسیاری فعالیت کرده‌اند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها شرکت فضایی خصوصی Blue Origin است. در ادامه به بررسی بیشتر این شرکت می‌پردازیم:

راه‌اندازی و اهداف شرکت Blue Origin

Blue Origin در سال ۲۰۰۰ توسط «جف بزوس» بنیان‌گذار شرکت آمازون راه‌اندازی شد و دفتر مرکزی آن در ایالت واشنگتن آمریکا قرار گرفته است. یکی از اهداف این شرکت کاهش هزینه سفرهای فضایی با استفاده از موشک‌های قابل بازیافت است. شرکت Blue Origin به صورت خصوصی اداره می‌شود و به همین دلیل تاکنون بیشتر فعالیت‌های آن تجاری و توریستی بوده است.

به‌طورکلی این شرکت تلاش می‌کند افراد علاقه‌مند را با کمک موشک‌های خود به فضای زیر مداری اعزام کند تا علاوه بر مشاهده زمین از ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری، حالت بی‌وزنی را نیز تجربه کنند. یکی از صنایعی که امروزه به شدت مورد توجه قرار گرفته، صنایع فضایی است که در این زمینه توریسم فضایی از جدیدترین تلاش‌های بشر به‌شمار می‌رود. در زمینه توریسم فضایی، شرکت‌های بسیاری فعالیت کرده‌اند که یکی از معروف‌ترین آن‌ها شرکت فضایی خصوصی Blue Origin است.

زمینه فعالیت شرکت Blue Origin

تاکنون تقریباً تمام پروژه‌های شرکت Blue Origin در زمینه هوافضا بوده است؛ این شرکت بیشتر پیرامون پروازهای زیر مداری فعالیت کرده و هنوز هیچ محموله فضایی را در مدار قرار نداده است. به‌طورکلی فعالیت شرکت Blue Origin به ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری از سطح زمین محدود می‌شود.

شرکت هوا-فضای Blue Origin که مقر اصلی آن در شهر واشنگتن آمریکا قرار گرفته، تاکنون چند پرواز آزمایشی زیر مداری انجام داده است که طی برخی از آن‌ها افراد داوطلب را توسط موشک به فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سطح زمین اعزام می‌کرد.

تلاش Blue Origin برای گسترش توریست فضایی

این شرکت تلاش کرده افرادی که علاقه‌مند هستند زمین را از ارتفاع مشاهده کنند و درواقع فضای بی‌وزنی را تجربه کنند، به فضای زیر مداری ارسال کند. طی هر پرواز شرکت Blue Origin شش نفر از داوطلبان توسط یکی از موشک‌های که تحت عنوان «نیوشپر» شناخته می‌شود، تا فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سطح زمین اعزام می‌کند سپس در این شرایط اشخاص حالت معلق را تا حدودی تجربه می‌کنند و توسط گرانش به زمین کشیده می‌شود؛ این حالت حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و طی آن فضانوردان حالت بی‌وزنی را تجربه می‌کنند.

تقریباً مدت زمان این پرواز حدود ۱۰ دقیقه است و فضانوردان معمولاً در این پرواز از خط کارمان عبور می‌کنند. خط کارمان درواقع مرزی بین فضا و زمین است و هنگامی که از آن می‌گذریم از نظر تئوری‌های حوزه هوافضا به فضایی بیرونی وارد می‌شویم. در این منطقه موشک خاموش می‌شود و به سطح زمین باز می‌گردد.

موشک «نیوشپر» Blue Origin

موشکی که شرکت Blue Origin برای پروازهای زیر مداری خود از آن استفاده می‌کند، «نیوشپر» است که مانند موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس ایکس، قابل بازگشت و بازیافت است. این موشک هنگامی که پروازش به پایان می‌رسد به مکانی که از قبل برای آن تدارک دیده شده، بازمی‌گردد و محموله حاوی فضانوردان نیز توسط چتر نجات به سطح زمین باز می‌گردد.

اهداف شرکت Blue Origin

درحال‌حاضر اهدافی که شرکت Blue Origin دارد به دلیل اداره شدن به‌صورت خصوصی اداره می‌شود، بیشتر در زمینه‌های تجاری است و تمرکز عمده این شرکت بر ارسال افراد علاقه‌مند به دیدن کره زمین از فاصله دور و تجربه شرایط بی‌وزنی به فضای زیر مداری است که در این راستا، پیرترین و جوان‌ترین اشخاص جهان را به فضای زیر مداری ارسال کرده است.

مهم‌ترین هدفی که شرکت Blue Origin برای آن برنامه‌ریزی خاصی انجام داده ساخت ایستگاه فضایی مخصوص است؛ این شرکت قصد دارد در کنار ایستگاه فضایی بین‌المللی و کیان‌گنگ چین، ایستگاه فضایی دیگری به صورت خصوصی با کمک شرکت‌های فضایی دیگر احداث و در مدار زمین قرار دهد.

کد خبر 601961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.