آخرین جزئیات آتش‌سوزی در تالاب انزلی

آتش‌سوزی در تالاب بندر انزلی ساعت ۰۰:۳۰ بامداد جمعه _یازدهم شهریورماه_ به فرمانداری اطلاع داده شد و بعد از گذشت ۲۰ساعت با کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروهای مستقر در محل آتش‌سوزی و سه فروند بالگرد آب‌پاش سپاه و هلال‌احمر، مهار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تالاب انزلی صبح روز جمعه _یازدهم شهریورماه_ دچار حریق و بعد از گذشت ۲۰ ساعت با کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروهای مستقر در محل آتش‌سوزی و سه فروند بالگرد آب‌پاش سپاه و هلال‌احمر مهار شد.

نخستین آتش‌سوزی در تالاب انزلی طی سال ۱۴۰۱ در سی‌ویکم تیرماه حادث شد که حدود ۱۵ هکتار از این تالاب را در محدوده روستای کوچک‌محله طعمه حریق کرد و این، دومین آتش‌سوزی طی سال جاری در تالاب انزلی است. تالاب بین‌المللی انزلی در سال ۱۴۰۰ شاهد چندین مورد آتش‌سوزی بزرگ بود که در آن بخش وسیعی از نیزارهای روستاهای شانگهای پرده، روستاهای طالب‌آباد، لیجارکی و منطقه چراغ پشتان انزلی طعمه آتش شدند که همه این حریق‌ها به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان انجام شد.

در سال ۹۸ نیز حدود ۱۰ هکتار از نیزارهای تالاب بین‌المللی انزلی توسط سودجویان به آتش کشیده شد. این تالاب بین‌المللی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار که از شمال به انزلی، از جنوب به صومعه‌سرا، از شرق به خمام، از جنوب‌شرقی به رشت و از غرب به کپورچال و آبکنار انزلی محدود است، طی سال ۱۳۵۴ در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر به ثبت رسید؛ همچنین سازمان بین‌المللی حیات پرندگان، این تالاب را به‌عنوان زیستگاهی مهم برای پرندگان تشخیص داده و جزو تالاب‌های طبیعی و آب شیرین کشور و از جمله زیباترین مناظر آبی منطقه است.

عملیات آب‌پاشی در تالاب انزلی ادامه دارد

محمد پورخوش‌سعادت فرماندار بندرانزلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آتش‌سوزی در تالاب منطقه چراغ پشتان بندرانزلی که از بامداد روز گذشته _جمعه یازدهم شهریورماه_ آغاز شده بود با تلاش دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروهای مستقر در محل آتش‌سوزی و سه فروند بالگرد آبپاش سپاه و هلال احمر به طور کامل مهار شد، اما صبح امروز _شنبه دوازدهم شهریورماه_ به دلیل نشست شبنم روی خاکستر آتش در تالاب، دود و مه غلیظی منطقه را فراگرفته بود که با طلوع خورشید دود به‌طور کامل رفع شد.

وی افزود: در حال حاضر تیم‌هایی از دستگاه‌های خدمات‌رسان برای جلوگیری از شعله‌ور شدن دوباره تالاب، در حال آب‌پاشی روی نیزارها هستند.

فرماندار بندرانزلی با بیان اینکه از صبح امروز دو فروند بالگرد سپاه بیش از ۳۰ بار و با چهارهزار لیتر آب، محل آتش سوزی تالاب را آب‌پاشی کردند، تاکید کرد: برای اطمینان کامل از رفع خطر آتش‌سوزی در تالاب، کل منطقه به صورت زمینی توسط تیم‌های خدمات‌رسان در حال پایش است.

پورخوش‌سعادت تصریح کرد: میزان وسعت آتش‌سوزی تالاب انزلی باید به صورت دقیق توسط کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست مورد ارزیابی قرار گیرد و در روزهای آینده اطلاع‌رسانی شود.

کنارگذر انزلی در محاصره دود ناشی از آتش‌سوزی تالاب

صبح شنبه در مسیر کنارگذر انزلی همچنان دود غلیظی مشاهده می‌شد به نوعی که در برخی از نقاط امکان دید وجود نداشت. این مسیر که شامگاه جمعه توسط پلیس راهور انزلی به دلیل غلظت دود و نبود دید کافی مسدود شده بود، بامداد شنبه با کاهش دود بازگشایی شد.

