۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۵
ایران محور صلح جهانی

اکنون نگاه‌ها به سوی ایران دوخته شده است تا قبل از بحرانی‌تر شدن کمبود انرژی و تأثیر منفی آن بر شرایط معیشتی مردم اروپا، از نفوذ بالای خود بر رهبران کرملین برای پایان دادن به جنگ اوکراین استفاده کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد درخواست رئیس‌جمهور فرانسه از همتای ایرانی خود برای حل بحران اوکراین در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «درخواست عاجزانه آمانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از همتای ایرانی خود، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی برای حل بحران شش ماهه اوکراین از نقش تأثیرگذار ایران در عرصه‌های صلح جهانی حکایت دارد.

آمانوئل مکرون به تازگی و در یک گفت‌وگوی تلفنی دو ساعته با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ضمن ارائه شرحی از شرایط جهان ادامه بحران اوکراین را خطر بالقوه‌ای برای اقتصاد و امنیت اروپا توصیف کرد.

رئیس‌جمهور فرانسه با توجه به روابط استراتژیک تهران و مسکو از آیت‌الله رئیسی استدعا کرد که ایران تمام تلاش خود را برای حل بحران اوکراین به کار گیرد.

طبیعی است ایران از ابتدای آغاز بحران همواره در صدد میانجیگری بین مسکو و کی‌یف برآمد اما دخالت تخریبی مستقیم و غیرمستقیم اروپا و آمریکا در بحران اوکراین مانع عملیاتی شدن طرح صلح ایران شد.

با توجه با قطع صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا و نزدیک شدن فصل زمستان و افزایش بی‌سابقه نرخ سوخت‌های فسیلی در کشورهای اروپایی، رهبران قاره سبز به‌شدت نسبت به ادامه بحران سوخت نگران شده‌اند.

ناتوانی کشورهای عضو اوپک برای جبران قطع صادرات نفت و گاز روسیه به اروپا موجب شد تا ملت‌های اروپایی به سمت استفاده از زغال‌سنگ بروند.

استفاده از زغال‌سنگ به دلیل آلودگی محیط زیست پس از جنگ دوم جهانی در کشورهای اروپایی ممنوع شد و استفاده مردم اروپا از این ماده خطرناک از وجود یک بحران انرژی شدید در این قاره حکایت دارد.

در چنین فرایندی جمهوری اسلامی به دلیل جایگاه رفیع خود در حل مناقشات پیچیده منطقه‌ای، نگاه رهبران اروپا به سوی تهران دوخته شد و ایران از یک منظر کاملاً انسانی، طرح صلح فوری را به مسکو ارائه داد.

در جریان سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران به مسکو و دیدار با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود جزئیات طرح صلح ایران برای حل بحران اوکراین مورد بحث قرار گرفت.

هر چند جزئیات این طرح هنوز فاش نشده اما گمانه‌زنی‌ها این است که سران روسیه و اوکراین ضمن دیدار و گفت‌وگوی مستقیم برای آغاز یک آتش‌بس پایدار و خروج نیروهای روسیه از اوکراین به توافق برسند.

ایران نیز آمادگی خود را برای تهیه مقدمات دیدار ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی رؤسای جمهور روسیه و اوکراین در تهران اعلام کرده است.

مقامات روسیه ضمن قدردانی از تلاش صادقانه ایران برای حل بحران اوکراین دخالت کشورهای غربی و آمریکا در این بحران را عامل استمرار بحران اوکراین تلقی کردند.

با این حال به نظر می‌رسد اکنون نگاه‌ها به سمت ایران دوخته شده است تا قبل از بحرانی‌تر شدن کمبود انرژی و تأثیر منفی آن بر شرایط معیشتی مردم اروپا، ایران بتواند از نفوذ بالای خود بر رهبران کرملین برای پایان دادن به جنگ اوکراین استفاده کند.

طبیعی است اقناع طرف اوکراینی برای پذیرش آتش‌بس بسیار دشوار به نظر می‌رسد زیرا این کشور بدون موافقت آمریکا و کشورهای ناتو و بدون گرفتن امتیازاتی از روسیه حاضر به پذیرش بی‌قید و شرط آتش‌بس نیست.

کد خبر 601823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.