ارتباط غلات تصفیه شده با مشکلات قلبی

یک کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان گفت: طی بررسی‌های انجام شده در آسیا و ایران، مسئله‌ای که باعث ایجاد بیماری‌های قلبی شده مصرف چربی نیست، بلکه مصرف غلات تصفیه‌شده باعث بروز مشکلات قلبی شده است.

فیروزه سجادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه عمده رژیم غذایی ایرانی‌ها از طریق غلات تأمین می‌شود، اظهار کرد: نخستین مسئله‌ای که در فرهنگ ایران و براساس هرم غذایی حائز اهمیت است، نوع غلات مصرفی است.

وی افزود: یکی از نکات قابل توجه این است که طی بررسی‌های انجام شده در آسیا و ایران، مسئله‌ای که باعث ایجاد بیماری‌های قلبی شده است، مصرف چربی نیست بلکه مصرف غلات تصفیه شده باعث بروز مشکلات قلبی شده است.

این کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان تصریح کرد: غلات تصفیه‌شده به غلاتی گفته می‌شود که طی فرآیندهایی سبک شده و حتی نمک و روغن به آن اضافه می‌شود؛ این فرآیند باعث می‌شود که خواص اصلی غلات از بین برود.

وی تاکید کرد: به دلیل همین مسئله، توصیه می‌شود که از غلات کاملی مانند غلات سبوس‌دار استفاده شود که حاوی فیبر محلول و غیر محلول هستند.

سجادی در همین رابطه ادامه داد: فیبر محلول به کسانی که چربی LDL یا چربی بد بالا دارند و باعث گرفتگی عروق می‌شود، کمکی درمانی ارائه می‌دهد و اگر ما مقدار کافی فیبر را به بدن برسانیم، می‌توانیم میزان این چربی را کاهش دهیم.

وی افزود: فیبر را می‌توان از طریق مصرف غلات سبوس‌دار، حبوبات، آردهای کامل و حتی سیب تأمین کرد. پوست سیب حاوی مقدار بسیاری فیبر محلول است و این مصرف این ماده معدنی باعث می‌شود که میزان چربی LDL کاهش یابد.

این کارشناس تغذیه پژوهشکده قلب‌وعروق اصفهان در رابطه با تأمین فیبر از طریق برنج گفت: برخی از مواد غذایی مانند برنج مقدار فیبر بسیار کمی دارد به همین دلیل بهتر است برای تأمین فیبر، این مواد غذایی را همراه حبوبات یا سبزیجات مصرف کنیم.

وی تصریح کرد: حبوبات به دلیل داشتن مواد کربوهیدراتی منبع انرژی و از طرفی می‌تواند پروتئین بدن را نیز تأمین کند. به سالمندان نیز توصیه می‌شود پروتئین را از چنین منابعی تأمین کنند.

سجادی ادامه داد: برای افزایش مصرف فیبر می‌توان از سبزیجات مختلفی مانند لوبیا سبز یا انواع سبزی همراه برنج مصرف کرد تا ارزش غذایی این ماده بیشتر شود و تا حدی مشکلات کنونی کاهش یابد.

کد خبر 601955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.