براساس نظر رئیس محیط‌زیست انزلی، نشستن شبنم صبحگاهی روی خاکستر حاصل از آتش‌سوزی نیزار باعث ایجاد این دود شده است.

خطر آتش‌سوزی در تالاب انزلی کامل رفع نشده است

محمد پورخوش‌سعادت، فرماندار بندرانزلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آتش‌سوزی در تالاب بندر انزلی ساعت ۰۰:۳۰ بامداد به فرمانداری اطلاع داده شد و بعد از گذشت ۲۰ ساعت با کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروهای مستقر در محل آتش‌سوزی و سه فروند بالگرد آب‌پاش سپاه و هلال‌احمر مهار شد.

وی با بیان اینکه گرمای هوا و خشک بودن نیزارهای تالاب، خط آتشی به صورت دایره ایجاد کرده بود و باتلاقی‌بودن مسیر و نبود امکان دسترسی به تالاب، کار نیروها و دستگاه‌های خدمات‌رسان را برای اطفای حریق دشوار کرده بود، افزود: آتش‌سوزی توسط افراد سودجو برای تصرف اراضی در تالاب انجام شده بود که امیدواریم با مراقبت بیشتر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.

فرماندار انزلی با بیان اینکه طی چند روز اخیر سه حریق بسیار شدید در استان گیلان اتفاق افتاد و دستگاه‌های خدمات‌رسان توان زیادی را صرف خاموش کردن آن کردند، گفت: در همه جای دنیا ازجمله آمریکا و استرالیا با آغاز فصل گرما حوادث آتش‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع و تالاب‌ها به صورت عمدی یا سهوی اتفاق می‌افتد، اما در این گونه مواقع باید دستگاه‌های خدمات‌رسان و ستاد مدیریت بحران باهم هماهنگی کامل داشته باشند و با به‌کارگیری امکانات لازم بحران را به خوبی مدیریت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته در تالاب انزلی آتش‌سوزی مشابهی رخ داد و آتش توسط هواپیمای آتش‌نشان (ایلوشین) وزارت دفاع مهار شد، امسال نیز تا جایی که امکان داشت نیروهای ستاد مدیریت بحران برای اطفای حریق اقدامات لازم را انجام دادند و در نهایت آتش توسط بالگردهای آب‌پاش مهار شد.

پورخوش‌سعادت تصریح کرد: وسعت آتش‌سوزی تالاب انزلی باید به صورت دقیق توسط کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست مورد ارزیابی قرار گیرد و در روزهای آینده اطلاع‌رسانی شود.

وی گفت: زمانی که آتش مهار می‌شود، لکه‌های سیاهی از آن روی زمین باقی می‌ماند و احتمال آتش‌سوزی در زیر خاکستر وجود دارد؛ با توجه به اینکه باد شدیدی در تالاب در حال وزیدن است امشب و فردا احتمال وقوع دوباره آتش‌سوزی در تالاب وجود دارد، بنابراین تیم‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان تا فردا در منطقه مستقر هستند تا در صورت وقوع آتش‌سوزی اقدامات لازم را انجام دهند.

حریق تالاب انزلی بعد از ۲۰ ساعت مهار شد

مهار آتش در این منطقه که به علت نبود دسترسی به محل آتش‌سوزی با مشکل مواجه بود، با ایجاد آتش بر توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان و نیروهای مستقر در محل آتش‌سوزی و بالگردهای آب‌پاشی که از سایر استان‌ها توسط مدیریت بحران کشور تأمین شد تا حدی انجام و آتش در این منطقه روبه‌خاموشی گذاشت.

امیر مرادی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان از پایان عملیات اطفای حریق در تالاب انزلی خبر داد و اظهار کرد: آتش تقریباً مهار شده اما عملیات اطفا در نقاطی که دود مشاهده می‌شود، ادامه خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان اضافه کرد: عملیات اطفا از زمین با ایجاد آتش‌بر و از طریق هوا توسط دو بالگرد سپاه اعزامی از مدیریت بحران کشور و یک بالگرد هلال احمر استان مجهز به سبد آب‌پاش مدیریت بحران گیلان انجام شده است.

