۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
جوشقان پارک ندارد!

وجود فضاهای تفریحی و گردشگری، یکی از الزامات زندگی در شهرهای امروزی است؛ آنچه جوشقان‌قالی از آن محروم است و ساکنان شهر از این وضعیت گلایه‌مند هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر جوشقان‌قالی با بیش از ۵۰۰۰ نفر جمعیت در ۹۰ کیلومتری کاشان و در نزدیکی کوه‌های گرگش واقع شده است، این شهر کوچک هیچ‌گونه فضای تفریحی و بازی برای شهروندان، کودکان و نوجوانان ندارد، در حالی که امروزی وجود فضاهای تفریحی ضرورتی انکارناپذیر و از الزامات زندگی شهری است.

شهرداری چندین سال است با فراهم کردن زمینی به مساحت حدوداً ۲۰۰۰ مترمربع درصدد احداث پارکی به نام پارک طبیعت برآمده است، اما این بوستان به دلیل نبود بودجه هنوز قابل بهره‌برداری نیست و با وجود پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی، نیمه‌کاره رها شده است. یکی دیگر از بوستان‌های شهر نیز با وجود پیشرفت ۸۰ درصدی هنوز تکمیل نشده است.

حسین یکی از ساکنان شهر در خصوص نبود فضای تفریحی می‌گوید: شهر ما هیچ‌گونه امکانات رفاهی و تفریحی ندارد و این یکی از موضوعاتی است که موجب شده جوانان بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار بگیرند. بسیاری از خانواده‌ها به دلیل نبود امکانات به شهرهای بزرگ‌تر مهاجرت می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: شهروندان برای استراحت پس از یک روز طولانی و خسته کننده کاری نیاز دارند در گوشه‌پارک با خانواده به تفریح و سرگرمی بپردازند، اما مسئولان توجه چندانی به این مهم ندارند و این امکان در شهر جوشقان میسر نیست، از مسئولان می‌خواهیم اقدام جدی برای ایجاد فضای تفریحی و بازی انجام دهند.

زهرا دختر هفت ساله ساکن جوشقان می‌گوید: من هم دوست دارم مثل بچه‌های دایی که در کاشان زندگی می‌کنند با مامان و بابا به پارک بروم و سرسره و تاب سوار شوم، اما جایی نیست.

مریم از زنان اهل شهر تاکید می‌کند: بچه‌ها انرژی و هوش زیادی دارند، دیگر مثل گذشته نیست زمانی که کودکانمان امکانات بچه‌ها در شهرهای دیگر را می‌بینند مدام می‌پرسند چرا شهر ما پارک و وسیله بازی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: این وظیفه مسئولان است که به این موضوع رسیدگی کنند، مگر ساختن یک پارک چقدر هزینه دارد؟!

بیشترین درآمد شهرداری صرف طرح‌های عمرانی می‌شود

علی نیکبخت، شهردار جوشقان‌قالی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: جوشقان با وجود جمعیتی که دارد از نظر امکانات رفاهی، اجتماعی و فضاهای تفریحی فقر زیادی دارد که موجب مهاجرت ساکنان به شهرهای بزرگ‌تر شده است.

وی می‌افزاید: امکانات محدود، مدیریت شهری ششم را بر آن داشت تا بیشترین درآمد خود را صرف طرح‌های عمرانی کند، از این‌رو پروژه‌های آسفالت و جدول‌گذاری بلوار ورودی شهر، آب‌نمای آبشار، پارک طبیعت و پارک بانوان در دست احداث است.

شهردار جوشقان‌قالی خاطرنشان می‌کند: پروژه‌های در حال احداث شامل زیرسازی و جدول‌گذاری آسفالت بلوار امام رضا (ع) به طول ۵۰۰ متر و عرض هشت متر، محوطه سازی و دیوارکشی پارک خانواده، بتن‌ریزی آب‌نما و روشنایی پارک طبیعت و کانیو گذاری و آسفالت معابر است.

نیکبخت با اشاره به نیاز شهروندان به پارک تفریحی، تصریح می‌کند: پارک طبیعت مساحتی بالغ بر ۱۰ هزار مترمربع دارد و با اعتباری بالغ بر دو میلیارد تومان در حال احداث است. برای تکمیل این پروژه دو میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است که امیدواریم با تأمین بودجه هرچه زودتر تجهیزات رفاهی بوستان تأمین و شرایط برای شور و نشاط همشهریان فراهم شود.

تکمیل پارک طبیعت؛ اولویت شورای ششم

احمد قادری، رئیس شورای اسلامی شهر جوشقان‌قالی درخصوص ضرورت تکمیل پروژه نیمه‌تمام طبیعت به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شورای دوره ششم با توجه به نبود وجود پارک مناسب در این منطقه اولویت خود را بر افزایش فضای تفریحی ورزشی گذاشته است.

وی یکی از اولویت‌های شورای اسلامی شهر جوشقان را احداث پارک و فضاهای تفریحی برای شهروندان عنوان می‌کند و می‌افزاید: پارک طبیعت یکی از این پروژه‌هایی است که در صورت تکمیل شدن ظرفیت‌ها و جاذبه‌های طبیعی شهر را افزایش می‌دهد و با توجه به قرار داشتن در چشم‌انداز زیبای طبیعی، قابلیت جذب گردشگر را دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر جوشقان‌قالی تاکید می‌کند: اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پارک طبیعت حدود ۲۰ میلیارد ریال است که هزینه ساخت آن از منابع داخلی تأمین اعتبار شده است و بهار ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.

قادری اضافه می‌کند: در سال جاری ۱۰ میلیارد ریال اجرای پروژه در این شهر انجام می‌شود که تماماً از اعتبارات شهرداری است و امیدواریم بتوانیم با جذب اعتبارات هرچه زودتر شاهد افتتاح پروژه باشیم.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از پارک‌های سطح شهر پارک کوهستان است که ۳۷ هزار مترمربع مساحت دارد و دارای طرح مصوب است، ساخت این پارک سال ۱۳۹۶ عملیات ساخت آن آغاز شده و تاکنون ۸۰ درصد فاز یک آن انجام شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر جوشقان‌قالی تصریح می‌کند: این پارک در فضای کوهستانی ضلع جنوبی شهر جوشقان‌قالی واقع شده و دارای سکوهای نشیمن، آلاچیق، سرویس بهداشتی، نمازخانه و آبشار است.

گزارش از فاطمه بصیرتی؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 601454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.