۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
پدیده عدسی گرانشی چیست؟

یک پژوهشگر علوم فضایی گفت: اثری که گرانش روی نور می‌گذارد، گاهی به قدری شدید می‌شود که می‌تواند منجر به پدید آمدن تصاویری مجازی تحت عنوان سراب کیهانی شود که این پدیده تحت عنوان لنز گرانشی یا «عدسی گرانشی» شناخته می‌شود.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تئوری نسبیت عام آلبرت انیشتین، اظهار کرد: بنابر تئوری نسبیت عام، گرانش به‌صورت میدانی تعریف می‌شود و فضا و زمان نیز در جوار ماده و انرژی دچار خمش خواهد شد که به موجب این مسئله میدان گرانشی ایجاد می‌شود.

وی افزود: هنگامی که نور می‌خواهد از این میدان گرانشی عبور کند با خمش مواجه و دچار انحراف می‌شود؛ این انحراف در برخی مواقع موجب می‌شود که میدان گرانشی مانند عدسی‌های اپتیکی عمل کند.

این پژوهشگر علوم فضایی تصریح کرد: برخی از میدان‌های گرانشی هنگامی که باعث انحراف در نور می‌شود، مانند عدسی‌های محدب عمل می‌کند؛ این پدیده هنگامی که نور ستارگان و اجرام از کنار خورشید عبور می‌کند نیز قابل مشاهده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: هنگامی که نور از کنار خورشید می‌گذرد دچار انحراف می‌شود که این جابه‌جایی در هنگام خورشیدگرفتگی قابل اندازه‌گیری است.

مرادی در رابطه با پدیده عدسی گرانشی گفت: اثری که گرانش روی نور می‌گذارد، گاهی به قدری شدید می‌شود که می‌تواند منجر به پدید آمدن تصاویری مجازی تحت عنوان سراب کیهانی شود که این پدیده تحت عنوان «لنز گرانشی» یا «عدسی گرانشی» شناخته می‌شود.

وی افزود: درواقع هر جرمی که گرانش داشته باشد، می‌تواند چنین پدیده‌ای را ایجاد کند؛ بنابراین ماده تاریک نیز با توجه به اینکه اثر گرانشی دارد، می‌تواند منجر به ایجاد انحرافاتی در نور اجرام شود که به این پدیده میکرو لنز گرانش گفته می‌شود.

این پژوهشگر علوم فضایی تصریح کرد: گاهی اوقات نور دچار انحراف می‌شود، اما جرمی در اطراف آن وجود ندارد که این پدیده نشان‌دهنده وجود ماده تاریک است به همین دلیل می‌توان با استفاده از بررسی اثرات گرانشی، ماده تاریک را بررسی کرد.

کد خبر 601822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.