گفتمان "جبران خدمات" ایثارگران اشکال رویکردی دارد

‌ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: یکی از اشکالات رویکردی ما این بوده که در برابر عنصر متعالی و معنوی ایثار به جای"سپاس" واژه "جبران" گذاشته‌ایم، به جای اینکه بگوییم سپاسگزار فداکاری ایثارگران هستیم، می‌خواهیم آن را جبران کنیم.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی امروز_ پنج‌شنبه دهم شهریورماه_ در نشستی با شورای هماهنگی نخبگان شاهد و ایثارگر کشور در مشهد اظهار کرد: در کنار ایثار، موضوع جبران مادیات را قرار داده‌ایم، یعنی باورهای معنوی و توحیدی را مادی کردیم، مگر می‌توان فداکاری ایثارگران را جبران کرد؟ با چه میزان مسائل مادی می‌توان جبران کرد.

وی گفت: ۴۰ سال این مسیر را رفته‌ایم و متأسفانه حاصل این روش موجب ایجاد ذهنیت غلط برای ایثارگران و ذهنیت نادرست جامعه نسبت به ایثارگران شده است.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: اگر امروز برخی اقشار در جامعه، عزیزان مدافع حرم را متهم می‌کنند که با انگیزه مادی و امتیازگیری قدم در این مسیر گذاشته‌اند، به این دلیل است که ما گفتمان جبران را جایگزین سپاس از ایثارگران جامعه کرده‌ایم.

قاضی‌زاده بیان کرد: مدام خبرنگاران همین شاخصه‌های مادی را ملاک ارائه خدمات به ایثارگران می‌دانند و از ما همین‌ها را می‌پرسند، البته وقتی مسئول هم می‌خواهد گزارش عملکرد در حوزه ایثار و شهادت بدهد، همین آمار و خدمات مادی را بیان می‌کند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با استناد به مطالعات و پژوهش‌های انجام شده در خصوص وضعیت مادی و اعتقادی جامعه ایثارگری گفت: به عنوان یک فرد دانشگاهی عرض می‌کنم، اشکال در رفتار ما با جامعه ایثارگری مساله کارکردی نیست بلکه رویکردی است، به عنوان مثال تغییر قوانین در این خصوص لازم و مفید است، اما در نهایت باید رویکردها را تغییر داد.

قاضی‌زاده بیان داشت: مقایسه رزمندگان و جانبازان دفاع مقدس با موضوع تکریم کهنه سربازان در کشورهای خارجی غلط است، چرا که معیارها و انگیزه‌ها برای این دو قشر متفاوت است.

وی تصریح کرد: سنجیدن دستاوردهای انقلاب به متر و کیلومتر، به طور مثال بگوییم اینقدر جاده ساخته‌ایم و اینترنت به شهر و روستا آورده‌ایم از همان غلط‌هایی است که تاکنون انجام شده است.

معاون رئیس‌جمهور دستاورد اصلی انقلاب اسلامی را انسان‌سازی با معیارهای الهی عنوان کرد و گفت: حاج‌قاسم سلیمانی معجزه انقلاب اسلامی است، حاج‌قاسم که هم مشکلات جامعه و مردم را دستگیر می‌کرد، مردم و مشکلات جامعه بود و در سیل و مشکلات اینچنینی حضور داشت، هم هماهنگی با سیاسیون در کشورهای منطقه را انجام می‌داد و هم‌زمان مسئولیت‌های جاری خود را به عهده داشت.

قاضی‌زاده خاطر نشان کرد: برای اصلاح کشور نیاز است، جامعه الگوهایش تغییر کرده و اصلاح شود، جامعه باید الگوهای عملی و حسنه داشته باشد.

وی گفت: اگر بخواهیم حوزه ایثار و شهادت را به نسل حاضر معرفی کنیم، باید الگوهای آن را به عنوان مرجع جامعه معرفی کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خطاب به نخبگان ایثارگری در این نشست بیان کرد: خداوند در برابر هر نعمتی که عطا کرده تکلیفی نیز قرار داده است، لذا ادای تکلیف فردی یا جمعی شما ابتدا باید از خانواده و نزدیکان‌تان شروع شود، یعنی وظیفه اولیه شبکه نخبگان شاهد و ایثارگر کشور باید ابتدا رسیدگی به جامعه ایثارگری باشد.

کد خبر 601635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.