تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور عزم فرابخشی می‌خواهد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تحقق اهداف موجود در نقشه جامع علمی کشور عزم فرابخشی می‌خواهد، به عنوان مثال درصدی از درآمد ناخالص ملی که در برنامه توسعه ششم باید صرف پژوهش می‌شد که نشده است یا زیرساخت‌هایی که باید ایجاد می‌شد، بعضاً انجام نشده است.

به گزارش ایمنا، محمدعلی زلفی‌گل در خصوص اجلاس صبح پنجشنبه رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در دانشگاه امیرکبیر اظهار کرد: این اجلاس به منظور ایجاد هماهنگی‌های لازم در بخش فرهنگی، اداری و مالی آموزشی، پژوهشی و فناوری در آغاز سال تحصیلی و ارائه خدمات شایسته به دانشجویان برگزار می‌شود.

وی درباره مهم‌ترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در این اجلاس گفت: رئیس‌جمهور بر افزایش بهره‌وری در آموزش عالی و همچنین اعتماد به دانشگاه‌ها و برنامه‌ریزی برای ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و استفاده از دانشگاهیان به عنوان اتاق فکر برای مسئولین کشور تاکید کرد. رئیس‌جمهور همچنین تاکید داشت که هرگونه سرمایه‌گذاری برای علم و فناوری بهترین نوع هزینه کرد است.

زلفی‌گل گفت: رئیس‌جمهور تاکید کرد که سیستم و نظام جمهوری اسلامی توجه به علم را سرلوحه کار خود قرار دهد. بنابراین با سرمایه‌گذاری در این بخش امیدواریم بتوانیم پیشرفت کشور را در خور شأن مردم ایران به پیش ببریم.

وزیر علوم درباره اجرای سند نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: نخستین کاری که در وزارت علوم انجام دادیم، بر اساس مطالعات نقشه جامع علمی کشور، اولویت‌هایی را برای وزارت علوم تحقیقات و فناوری ترسیم کردیم که این اولویت‌ها مرجعیت و دیپلماسی علمی، فناوری و نوآوری، آموزش، پژوهش و برونداد هدفمند، نوآوری فرهنگی و فرهنگ نوآوری، شاگرد، فناور و نوآور پروری و تولید خدمت و سرمایه از دانش است.

وی ادامه داد: برای اینکه این اولویت‌ها محقق شود، برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده و آنها را اعلام کردیم که هم در برنامه تحولی دولت آمده و هم در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی دادیم.

زلفی‌گل افزود: تحقق اهداف موجود در نقشه جامع علمی کشور یک عزم فرابخشی می‌خواهد، به عنوان مثال درصدی از درآمد ناخالص ملی که در برنامه توسعه ششم باید صرف پژوهش می‌شد که نشده است یا زیرساخت‌هایی که باید ایجاد می‌شد، بعضاً انجام نشده است. پروژه‌های عمرانی که باید به موقع تکمیل می‌شد و سرانه فضای آموزشی پژوهشی فناوری افزایش پیدا می‌کرده، افزایش پیدا نکرده است. البته با سفرهای ریاست جمهوری در استان‌های مختلف کشور و مصوباتی که در این سفرها به تصویب رسیده و اجرایی خواهد شد، این دغدغه برای آموزش عالی رفع خواهد شد.

وی گفت: بخشی از پروژه‌های نیمه‌تمام مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند در این سفرهای ریاست جمهوری مصوب و اعتبارات لازم پیش‌بینی شده است. امیدواریم با تخصیص اعتبارات در سال‌های آینده شاهد افزایش سرانه آموزشی پژوهشی فرهنگی خدماتی و رفاهی برای دانشجویان باشیم.

زمین‌های در اختیار دانشگاه‌ها متعلق به نسل‌های آینده است

وزیر علوم درباره اراضی مازاد دستگاه‌ها هم گفت: همان گونه که رئیس‌جمهور در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها تاکید کردند، زمین‌هایی که دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در اختیار دارند، بر اساس برنامه‌های زمان‌بندی و آینده خود آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر امروز این زمین‌ها را به موارد دیگری اختصاص دهیم در آینده مجبوریم برای توسعه دانشگاه‌ها در جای دیگری ساختمان بسازیم و برنامه توسعه داشته باشیم که این کار هزینه ایاب و ذهاب، رفت‌وآمد و هزینه‌های زیادی را به نسل‌های آینده تحمیل می‌کند.

وی افزود: در نتیجه زمین‌هایی دانشگاه‌ها که امروز در اختیار دارند، متعلق به نسل‌های آینده است. رئیس‌جمهور تاکید کردند برای ساخت مسکن و خوابگاه متاهلی دانشجویان متأهل نهایت بهره‌برداری انجام شود و وزارت مسکن و شهرسازی به تأسیس خوابگاه متاهلی کمک کند. همچنین برای ساخت خانه‌های سازمانی برای اساتید جدید الاستخدام که در سال‌های اول امکان تأمین مسکن مقدور نیست، از این امکانات استفاده کنند. از طرف دیگر برای توسعه زیرساخت‌های شرکت‌های دانش بنیان، واحدهای فناور مورد استفاده قرار گیرد.

زلفی‌گل گفت: بنابراین زمین‌هایی که اکنون دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها دارند متعلق به نسل‌های آینده است و برای برنامه‌های بلندمدت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در نظر گرفته شده است. مسئولین و وزارت مسکن و شهرسازی هم یقیناً از این برنامه‌های آموزش عالی اطلاع کامل دارند و برنامه‌های خود را در جای دیگر اجرا خواهند کرد.

اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و پارک‌های فناوری سراسر کشور، عصر امروز_پنج‌شنبه دهم شهریورماه در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران آغاز به کار کرد، این اجلاس تا روز شنبه ادامه دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 601638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.