وی ادامه داد: در عملیات هوایی هریک از خلبانان این سه بالگرد با ۱۰ مورد آبگیری توانستند اطفای حریق را در مناطق دور از دسترس انجام دهند. در صورت لزوم، عملیات اطفای هوایی صبح شنبه توسط بالگردهای آب‌پاش ادامه می‌یابد و خط آتش‌بر جدیدی ایجاد خواهد شد تا آتش در اسرع وقت مهار شود.

مرادی اضافه کرد: برای مهار این آتش سازمان‌های آتش‌نشانی شهرداری انزلی، بنادر و دریانوردی گیلان و منطقه آزاد انزلی تیم مجهزی از منابع طبیعی و محیط‌زیست، نیروهای سپاه و بسیج و هلال احمر شهرستان در منطقه حضور داشتند.

وی از تلاش‌های صورت گرفته برای بازگشایی مسیر دسترسی به محل آتش‌سوزی تقدیر کرد و گفت: این تلاش‌ها موجب شد آتش‌نشانان بتوانند شعله‌های آتش را پیش از رسیدن بالگردهای آب‌پاش مهار کنند و بالگردها نیز مناطق دور از دسترس را آب‌پاشی کنند. نیروهای محیط‌زیست در منطقه حضور خواهند داشت تا مناطقی که دود بلند می‌شود را با استفاده از کوله پشتی‌های مجهز خاموش کنند.

امکان اطفای آتش وجود نداشت

مسعود کاظمی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان با اشاره به وقوع چندین مورد حریق طی روزهای اخیر در تالاب‌های استان، اظهار کرد: از ساعت ۲۳:۳۰ شب گذشته شاهد وقوع حریق در تالاب انزلی بودیم. اگرچه عوامل امدادی و نیروهای حفاظتی و تیم‌های عملیاتی ستاد مدیریت بحران استان درحال اطفای این حریق‌ها بودند، بلافاصله در منطقه تالاب انزلی حاضر شدند و اقدامات اولیه اطفا را انجام دادند.

وی با بیان اینکه با توجه به تاریکی هوا و وسعت حریق همه تجهیزات لجستیکی استان را پای کار آوردیم اما امکان اطفا وجود نداشت، خاطرنشان کرد: حسب هماهنگی استاندار گیلان با وزیر کشور از عصر امروز شاهد حضور سه فرزند بالگرد اطفای حریق در منطقه حادثه بودیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان دو فروند بالگرد را متعلق به هوافضای سپاه و یک فروند بالگرد را متعلق به هلال احمر دانست و اضافه کرد: هم‌اکنون حریق کامل مهار شده و همچنان درحال اطفا هستیم. کلیه نیروها در حالت آماده‌باش هستند تا مجدداً آتش شعله‌ور نشود.

وی با بیان اینکه هر سه بالگرد تا پایان کامل اطفای حریق از منطقه خارج نخواهند شد، اضافه کرد: از مردم حاشیه تالاب انزلی جهت قدردانی قدردانی می‌کنیم.

عامل آتش‌سوزی در تالاب انزلی دستگیر شد

اکبر سبحانی دادستان انزلی، اظهار کرد: فردی که دستور قضائی علیه وی از سوی دادستانی انزلی صادر شده، از افراد بومی ساکن در منطقه چراغ پشتان شهرستان بندر انزلی است که جهت انجام تحقیقات مقدماتی تحت نظر قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: برحسب دستور دادستان، دستگاه‌های متولی مانند شرکت آب‌منطقه‌ای و منابع طبیعی باید نسبت به استخراج مختصات جغرافیایی این مناطق اقدام و به دادستانی اعلام کنند تا سودجویان نتوانند با الحاق این اراضی به ملک خویش، زمین‌های مورد نظر را تصرف کنند.

اعزام ۳ فروند بالگرد اطفای حریق به تالاب انزلی

آتش‌سوزی از بامداد جمعه در قسمت مرکزی تالاب در محدوده چراغ پشتان آغاز شده و دامنه آتش به علت نبود دسترسی به اطراف رو به گسترش است.

پس از اطلاع و درخواست امداد هوایی از وزارت دفاع، مراتب به رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق کشور اطلاع داده شد و این مرکز بلافاصله سه فروند بالگرد اطفای حریق به منطقه اعزام کرد.

تا اطفای کامل حریق تالاب انزلی، مرکز کنترل و پشتیبانی اطفای حریق هوایی کشور، در کنار سایر نهادهای امدادرسان در منطقه حضور خواهد داشت.

امکان دسترسی آتش‌نشانان به تالاب انزلی وجود ندارد

عباس افرایی معاون عملیات آتش‌نشانی بندرانزلی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: آتش‌سوزی در بخشی از تالاب بندر انزلی در محدوده چراغ پشتان عصر _پنجشنبه دهم شهریورماه_ آغاز شد و بلافاصله هشت آتش‌نشان از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرانزلی با دو خودرو اطفای حریق در محل آتش‌سوزی حاضر شدند.

وی افزود: درحال‌حاضر آتش‌نشانان و ستاد مدیریت بحران شهرستان در منطقه حضور دارند اما امکان دسترسی آتش‌نشانان و خودروهای اطفای حریق به محل وقوع آتش‌سوزی در تالاب وجود ندارد.

معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرانزلی با بیان اینکه دامنه آتش‌سوزی به علت نبود امکان دسترسی به اطراف در حال گسترش است، تصریح کرد: برای مهار این آتش‌سوزی، ستاد مدیریت بحران شهرستان، بالگرد آتش‌نشان درخواست کرده است.

حریق ۴۰ هکتار را درنوردید

محمد پورخوش‌سعادت، فرماندار بندرانزلی با بیان اینکه وسعت حریق در نیزارهای تالاب انزلی به ۴۰ هکتار رسیده است، اظهار کرد: متأسفانه آتش به سمت هسته مرکزی تالاب پیش می‌رود.

وی با اشاره به نیزاری و باتلاقی بودن مسیر دسترسی به منطقه، افزود: راه دسترسی انسانی و خودرویی وجود ندارد و حجم آتش زیاد است.

فرماندار شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه منتظر حرکت دو بالگرد اطفا از فرودگاه سردار جنگل رشت تا انزلی هستیم، خاطرنشان کرد: این بالگردها باید فرآیند نصب و آبگیری بسکت را انجام دهند.

وی با تاکید بر عمدی بودن حریق در حاشیه تالاب جهت افزایش اراضی کشاورزی، گفت: هیچ اتفاقی بدون دخالت انسان در طبیعت رخ نمی‌دهد و قطعاً این حریق نیز عمدی است.

پورخوش‌سعادت با بیان اینکه امیدواریم با اطفای هوایی تا عصر و شب موفق به مهار آتش شویم، اضافه کرد: بدون اطفای هوایی، امکان تداوم آتش‌سوزی وجود دارد.

جزئیات آتش‌سوزی در تالاب انزلی

فرماندار انزلی، اظهار کرد: پس از دریافت گزارش آتش‌سوزی در تالاب انزلی مدیریت بحران شهرستان به محل مورد نظر اعزام و دستگاه‌های خدمات‌رسان محیط‌زیست، منابع طبیعی، آتش‌نشانی و سپاه در منطقه مستقر شدند.

وی با بیان اینکه به علت دسترسی‌نداشتن، دامنه این آتش‌سوزی را نمی‌توان تعیین کرد، گفت: در زمان شروع آتش‌سوزی دامنه حریق دو هکتار بود که درحال حاضر وسیع‌تر شده و قابل اندازه‌گیری نیست.

فرماندار انزلی ادامه داد: نخستین آتش‌سوزی امسال در تالاب انزلی سی‌ویکم تیرماه حادث شد که حدود ۱۵ هکتار از این تالاب را در محدوده روستا کوچک محله طعمه حریق کرد.

آغاز آتش‌سوزی در تالاب انزلی

تالاب انزلی صبح روز جمعه یازدهم شهریورماه ۱۴۰۱ دچار حریق شد. این آتش‌سوزی از قسمت مرکزی تالاب در محدوده پشتان آغاز شد.

کد خبر 601959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.